شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 355650

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه ۳۶۰ هزار حیوان گزیدگی در کل کشور گزارش شده است از ثبت ۱۴ مرگ به دلیل هاری در سال گذشته خبرداد.

ثبت ۱۴ مرگ به دلیل هاری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، محمدرضا شیرزادی رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت درباره حیوان گزیدگی و بیماری هاری گفت: متاسفانه علیرغم پیشرفت علم اگر علائم بیماری هاری در فردی ظاهر شود، مرگ آن بیمار صددرصد است و این موضوع نه تنها در ایران بلکه در دنیا به همین صورت است. یعنی روشی نیست که بتوانیم فردی که علائم بیماری هاری در آن ظاهر می‌شود را درمان کنیم و قطعا فوت خواهد کرد.

وی ادامه داد: اصولا ویروس هاری در گوشتخواران وحشی و اهلی به عنوان مخزن بیماری تلقی می‌شود به ویژه گوشتخواران وحشی مخزن این بیماری هستند و این گوشتخواران بیماری را به سایر پستانداران منتقل می‌کنند و متاسفانه با افزایش جمعیت سگ‌ها در حاشیه شهرها این بیماری از پستانداران وحشی به سگ‌ها منتقل و در بین سگ‌ها گسترش پیدا کرده و حتی دام‌ها هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت تصریح کرد: این ویروس پس از ورود به بدن معمولا به طور متوسط در طی سه ماه از طریق اعصاب محیطی به سیستم اعصاب مرکزی وارد می‌شود و باعث بروز علائم در فرد می‌شود بعد از بروز علائم به کما رفته و حداکثر در طی ۲ هفته فوت می‌شود.

شیرزادی با تاکید براینکه هاری در سگ‌های بدون صاحب باید کنترل شود، گفت: باید واکسیناسیون سگ‌ها به طور کامل انجام شود. همچنین افرادی که حیوانات خانگی را نگهداری می‌کنند حتما دوره واکسیناسیون این حیوانات را کامل کنند. در برخی از کشورها سگ‌های ولگرد را به صورت رها و آزاد نگهداری می‌کنند اما مراقبت‌های لازم از این سگ‌ها انجام می‌شود و واکسیناسیون این سگ‌ها به صورت کامل انجام می‌شود و در موعد مقرر این واکسیناسیون باید به صورت سالانه تکرار شود. همچنین در صورت مواجهه با حیوان باید مراقب باشیم که مورد گزش حیوان قرار نگیریم.

وی با تاکید براینکه در صورت گزش توسط سگ، گربه و… فرد گزیده شده باید بلافاصله به مراکز جامع سلامت مراجعه کند، گفت: در مراکز جامع سلامت منتخب امکانات واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری وجود دارد که به طور رایگان برای فردی که توسط حیوان گزیده شده است، مصرف می‌شود. ابتدا محل گزش به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شستشو داده شده و در صورت لزوم سرم تزریق و واکسیناسیون اگر عضلانی باشد در چهار نوبت و اگر زیرپوستی باشد در حداقل سه نوبت برای این افراد انجام می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت تصریح کرد: در سال گذشته ۱۴ مورد مرگ به دلیل هاری ثبت شده است، از ابتدای سال جاری نیز تاکنون ۱ مورد مرگ به دلیل هاری گزارش شده است. البته در سال گذشته بالغ بر ۳۶۰ هزار حیوان گزیدگی در کل کشور داشتیم که این افراد با مراجعه به مراکز جامع سلامت از اقدامات آموزش، شستشو، سرم و واکسیناسیون بهره‌مند شده‌اند.

شیرزادی خاطرنشان کرد: به غیر از گزش سگ و گربه گزش دام، گزش شغال، گزش گرگ، گزش موش خرما (سمور) ممکن است باعث بروز بیماری هاری در فرد شود در سال گذشته در بین ۱۴ مورد نیز دو مورد گزش گرگ، یک مورد شغال، یک مورد گاو، یک مورد کفتار و ۹ مورد انتقال توسط سگ صورت گرفته است.

مرگ توسط عقرب گزیدگی کمتر از ۱۰ نفر بوده است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره عقرب‌گزیدگی گفت: عقرب‌گزیدگی نیز از مواردی است که ممکن است منجر به مرگ بیمار شود لذا در شهرستان‌ها مراکز و بیمارستان‌ها به سرم ضدسم عقرب مجهز هستند و افراد در صورت گزش توسط عقرب می‌توانند به این مراکز مراجعه کرده و سرم ضد سم را دریافت کنند. در سال گذشته موارد مرگ توسط عقرب گزیدگی کمتر از ۱۰ نفر بوده است. این افراد هم کسانی هستند که بعد از گزش به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند و یا دیر مراجعه کرده‌اند.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت یادآور شد: افراد در مناطق بومی و در صورت ورود به طبیعت باید مراقب باشند که عقرب در داخل کفش‌ها نرفته باشد. استان خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز بیشترین میزان عقرب‌گزیدگی را دارند.

شیرزادی خاطرنشان کرد: حیوان‌گزیدگی نیز در استان‌های شمالی نیز بیشتر است. سرم و واکسن ضدهاری از خارج از کشور تهیه می‌شود و به طور رایگان به افراد گزیده شده تزریق می‌شود. قیمت آن اصلا کم نیست و دولت این هزینه را می‌پردازد چراکه هاری مساوی است با مرگ قطعی.

به گفته وی بیماری‌هایی که از حیوان به انسان منتقل می‌شوند ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی را شامل می‌شوند بنابراین در برخورد با حیوانات این موضوع بسیار اهمیت دارد که مطمئن شویم آن حیوان سالم است. اگر فردی حیوانی را در منزل نگهداری می‌کند باید اطمینان پیدا کند که حیوانی که در منزل نگهداری می‌کند، ناقل بیماری نیست و نمی‌تواند بیماری را منتقل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha