حفظ تعادل در رژیم غذایی در هر سنی ضروری است، اما شاید لازم باشد از ۴۰ سالگی به بعد بخواهید به منظور ارتقای سلامت بدن، به طور جدی‌تری روی برنامه غذایی خود نظارت داشته باشید.

مردان بالای ۴۰ سال این خوراکی‌ها را نخورند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین از eatthis، گاهی ممکن است سن تقویمی شما از سن بیولوژیکی شما فراتر رود؛ به این معنی که حتی در ۴۰ ،۵۰ سالگی همچنان سلامت و تندرست باشید و از لحاظ قوا و سلامت جسمانی با افراد ۲۰ ،۳۰ ساله برابر باشید. به‌کارگیری برخی عادات سالم در طول زندگی، شما را به این سطح از سلامت می‌رساند؛ برای این منظور از رژیم غذایی خود شروع کنید.

توصیه می‌شود مردان پس از ۴۰ سالگی، از مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات ساده، نمک و مواد افزودنی پرهیز کنند یا مصرف آن را به حداقل برسانند؛ چرا که برخی موادغذایی در این سنین سلامت مردان را به طور جدی تهدید می‌کند و حتی ممکن است باعث مرگ شود. به گفته کارشناسان تغذیه، غذاهای پرکالری در مردان بالای ۴۰ سال، علاوه بر افزایش وزن در طولانی مدت، ممکن است بر سطوح هورمونی (به ویژه تستوسترون) نیز تأثیر بگذارد.

در ادامه به چند مورد از ناسالم‌ترین خوراکی‌ها برای مردان، به‌ویژه افراد بالای ۴۰ سال، اشاره شده‌ است.

۱) پروتئین پرچرب

بسیاری از آقایان به غذاهای کبابی و پرچرب علاقه دارند، اما باید بدانند این گوشت‌های پرچرب حاوی مقدار زیادی چربی اشباع‌شده هستند که می‌تواند در طولانی‌مدت سبب بالا رفتن کلسترول خون شود. همچنین بسیاری از این غذاها کالری بالایی دارند و به مرور منجر به اضافه وزن می‌شوند.

۲) بستنی

ممکن است در پایان روز و پس از صرف وعده شام، خوردن بستنی به عنوان دسر گزینه خوبی باشد، اما تکرار این عادت می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت شما داشته باشد.

همچنین بستنی قند زیادی دارد و می‌تواند خطر اضافه وزن، پوسیدگی دندان، بالا رفتن تری گلیسیرید و تجمع چربی‌های ناسالم را افزایش دهد.

۳) کیک و شیرینی

کیک هم مثل بستنی، به سبب مواد به کار رفته در آن کالری بالایی دارد. اگر به طور منظم کیک یا محصولات مشابه آن مصرف می‌کنید، باید بدانید که به سلامت خود بی‌توجه هستید. سعی کنید دفعات و میزان مصرف کیک و دسر را کاهش دهید. خوردن شیرینی و کیک به سبب قند بالایی که دارد، سبب تضعیف سیستم ایمنی و کاهش سطح تستوسترون در مردان می‌شود.

۴) غلات فرآوری‌شده و کم فیبر

غلات کم‌فیبر مانند نان‌های سفید معمولاً فیبر کمی دارند. فیبر یک ماده مغذی مهم است و به سلامت روده و قلب کمک می‌کند. خوردن غلات کامل، فیبر مورد نیاز بدن را فراهم کرده، باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند و کلسترول بد را کاهش می‌دهد. میزان توصیه‌شده مصرف روزانه فیبر از ۲۵ تا ۳۸ گرم برای افراد متفاوت است، اما مردان می‌بایست بین ۳۰ تا ۳۵ گرم در روز فیبر مصرف کنند.

۵) چیپس و تنقلات فرآوری‌شده

کاهش مصرف میان‌وعده‌های فرآوری‌شده مانند چیپس می‌تواند به مردان کمک کند تا با افزایش سن، وزن خود را در محدوده نرمال حفظ کنند. چیپس و غذاهای سرخ‌شده چربی اشباع بیشتری نسبت به سایر غلات کامل دارند. تنقلات مناسب‌تری مانند پسته که ۶ گرم پروتئین گیاهی کامل و ۳ گرم فیبر در هر وعده دارد، انتخاب مناسب‌تری برای میان‌وعده است.

۶) نمک

مصرف زیاد سدیم می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. مردان بالای ۴۰ سال باید بیشتر مراقب باشند و از مصرف غذاهای پُرنمک پرهیز کنند.

۷) گوشت‌های فرآوری‌شده

مردان بالای ۴۰ سال باید از خوردن گوشت‌های فرآوری شده، از جمله هات داگ، کالباس، سوسیس و حتی گوشت‌های کنسروی پرهیز کنند. گوشت‌های فرآوری‌شده، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان معده را بالا می‌برند. سرطان کولورکتال (روده بزرگ) در بین مردان شایع‌تر است و یکی از مرگ و میرهای مرتبط با سرطان در آمریکا است.

ناگفته نماند که گوشت‌های فرآوری‌شده سرشار از سدیم و چربی اشباع‌شده هستند که برای سلامت قلب بسیار مضرند و خطر افزایش کلسترول و چاقی را در بر دارند.

۸) سیب‌زمینی سرخ‌کرده

غذاهای سرخ‌شده مانند سیب زمینی سرخ‌کرده معمولاً حاوی قندها یا کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده هستند که با افزایش سریع قند خون باعث ایجاد التهاب می‌شوند و می‌توانند به افزایش وزن و تجمع چربی در ناحیه شکم منجر شوند.

۹) کافئین

تحقیقات نشان می‌دهند که کافئین می‌تواند باعث کاهش کلسیم بدن شده و به مرور موجب پوکی استخوان شود. از آنجا که مردان با افزایش سن در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، اجتناب از مصرف این ماده غذایی که سلامت استخوان را تهدید می‌کند، ضروری است.

۱۰) نوشابه

نوشیدنی‌هایی با قند بالا معمولاً مواد مغذی کمتری دارند؛ نوشابه، چای شیرین و بسیاری از آبمیوه‌های صنعتی مثال‌های خوبی برای این موضوع هستند. مصرف منظم این نوشیدنی‌ها، صرف نظر از افزایش وزن، می‌تواند قند خون را نیز بالا ببرد و به مرور منجر به دیابت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha