سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 354366

اگر تابه‌حال با مشکلات چشمی مواجه شده باشید، با قطره‌های اشک مصنوعی غریبه ‌نیستید. اشک مصنوعی همان‌طور که از اسمش پیداست به عنوان جایگزینی برای اشک طبیعی استفاده می‌شود. کهولت سن، مصرف برخی داروها، لنزهای تماسی، بیماری‌ و جراحی‌های چشم مانند عمل لیزیک و همچنین زندگی در مناطق‌ خشک، رطوبت چشم‌ها را کم می‌کند و خشکی چشم را به بار می‌آورد.

اشک مصنوعی چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کلیولند کلینیک، اشک مصنوعی یک راه‌حل مناسب برای مرطوب‌کردن چشم است و بیشتر، کسانی به سراغ آن می‌روند که مشکلاتی مانند سوزش، خارش یا خشکی چشم دارند. استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی اما و اگرهایی دارد و نباید خودسرانه به سراغ آن رفت.

اگر برای شما سوال‌ است که اشک مصنوعی چیست، چه کاربردهایی دارد، عوارض مصرف خودسرانه آن چیست و طرز استفاده و نگهداری از اشک مصنوعی چگونه است؟ نکته‌هایی را که در ادامه این مطلب آورده‌ایم، بخوانید.

اشک مصنوعی چیست؟

اشک های مصنوعی قطره ها، ژل ها یا پمادهایی هستند که خشکی چشم شما را روان می کنند. می توانید محلول های اشک مصنوعی را بدون نسخه بخرید.

محصولات اشک مصنوعی معمولاً به یکی از دو روش کار می کنند: یا بخشی از اشک را به آب یا به قسمت اسید چرب (لیپیدی) اشک اضافه می کنند. لایه‌های مخاط، آب و لیپیدها لایه اشکی شما را تشکیل می‌دهند که بخشی از سیستم اشکی شما است.

اشک مصنوعی چه شرایطی را مدیریت می کند؟

می توانید از اشک مصنوعی برای موارد زیر استفاده کنید:

  • با اضافه کردن رطوبت به چم خشکی چشم را درمان کنید.
  • اصطکاک روی قرنیه چشم خود را با افزودن رطوبت کاهش دهید.
  • سوزش چشم را تسکین بدهید.
  • قرمزی و تورم چشم را کاهش بدهید.

ممکن است لازم باشد گاهی اوقات از اشک مصنوعی استفاده کنید زیرا:

  • در مکان های بادخیز، دود آلود یا خشک زندگی می کنید.
  • به دلیل خستگی یا استفاده طولانی مدت از رایانه دچار خستگی چشم می شوید.
  • از داروهای خاصی مانند قرص های آلرژی و برخی داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید.
  • در حال پیر شدن هستید، زیرا افزایش سن می تواند بر سطح رطوبت چشم شما تأثیر بگذارد.

اگر به نظر می رسد که چشمان شما همیشه خشک و تحریک شده است، باید با یک متخصص مراقبت از چشم تماس بگیرید تا به شما کمک کند تا بفهمید چه اتفاقی در حال رخ دادن است و به چه نوع درمانی ممکن است نیاز داشته باشید.

در ایالات متحده، تقریباً 5 میلیون نفر از افراد 50 ساله یا بالاتر دچار خشکی شدید چشم هستند. حدود 20 میلیون نفر دیگر دچار مشکلات خشکی چشم هستند که شدید تلقی نمی شوند.

خشکی چشم در زنان دو برابر بیشتر از مردان است.

انواع اشک مصنوعی

محصولات اشک مصنوعی همه یکسان نیستند. برخی از آنها ممکن است با افزودن به جزء آبی اشک عمل کنند. برخی دیگر ممکن است با قسمت روغنی (لیپیدی) اشک کار کنند. برخی از محصولات اشک مصنوعی دارای مواد نگهدارنده هستند که ماندگاری طولانی تری دارند. با این حال، یک عیب این نوع محصول این است که نگهدارنده می تواند چشم شما را آزار دهد. اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، ممکن است بهتر باشد از انواع خاصی از اشک مصنوعی با مواد نگهدارنده استفاده نکنید. محصولات ویژه ای برای استفاده کنندگان از لنزهای تماسی ساخته شده است. بسته بندی را برای اطلاعات در مورد استفاده با لنزهای تماسی بررسی کنید.

محصولات بدون مواد نگهدارنده اغلب در ظروف یکبار مصرف عرضه می شوند.از متخصص مراقبت از چشم خود بخواهید تا نوع و مارکی را به شما معرفی کند.


مصرف اشک مصنوعی به نرم‌شدن سطح‌ خارجی، حفظ رطوبت و رفع خشکی چشم‌ها کمک می‌کند و استفاده از آن بنا به دستور پزشک در بعضی شرایط لازم و ضروری است. اشک مصنوعی روی سطح قرنیه می‌چسبد و با ایجاد لایه‌ای ضخیم روی سطح خارجی چشم، باعث کاهش خشکی آن می‌شود. به‌طور کلی ۳ نوع اشک مصنوعی وجود دارد. یک نوع آن مواد نگهدارنده دارد که ممکن‌است مصرف آن برای بعضی افراد موجب بروز علایم حساسیت به اشک مصنوعی مانند قرمزی چشم شود.

نوع دوم که به‌صورت ویال‌های تک‌دوز تولید می‌شود، بدون مواد نگهدارنده است و بعد از باز کردن در آن‌ها، نباید دوباره مصرف شود. این اشک‌های مصنوعی یک‌بارمصرف است و برای افرادی که به مواد نگهدارنده حساسیت دارند، انتخاب مناسبی خواهد بود. بعضی از اشک‌های مصنوعی به‌صورت ژل تولید می‌شود که مصرف آن‌ها ممکن است برای مدت کوتاهی موجب تاری دید شود. استفاده از اشک مصنوعی برای کودکان در صورتی اشکالی ندارد که بیش از 3 سال داشته باشند و از قطره‌های مخصوص کودکان برایشان استفاده‌شود.

چگونه از اشک مصنوعی استفاده کنم؟

معمولاً اشک مصنوعی بسته به محلول، ژل یا پماد در بطری یا لوله می آید:

  • قبل از انجام هر کاری با چشمان خود، مطمئن شوید که دست های خود را کاملا بشویید. اگر کسی به شما کمک می کند، از او بخواهید که ابتدا دست های خود را بشوید.
  • سر خود را به عقب خم کنید، به بالا نگاه کنید و با انگشت پلک پایینی خود را پایین بیاورید.
  • با دست دیگر، بطری را روی چشم باز خود قرار دهید و تعداد صحیح قطره یا قطره ژل را فشار دهید. دستورالعمل‌های روی بسته یا دستورالعمل‌هایی را که پزشک به شما داده است، دنبال کنید.
  • به نوک بطری دست نزنید و اجازه ندهید با چشم شما تماس داشته باشد. چرا که می خواهید از آلودگی جلوگیری کنید.
  • چشم خود را ببندید و برای مدتی بسته نگه دارید. می توانید انگشت خود را روی قسمتی از چشم که نزدیک به بینی است قرار دهید تا دارو در چشم شما بماند.
  • بلافاصله پس از استفاده از اشک مصنوعی از مالیدن چشم ها خودداری کنید.
  • با ژل ها یا پمادهای ضخیم تر، ممکن است برای مدت زمان متفاوتی تاری دید داشته باشید.

چند بار می توانم از اشک مصنوعی استفاده کنم؟

در مورد اینکه چند وقت یکبار می توانید از اشک مصنوعی و مدت زمانی که می توانید به طور مداوم از آنها استفاده کنید، با پزشک مشورت کنید. اگر نیاز دارید که اغلب از آنها استفاده کنید، ممکن است به کمک یک پزشک برای یافتن اینکه آیا بیماری جدی تری دارید یا خیر، نیاز داشته باشید.

اگر از اشک مصنوعی حاوی مواد نگهدارنده استفاده می کنید، باید استفاده از آنها را به چهار تا شش بار در روز محدود کنید. اگر نیاز به استفاده بیشتر از این محصولات دارید، باید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی مواد نگهدارنده نیستند.

مزایای بالقوه استفاده از اشک مصنوعی چیست؟

اشک مصنوعی خارش و سوزش خشکی چشم را تسکین می دهد. برخی از انواع آن ممکن است به بهبود بافت چشم شما کمک کنند.

گاهی اوقات، اشک مصنوعی می تواند به شستن مو، گرد و غبار، محرک ها یا سایر موادی که ممکن است در چشم شما باشد کمک کند.

خطرات یا عوارض استفاده از اشک مصنوعی چیست؟

برخی افراد ممکن است متوجه شوند که اشک های مصنوعی، به ویژه آنهایی که حاوی مواد نگهدارنده هستند، عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد می کنند، از جمله:

  • تاری دید: اگر این اتفاق افتاد، قبل از انجام کاری مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات، مطمئن شوید که بینایی شما به حالت اول بازگشته است.
  • سوزش چشم: این می تواند مانند سوزش یا خارش باشد و ممکن است باعث شود که چشمان خود را بمالید. (اما از مالیدن چشم هایتان خودداری کنید، زیرا می تواند سوزش را بدتر کند یا به سطح چشم شما آسیب برساند.)
  • علائم آلرژی : این علائم ممکن است بیش از چشم شما را تحت تأثیر قرار دهد. علائم شامل خارش، تورم، مشکلات تنفسی و سرگیجه است. اگر این نوع واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) دارید ، فوراً از پزشک کمک بگیرید.
  • تأخیر در مراقبت از بیماری های چشمی: اگر اخیراً از اشک مصنوعی استفاده کرده اید، ممکن است شما نیاز به تعویق برخی از مراقبت های چشمی دیگر داشته باشید.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرید

اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید، بهتر است در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید:

  • اگر پزشک به شما نگفته است که از اشک مصنوعی روزانه استفاده کنید و هر روز یا بیشتر از مقدار توصیه شده از آنها استفاده می کنید.
  • اشک مصنوعی به وضعیت یا علائم چشم شما کمک نمی کند.
  • شما نسبت به استفاده از اشک مصنوعی واکنش ضعیف نشان داده یا عوارض جانبی دارید.

اشک مصنوعی در مقابل قطره چشم: چه تفاوتی دارد؟

اشک های مصنوعی معمولاً بدون نسخه (OTC) در دسترس هستند و رطوبت چشم شما را تأمین می کنند یا نگه می دارند. قطره های چشمی اغلب نیاز به نسخه دارند، اما برخی ممکن است بدون نسخه در دسترس باشند. آنها ممکن است حاوی داروهایی مانند موارد زیر باشند:

  • داروهای ضد احتقان، مانند آنهایی که در قطره های چشمی که قرمزی چشم را درمان می کنند، یافت می شود. استفاده زیاد از این نوع قطره چشم ممکن است باعث ایجاد قرمزی مجدد چشم شود.
  • آنتی هیستامین ها یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آنهایی که در قطره های چشمی که آلرژی را درمان می کنند، یافت می شوند.
  • استروئیدها، مانند آنهایی که ممکن است بعد از جراحی دریافت کنید.
  • آنتی بیوتیک برای درمان یا پیشگیری از عفونت.
  • داروهایی برای درمان گلوکوم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha