سلامت نیوز: جمعی از فعالان و کنشگران محیط ‌زیست و منابع‌طبیعی‌کشور در نامه ای خطاب به رییس "سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور" درباره انفعال سازمان منابع طبیعی در حفاظت از اراضی ملی و دولتی، حمایت از نماینده متخلف و عزل جنگلدار قانونمند و فقدان نظارت، فساد سیستماتیک، بازیچه شدن "توسعه" در دست اقلیتی رانت‌خوار، سوءاستفاده برخی گروه‌ها از قدرت و در نهایت غلطیدن سازمان منابع‌طبیعی در دام سیاست بازی‌ها،  انفعال و گریز از انجام تکالیف قانونی‌ و تبدیل شدن این سازمان به "بنگاه املاک و کارگاه چوب‌بری" و بعضاً همراهی با متخلفین، تذکر دادند.

به مدار قانون مداری بازگردید و راه صیانت از منابع طبیعی را اولویت خویش سازید ! 

به گزارش سلامت نیوز در بخشی از این نامه آمده است:

« گرایشات پیشین شما به تفکر "حفاظت از منابع طبیعی، مبارزه با فساد و گریز از شعارگرایی" موجبات حضور شما در رأس سازمان منابع طبیعی کشور را فرهم آورد؛ اما عملکرد شما در این جایگاه نه تنها تاکنون بیانگر تغییری سازنده در این سازمان نبوده بلکه در برخی موارد با انتخاب مدیرانی ناتوان و ناسالم و عزل نیروهای متعهد و توانمند بر مشکلات سازمان در مسیر حفاظت از منابع ملی نیز افزوده است؛ چنان که می توان گفت سازمان منابع طبیعی کشور هم چنان بر مدار سیاست‌زدگی و شعارگرایی پیشین در حرکت است. بر همین اساس به شما اکیداً توصیه می‌کنیم که هر چه سریع‌تر به مدار قانون مداری بازگردید و ضمن اصلاح رویکردهای ناصواب که منجر به سلب اعتماد عمومی از شما شده است راه حفاظت و صیانت از منابع طبیعی را اولویت خویش سازید؛ ولو اینکه تحت برخی فشارها مجبور باشید تنها یک روز بر آن مسند بنشینید که هیچ چیز بالاتر از تلاش برای حفاظت از سرزمین و کسب رضایت مردم نیست.»

متن کامل این نامه را در ادامه بخوانید.

جناب آقای دکتر نوبخت

معاون محترم وزیر و رییس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور

باسلام و احترام

این که مشکلات محیط‌ زیست و منابع‌طبیعی ریشه‌ای‌ترین و دامنه‌دارترین معضلات امروز این سرزمین هستند چنان آشکار است که این بیانیه را بی‌نیاز از هر شرحی می‌دارد.

در این میان اما آنچه که دردآور است، نقش آفرینی، جایگاه و سهم سازمان منابع طبیعی در وقایع تلخ رفته بر طبیعت است. ضربه‌هایی که مسئولین این سازمان در طول تاریخ با سیاست‌زدگی، ترک وظایف قانونی، عملکردسازی و شعارگرایی بر این تشکیلات مهم وارد کردند، دست کمی از برخی تجاوزات و آسیب‌های اصحاب قدرت بر پیکر و زیربنای این تشکیلات نبود. چنان که می‌توانیم بگوییم اگر این سازمان به تکالیف قانونی‌اش در حفاظت از منابع ملی و دولتی عمل می‌کرد، در مقابل زیاده‌خواهان می‌ایستاد و وظیفه‌ی امانت‌داری‌اش را درست به جا می‌آورد، امروز این همه ویرانی بر چهره‌ی این سرزمین ننشسته نبود و طبیعت زیبای ایران، برای مردم این سرزمین خاطرات دیروز و حسرت امروز نبود.

منشأ ویرانی‌ها هر چه که بود و هست، از فقدان نظارت، فساد سیستماتیک، بازیچه شدن "توسعه" در دست اقلیتی رانت‌خوار، سوءاستفاده برخی گروه‌ها از قدرت و... اما غلطیدن سازمان منابع‌طبیعی در دام سیاست بازی‌ها، انفعال و گریز از انجام تکالیف قانونی‌ و تبدیل شدن این سازمان به "بنگاه املاک و کارگاه چوب‌بری" و بعضاً همراهی با متخلفین، نه قابل انکار است و نه قابل گذشت. چه با ایفای نقش تسهیل‌گری در واگذاری‌ اراضی به ذی نفوذان و صاحب منصبان، چه با منحرف ساختن طرح‌های مبارزه با زمین خواری همچون کاداستر و تبدیل آن به ابزاری برای زمین‌خواری با عملکردسازی و انحراف در این طرح، چه سکوت و همراهی در حراج اموال و املاک مردم بنام مولدسازی، یا بی‌اثر کردن قانون تنفس با تداوم بهره‌برداری از جنگل‌ها با اسم رمز درختان سیل‌آورده، درختان خطرآفرین و یا درختان مزاحم! و چه برخورد با نیروهای متعهد و قانونمند با عزل، توبیخ و یا تشکیل پرونده‌های کذایی جهت گوشه نشین کردن آنها، هریک گواهی برای اثبات این حقیقت تلخ است که مسئولین این سازمان هم برخلاف شرح وظایف و مأموریت های سازمانی و قانونی سهم کمی در تخریب سرزمین ندشته‌اند.

در این سال‌ها نابودی سرزمین شدت گرفته است اما نه این چهره تباه شده سرزمین، نه پذیرش وجود فشارها و فسادها، هیچ کدام سبب نمی‌شود که مسئولین این سازمان بعد از آن همه سکوت و انفعال‌، امروز آشکارا و در مقابل چشم میلیون‌ها ایرانی آن هم در جایگاه متولی حفاظت از منابع ملی و عمومی، به حمایت از متخلفین و توبیخ نیروهای سالم و قانون‌مدار اقدام ورزند. شاید این سرزمین امروز حال و روز خوشی ندارد و کمر مردم زیر بار مشکلات اقتصادی خم شده است، اما هنوز بیداری بر این سرزمین حاکم است، شاید امیدها به این سازمان بر باد رفته اما امید به نجات این سرزمین هنوز در دل ها زنده است.

جناب آقای نوبخت

شما نیز هم چون دیگر مسئولین و مدیران کشور، با شعار «مبارزه با فساد» به میدان آمدید. دفاع از قانون مترقی تنفس را –ولو به حق و انصاف - در کارنامه خود گنجاندید تا پشتوانه‌ای هم از سرمایه اجتماعی نصیب خود کنید. بنابراین نه شایسته، که وظیفه است تا پاسخی درخور به مردمی که همچنان ناظر غارت منابع طبیعی این سرزمین هستند بدهید. اینکه در سازمان منابع‌طبیعی، جنگلداری که فقط کوشید تا به وظایف قانونی‌اش عمل کند عزل شد؛ در حالی که پرونده تخلفات متعدد نماینده متصرف اراضی ملی و بستگانش، نه تنها در سازمان منابع‌طبیعی که در دستگاه قضا نیز مثبوت است دردی کوچک، ترک فعلی اندک و قابل چشم‌پوشی نیست.

پرونده‌هایی که در برخی از آنها آراء محکومیت قطعی و در موارد دیگر آراء بدوی محکومیت(شخص نماینده) صادر شده است؛ ولی با این وجود در اقدامی نابخشودنی و ناامیدکننده، آن سازمان به جای ایستادن کنار جنگلدار متعهد خود، ترجیح داد با نماینده متخلف همراه شود، سکوت شما بر این مصیبت عظما، بی تردید مهر تأییدی بر این عزل بود.

لذا شایسته است اکنون که مسئولیت سنگین حفاظت از امانت منابع طبیعی و ملی را پذیرفته‌اید، در خصوص همراهی سازمان منابع طبیعی با متصرفین اراضی ملی و برخورد با نیروهای صدیق، به اذهان عمومی پاسخ دهید که آیا این بود شعار حفاظت از امانت مردم و مبارزه با فساد؟! آیا این اقدام خود منظری از فساد سیستماتیک و تباه کننده‌ی انگیزه‌ی کارمندان متعهد آن سازمان نیست؟!

پرسش ما از شما و مدیرانتان این است که آیا قدرت و فشار نمایندگان و صاحب‌منصبان بیش‌تر از ارزش و جایگاه قانون و تعهد به اخلاقیات و ملت بزرگ ایران است؟! ایستادگی در مقابل خواسته‌های نابه جا و غیرقانونی و مبارزه با فساد، شرط پذیرش هر جایگاه و مسئولیتی است. نمی‌شود سمت‌ها، جایگاه‌ها و مدیریت‌ها را پذیرفت ولی تکالیفش را از دوش خود بر زمین نهاد.

جناب آقای نوبخت

نخستین اقدام شما در همان ماه‌های نخست ِنشستن بر کرسی ریاست، یعنی صدور مجوز بهره‌برداری درختان شکسته و افتاده از جنگل های شمال کشور، علیرغم مخالفت با این موضوع در دوره ریاست پیشین سازمان، ابهامات زیادی را در خصوص عملکرد شما در این سازمان ایجاد کرد. هر چند صدور آن مجوز که در تضاد با شعارهای پیشین شما بود، هم چون داغی بر دل حافظان و دغدغه‌مندان این سرزمین مانده و امید به زنده شدن قانون تنفس و حفاظت از جنگل ها و مراتع را در دل آنها خشکاند، اما قرار نیست این سازمان از یک سو شعار کاشت نهال سر بدهد و از سوی دیگر با بهره‌برداران چوب همراهی کند.

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ریاست "عباسعلی نوبخت" که روزگاری داعیه سردمداری موافقان تصویب طرح تنفس را داشت، باید پاسخگو باشد که چرا علیرغم اینکه مطابق جزء «1» از بند «ف» ماده «38» قانون برنامه ششم توسعه " هرگونه بهره‌برداری از درختان جنگل‌های کشور از ابتدای سال چهارم اجرای برنامه ممنوع می‌باشد" و همچنین بر اساس تبصره «1» جزء «2» همان بند "بهره‌برداری از درختان ریشه‌کن، شکسته، افتاده، خشک سرپا، و آفت‌زده غیرقابل احیاء بعد از پایان سال سوم برنامه و پیش از تصویب طرح جایگزین مجاز نمی‌باشد" به شکلی غیرقانونی، اقدام به نشانه‌گذاری درختان سرپا، در مراحل بعدی پاک کردن آثار چکش نشانه‌گذاری، صدور مجوز نشانه‌گذاری درختان افتاده(قطع‌شده!) از گونه‌های جنگلی بلوط، انجیلی، افرا، آزاد و..، صدور مجوز حمل و فروش درختان افتاده و قطع شده بیش از 1000 اصله درخت در جنگل هیرکانی نموده است و به جای تنظیم تخلف علیه بانیان این امر، سازمان منابع طبیعی کوشید وجهه‌ای قانونی به آن دهد، پرسش ما این است که چرا؟!

با توجه به ممنوعیت‌های قانون تنفس، سازمان منابع طبیعی بر چه اساسی چنین مجوزاتی را صادر کرده است؟! چرا بعد از ارائه گزارش تخلفات مبنی بر قطع غیرقانونی درختان، به جای آنکه تخلف مذکور تحت پیگیری های قضایی قرار گیرد، از سوی سازمان، دستور نشانه‌گذاری درختان و برداشت آنها صادر شد؟! چرا به شکلی کاملاً غیرقانونی درختان سرپا توسط این سازمان نشانه‌گذاری شد؟!

مسئولان سازمان متولی منابع طبیعی کشور که این روزها همه قوای خود را در سراسر کشور برای کاشت نهال بسیج کرده، چه توجیهی درخصوص صدور مجوز بهره برداری از درختان شکسته، افتاده و قطع شده دارند؟! آیا این وهن قانون و استثناء بر آن نیست؟ آیا وقت آن نرسیده که این سازمان به جای شعارگرایی و دور زدن قانون و مشغول کردن اذهان با شعار "کاشت یک میلیارد نهال"، به اهداف اصلی خود که حفاظت از منابع ملی کشور است بازگردد؟ آیا قانون فقط برای مردم قابل اجراست و سیاست‌مداران و دیگر دستگاه‌ها، مجاز به عبور از آن هستند؟!

جناب آقای نوبخت!

سالانه هزاران درخت به نام خطرآفرین، سیل‌آورده و یا مزاحم! توسط آن سازمان قطع می‌شوند، به طوری که تنها در یک فقره، مجوز نشانه گذاری بیش از 1700 اصله درخت از سوی آن سازمان صادر شد، آن هم به بهانه‌ی درختان سیل آورده و ریشه کن شده! کدام عقل سلیم باور می‌کند که یک سیل تنها در یک منطقه بیش از 1700 درخت جنگلی تنومند هیرکانی را از ریشه کنده است؟

همچنین نزدیک به 400 درخت جنگلی فقط برای لایروبی یک رودخانه قطع شد. این آمارها مربوط به قطع درختان تنها در حاشیه 2 رودخانه‌ی کشور است و یا اینکه در موردی دیگر به بهانه‌ی بهسازی راه دسترسی یک معدن، 150 اصله درخت جنگلی قطع شده است.

این سازمان همچنین در یک سال گذشته هزاران مجوز نشانه‌گذاری و قطع درخت به نام توباغی صادر کرده است؛ لذا شایسته و مطالبه مردمی است تا سازمان منابع طبیعی کشور آمار دقیقی از درختانی که تاکنون به نام سیل آورده، خطرآفرین، مزاحم، توباغی و... قطع کرده است را اعلام کند.

وقتی سازمان منابع‌طبیعی که امانتدار منابع مردم است به دلایل مختلفی همچون فشار بهره‌برداران چوب در حال قطع درختان است چرا مسئولین آن همزمان، شعار کاشت یک میلیارد نهال سر می‌دهند؟!

جناب آقای نوبخت

گرایشات پیشین شما به تفکر "حفاظت از منابع طبیعی، مبارزه با فساد و گریز از شعارگرایی" موجبات حضور شما در رأس سازمان منابع طبیعی کشور را فرهم آورد، حال آنکه عملکرد شما در این جایگاه نه تنها تاکنون بیانگر تغییری سازنده در این سازمان نبوده بلکه در برخی موارد با انتخاب مدیرانی ناتوان و ناسالم و عزل نیروهای متعهد و توانمند بر مشکلات سازمان در مسیر حفاظت از منابع ملی نیز افزوده است، چنان که می توان گفت سازمان منابع طبیعی کشور هم چنان بر مدار سیاست‌زدگی و شعارگرایی پیشین در حرکت است، بر همین اساس به شما اکیداً توصیه می‌کنیم که هر چه سریع‌تر به مدار قانون مداری بازگردید. ضمن اصلاح رویکردهای ناصواب که منجر به سلب اعتماد عمومی از شما شده است راه حفاظت و صیانت از منابع طبیعی را اولویت خویش سازید ولو اینکه تحت برخی فشارها مجبور باشید تنها یک روز بر آن مسند بنشینید که هیچ چیز بالاتر از تلاش برای حفاظت از سرزمین و کسب رضایت مردم نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha