با غذاهای معروف گرجستان در این مقاله آشنا می شویم که پیشنهاد می کنیم در سفر به گرجستان آن ها را حتما امتحان کنید و از طعم بی نظیرشان لذت ببرید.

غذای معروف گرجستان | بهترین غذاهای گرجی که باید تجربه کنید

غذاهای کشورهای مختلف با توجه به جغرافیا، فرهنگ، آب و هوا و... متفاوت است. گرجستان با توجه به پیشرفت و توسعه ای که در طی سال ها داشته، بخصوص رستوران های این کشور با توسعه منوی غذاها و نوشیدنی ها، هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود روانه می کند به گونه ای که برخی توریست ها فقط برای چشیدن طعم این غذاها راهی سفر می شوند. رستوران های این کشور به دلیل نزدیکی به دریای سیاه و دسترسی راحت، غالبا از مواد اولیه تازه برای طبخ غذا استفاده می کنند. گردشگران تور گرجستان هوایی در این سفر می توانند تجربه ی طعم های مختلف غذای محلی، بین المللی و .. را در این کشور زیبا داشته باشند و از تجربه مزه کردن طعم های متنوع و تکرار نشدنی لذت ببرند.

فرهنگ غذایی گرجستان

غذا یکی از فاکتورهای مهم هر سفری است. غذاهای محلی و سنتی هر کشور و منطقه، نشان از فرهنگ و تمدن آن منطقه دارد.گرجستان دارای فرهنگ غنی و تا حدی شبیه به ایران است. غذاهای گرجی مثل فرهنگ و معماری این کشور تلفیقی از مزه و طعم کشورهای آسیایی و اروپایی است که در طول حکومتشان تاثیر زیادی روی مردم فرهنگ گرجستان گذاشتند. تنوع غذایی این منطقه پلی بین ذائقه ی غذایی مدیترانه تا خاورمیانه است. بدنیست بدانید که در این کشور بیش از 150 نوع غذا وجود دارد که اغلب از فرهنگ غذاهای آسیایی تاثیر پذیرفته اند.

لذیذ ترین و معروف ترین غذاهای گرجستان

این کشور مثل دیگر کشورها غذاهایی خاص و محلی دارد که پشت هریک تاریخچه و داستانی است. چشیدن غذاهای معروف گرجستان از قسمت های جالب و خوشمزه سفر است. در غذاهای معروف گرجستان کمتر از سرخ کردن استفاده می شود و بیشتر سالم هستند و همچنین برخلاف غذاهای ایرانی، اغلب با نان سرو می شوند. چیزی که فرهنگ غذایی این کشور را معروف کرده است، سبک پخت، تنوع و میزآراییشان است. بدنیست بدانیدکه مواد اولیه تازه، گوشت، ماهی، سبزیجات عضو جدانشدنی سفره های گرجی است. پیشنهاد می کنیم اگر قصد دارید یکجا با غذاهای معروف و سنتی گرجی آشنا شوید، حتما به دورهمی سوپرا بروید. هرچند تمامی غذاهای گرجی خوشمزه و پر طرفدار هستند اما چشیدن طعم و مزه ی معروف ترین غذاهای گرجستان از جمله: خاخاپوری، چیکن تاباکا، چاکاپولی، خینکالی، متسوادی یا شیشلیک، چخخبیلی، چاناخی و ماهی قزل آلا با رب اناررا پیشنهاد میکنم از دست ندهید.

غذای معروف گرجستان | بهترین غذاهای گرجی که باید تجربه کنید

خاچاپوری آجاررولی | Khachapuri Adjaruli

خاخاپوری از غذاهای معروف و محبوب گردشگران تور تفلیس لحظه آخر و همچنین نماینده ی فرهنگ گرجی هاست. شما می توانید این غذارا در منوی اکثر رستوران ها و کافه ها ببینید. از نان،پنیر، تخم مرغ و کره در پخت این غذا و همینطور از سبزیجات، گوشت و حبوبات در کنار این غذا استفاده می شود.

چیکن تاباکا | Chicken tabaka

چیکن تاباکا از غذاهای معروف و سنتی گرجستانه که با تکه های مرغ سخاری درست می شود. جالب است بدانید این غذا علاوه بر گرجستان در رستوران های روسیه و بسیاری از رستوران های اروپای شرقی سرو می شود. این غذا را اغلب با سیر و سس های مخصوص طعم دار کرده و طعم بی نظیری به آن داده است.

چاکاپولی | Chakapuli

چاکاپولی از خورشت های محبوب و پرطرفدار گرجی هاست که د طبخ آن از گوشت بره یا گوساله به همراه سس گوجه سبز،پیاز، سیر، ترخون، فلفل سبزو مخلوطی از سبزی های تازه پخته می شود. این خورشت از غذاهای پرطرفدار بهار است، چون فصل گوجه سبز در این کشور بهار است.

خینکالی | Khinkali

خینکالی از محبوب ترین و معروف ترین غذاهای ملی گرجستان است که ظاهر آن شبیه پیراشکی ایرانی ها است. این غذا شامل لقمه های خمیری و آردی است که با گوشت و ادویه پر می شوند. لازم است بدانید در نواحی مختلف، خینکالی با مواد متنوعی پرشده و طبخ می شود اما ترکیب رایج و پرطرفدار آن، ترکیبی از گوشت گاو و گوشت خوک است. خینکالی با گوشت بره در نواحی کوهستانی تهیه می شود. البته می توان برای پر کردن خینکالی از ترکیب سیب زمینی له شده، قارچ و پنیر هم استفاده کرد. دونوع خینکالی معروف در شهرهای گرجستان، خینکالی با جعفری و بدون جعفری است.

غذای معروف گرجستان | بهترین غذاهای گرجی که باید تجربه کنید

متسوادی یا شیشلیک | Shashlik

این کباب پرطرفدار و خوشمزه از غذاهای مشترک فرهنگ های غذایی مختلف مثل، آسیای میانه، غرب آسیا، مرکز و شرق اروپاست که علاوه بر ایران در برخی کشورهای دیگر هم درست می شود و محبوب است. در طبخ این کباب در اصل از گوشت بره استفاده می شود اما بسته به سلیقه و حتی مذهب، ممکن است از گوشت خوک و گاو هم استفاده شود. در کنار سیخ گوشت می توان، چربی،قارچ،فلفل، سبزیجات، پیاز و.. را هم کباب کرد. گردشگران تور گرجستان باتومی بد نیست بدانید که این غذا در تمامی شهر های گرجستان به یک شکل طبخ می شود.

چخخبیلی | Chakhokhbili

چخخبیلی بر گرفته از کلمه "خوخویی" و به معنای قرقاول است و دلیل استفاده از این نام استفاده از گوشت قرقاول در طبخ این غذاست که البته جایگزین هایی مانند: گوشت بوقلمون، مرغ و اردک هم دارد. چَخخبیلی از غذاهای سنتی و معروف گرجستان و یک نوع خورشت است که از ترکیب گوشت گاو، مرغ و سبزیجاتی مانند ترخون تهیه شده و معمولا با نان سرو می شود. این غذا از غذاهای معروف تفلیس است که پیشنهاد می کنم در سفر با تور تفلیس حتما طعم آن را امتحان کنید.

چاناخی | Chanakhi

چاناخی از غذاهای سنتی و خوشمزه است که دلیل طبخ در ظروف سفالی به نام چاناخی به این نام شناخته شد. این خورشت به همراه بادمجان، سیب زمینی، سیر و سبزیجات پخته می شود.نوع دیگر این خورشت با پر کردن سبزیجات وتکه های گوشت در بادمجان برش خورده، پخته می شود.

ماهی قزل آلا با رب انار

با اینکه کشور گرجستان دارای نواحلی ساحلی بسیاری است، اما غذاهای دریایی کمتر در منوی غذایی گرجی ها به چشم می خورد. ماهی قزل آلا و رب انار یکی از همین معدود غذاهاست. در این غذا ماهی قزل آلای کاملا سرخ شده را با سس ترش و انار شیرین سرو می کنند که طعم بی نظیری دارد.

در آخر اگر قصد سفر به این کشور دیدنی را دارید و می خواهید اطلاعات کاملتری از غذاهای گرجستان بدست آورید در گوگل عبارت" غذاهای گرجستان لحظه آخر" را در گوگل سرچ کرده و با کلیک روی سایت لحظه آخر، اطلاعات کاملی از آن ها بدست آورده و سفر لذتبخش تری بسازید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سحر IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 0
    به نظرم همه ی غذاهای گرجی انقدر که میگن پرطرفدار نیست ولی یسری غذاهای معروفش مثه خاخاپوری ارزش امتحان کردن داره.