چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 355023

محققان می‌گویند که افراد زیر ۴۰ سال با بیماری‌های روانی در معرض خطر بیشتر حمله قلبی یا سکته هستند؛ یکی از عوامل کلیدی، استرسی است که می‌تواند با مشکلات سلامت روان همراه باشد و بسیاری از افراد مبتلا به بیماری روانی نیز انتخاب‌های ناسالم زندگی مانند رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن را اتخاذ می‌کنند.

سلامت روان ناجی جوانان در برابر خطر حمله قلبی و سکته مغزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از مدیکال نیوز تودی، کسانی که در دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی خود دچار مشکلات روانی هستند تا سه برابر بیشتر در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دارند. محققان گفتند که رفتارهای سبک زندگی افزایش خطر را توضیح نمی‌دهد.

آنان خاطرنشان کردند که از هر هشت نفر در سنین ۲۰ تا ۳۹ سال، یک نفر دارای نوعی بیماری روانی شامل افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی بود.

ایو کئون چوی، محقق و استاد کالج پزشکی دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی، گفت: مشکلات روانی در بزرگسالان جوان رایج بود و ارتباط قوی با سلامت قلبی عروقی داشت.

چوی افزود: یافته‌ها نشان می‌دهد که این افراد باید به‌ طور منظم معاینات سلامتی و در صورت لزوم دارو دریافت کنند تا از سکته قلبی و مغزی آنان پیشگیری شود. هرچند رفتارهای سبک زندگی، خطر زیاد قلبی عروقی را توجیه نمی‌کند اما به این معنا نیست که عادات سالم‌تر پیش‌بینی بیماری را بهبود نمی‌بخشد؛ بنابراین اصلاح سبک زندگی باید به بزرگسالان جوان مبتلا به اختلالات روانی برای تقویت سلامت قلب توصیه شود.

جزئیات از تحقیق سلامت روان بزرگسالان جوان

محققان از پایگاه داده خدمات بیمه سلامت ملی کره استفاده کردند که کل جمعیت کشور را پوشش می‌دهد. آنان ارتباط بین اختلالات سلامت روان در بزرگسالان ۲۰ تا ۳۹ ساله و خطرات ابتلا به سکته قلبی و سکته مغزی ایسکمیک را بررسی کردند.

این تحقیق روی افرادی متمرکز شد که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ معاینات سلامتی انجام دادند و سابقه سکته قلبی یا سکته نداشتند. میانگین سنی افراد حاضر در این پژوهش ۳۱ سال بود و ۵۸ درصد از شرکت‌کنندگان ۳۰ ساله یا بیشتر بودند.

بیش از ۱۳ درصد از شرکت‌کنندگان حداقل یک بیماری روانی داشتند. در این میان نزدیک به ۴۸ درصد اضطراب، ۲۱ درصد افسردگی، ۲۰ درصد بی‌خوابی، حدود ۲۸ درصد اختلال علایم جسمانی و بیش از ۲ درصد اختلال مصرف مواد داشتند. کمتر از ۲ درصد مبتلا به اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، اختلال خوردن، اختلال شخصیت و یا اختلال استرس پس از سانحه بودند.

محققان این افراد را تا دسامبر ۲۰۱۸ برای شروع سکته قلبی و سکته مغزی پیگیری کردند. حین پیگیری به‌ طور متوسط بیش از هفت سال، ۱۶هزار و ۱۳۳ سکته قلبی و ۱۰هزار و ۵۰۹ سکته مغزی شناسایی شد.

آنان پس از تنظیم عوامل مختلف، ارتباط بین اختلالات سلامت روان و پیامدهای قلبی عروقی را تجزیه و تحلیل کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که شرکت‌کنندگان با هر گونه اختلال سلامت روانی در مقایسه با افرادی که هیچ مشکل سلامت روانی نداشتند، ۵۸ درصد احتمال بیشتری برای سکته قلبی و ۴۲ درصد بیشتر در معرض خطر سکته بودند.

ارتباط بین سلامت روانی و جسمانی

دکتر رایان سلطان، روانپزشک و محقق در دانشگاه کلمبیا نیویورک، گفت که این تحقیق بر اساس شواهدی مبتنی بر چندین دهه و بیان‌کننده تأثیر شرایط سلامت روان بر بقیه بدن انسان است.

سلطان توضیح داد: ارتباط بین شرایط سلامت روان و مشکلات سلامت جسمانی فقط به‌دلیل بی‌توجهی یا مراقبت ضعیف از خود نیست. این شرایط همچنین به‌خاطر عوامل بیولوژیکی مانند التهاب و عدم تعادل هورمونی است که می‌تواند ناشی از استرس مزمن و سایر شرایط سلامت روان باشد.

وی افزود: این تحقیق نیاز به رویکرد یکپارچه‌تر به مراقبت‌های بهداشتی را که هم به مسائل روحی و هم به موارد جسمی می‌پردازد را برجسته می‌کند.

سلطان اظهار کرد: سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی باید رویکردی جامع اتخاذ کنند که تأثیر متقابل بین سلامت روانی و جسمی را تشخیص دهد. این کار می‌تواند شامل غربالگری‌های معمول سلامت روان برای بیماران مبتلا به شرایط جسمانی مزمن همچنین افزایش همکاری بین ارائه‌دهندگان سلامت روان و پزشکان مراقبت‌های اولیه باشد.

وی افزود: علاوه بر این پرداختن به عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت مانند فقر، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و تبعیض می‌تواند به کاهش بار مشکلات سلامت روانی و جسمی کمک کند.

تاثیر استرس بر سلامت

دکتر ریگود تدوالکار، متخصص قلب در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در کالیفرنیا، خاطرنشان کرد: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که استرس ناشی از اختلالات سلامت روان می‌تواند از نظر جسمی خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

تدوالکار می‌گوید: استرس می‌تواند باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی خودمختار و موجب ترشح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول شود. این امر منجر به افزایش فشار خون می‌شود اما همچنین می‌تواند در طول زمان باعث تغییرات فیزیولوژیکی دیگری شود که بر رگ‌های خونی تأثیر می‌گذارد؛ از جمله افزایش استرس اکسیداتیو، بار التهابی بیشتر و اختلال عملکرد اندوتلیال که باعث پیشرفت تصلب شرایین و بیماری قلبی می‌شود.

کیمبرلی پارکر، درمانگر مجاز در مشاوره و تغذیه ذهن سالم در نیوپورت‌نیوز ویرجینیا، خاطرنشان کرد: سطوح بالای استرس مقادیر زیادی کورتیزول و آدرنالین تولید می‌کند. زمانی که مغز حالت جنگ یا گریز را در طول زمان فعال می‌کند، باعث خستگی روحی و جسمی می‌شود. علائم همراه با آن کمبود خواب است که موجب فشار بر ذهن و بدن می‌شود.

پارکر افزود: استرس مداوم یک اختلال روانی است که بر قلب تأثیر می‌گذارد. قلب یک عضله است و بودن تحت استرس دائمی آن را ضعیف می‌کند. استرس فشار خون را افزایش می‌دهد که بدن را در معرض بیشتری برای حمله قلبی و سکته قرار می‌دهد. استرس همچنین باعث ترغیب عادات ناسالم می‌شود؛ مانند موقعیتی که فرد در خوردن غذای ناسالم افراط می‌کند. اقدامات پیشگیرانه عبارتند از درمان، ورزش، استفاده از مراقبه ذهن‌آگاهی همراه با تنفس آگاهانه و در صورت نیاز باید در مورد داروهای روان‌گردان نیز سوال کرد.

میشل جیوردانو، مشاور و متخصص مراکز درمان سوء مصرف مواد، اشاره کرد: مدیریت استرس کلید کاهش خطر است.

این کار می‌تواند مستلزم یادگیری راهبردهای کاهش استرس مانند مراقبه ذهن‌آگاهی، ورزش یا مشاوره باشد. حفظ یک سبک زندگی سالم که شامل ورزش روزمره، رژیم غذایی متعادل و پرهیز از کشیدن سیگار و مصرف بیش از حد الکل، جنبه مهم دیگری است.

وی تاکید کرد: برای افراد بسیار مهم است که با متخصصان پزشکی خود در مورد هر گونه علائم جسمانی که ممکن است داشته باشند و همچنین نگرانی‌هایشان درباره سلامت روانی خود صادق باشند.

جیوردانو شرح داد: داشتن تشخیص و درمان دقیق بسیار مهم است زیرا مسائل مربوط به سلامت روان می‌تواند گاهی به‌ عنوان علائم جسمانی ظاهر شود. به منظور شناسایی و رسیدگی به هر گونه مشکل بهداشتی در مراحل اولیه، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند مشکلات سلامت جسمی و روانی را حین معاینات معمول بررسی کنند.

سلامت روان و عوامل سبک زندگی

تدوالکار خاطرنشان کرد: اختلالات سلامت روان می‌تواند با افزایش احتمال اتخاذ رفتارهای ناسالم از جمله سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل، انتخاب‌های غذایی نامناسب و سبک زندگی کم تحرک، بر بیماری‌های قلبی عروقی تأثیر بگذارد.

وی افزود: این امر می‌تواند منجر به ایجاد شرایطی مانند فشار خون بالا، چربی خون یا دیابت شود که همگی از عوامل خطر بیماری قلبی هستند.

تدوالکار ذکر کرد که ملاحظات دیگر این است که افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان اغلب داروهایی را مصرف می‌کنند که می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند که بر سلامت قلبی عروقی تأثیر می‌گذارد.

جیوردانو نتیجه گرفت: افراد می‌توانند برای کاهش خطر حملات قلبی و سکته مغزی همچنین بهبود سلامت عمومی و تندرستی خود با درمان مسائل مربوط به سلامت روان و اجرای شیوه‌های زندگی سالم اقدام کنند.

یافته‌های این تحقیق در مجله اروپایی Preventive Cardiology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha