پژوهشگر ایرانی در حوزه کشاورزی حفاظتی و بی خاک ورزی، یکی از 51 قهرمان برگزیده در این حوزه شد. این 51 فرد، هر کدام سهم قابل توجهی در توسعه، ترویج و گسترش کشاورزی حفاظتی و بی خاک ورزی در سطح بین‌المللی داشته‌اند.

پژوهشگر ایرانی یکی از 51 قهرمان "کشاورزی حفاظتی" جهان شد

به گزارش سلامت نیوز محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بازنشسته "مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی ومنابع طبیعی گلستان" در گرگان با بیش از 33 سال سابقه در زمینه توسعه و انتقال فناوری ها به کشاورزان ایرانی به عنوان یکی از 51 قهرمان کشاورزی حفاظتی و بی خاک ورزی جهان انتخاب شد.

به درخواست فرانک لسیتر، موسس مجله کشاورز بی خاک ورز (No-Till Farmer) و ویراستار مجله آقای پروفسور رولف درپش ( Rolf Derpsch) و سایر همکاران بین المللی کشاورزی حفاظتی و بی خاک ورزی فهرست جامعی از قهرمانان دیگر در سراسر جهان را به طور انحصاری برای مجله No-Till Farmer گردآوری کردند.

به گفته پروفسور Derpsch، نویسنده و مربی و پژوهشگر افسانه ای سامانه بی خاک ورزی اهل کشور پاراگوئه، این 51 فرد هر کدام سهم قابل توجهی در توسعه، ترویج و گسترش کشاورزی حفاظتی و بی خاک ورزی در سطح بین‌المللی داشته‌اند.

آنها در سال 2023 معرفی و برای تکمیل لیست فعلی 11 قهرمان کشاوری حفاظتی که خارج از آمریکای شمالی هستند ارائه شده است. لیست اصلی در تابستان 2023 به روز می شود.

اسدی از سال 2005، شروع به تمرکز بر توسعه فن‌آوری‌های سامانه های کشاورزی حفاظتی (CA) با تأکید بر کاشت روی بسترهای بلند دائم و سیستم‌های کاشت بی خاک ورزی برای هردو اراضی فاریاب و دیم ایران کرد.

او به مدت 15 سال، حدود یک هزار کلاس و دوره و کارگاه آموزشی را در سراسر کشور برگزار کرد و بیش از 10 کتاب در مورد "مدیریت بهینه آب در مزارع کشاورزی" و همچنین "توسعه و ترویج کشاورزی" منتشر کرد.

اسدی در سال 2010، از طرف وزارت جهادکشاورزی وقت به عنوان یکی از پرورش دهندگان و مربیان بومی کشاورزی حفاظتی برای تمام استان های کشور برگزیده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha