دانش‌آموزان مناطق محروم رنج بسیاری را برای تحصیل متحمل می‌شوند، اگرچه تعدادشان در مدارس سنگی، کپری، کانکسی و دارای سقف لرزان به انگشتان دست هم نمی‌رسد، اما عدالت آموزشی حکم می‌کند تمامی دانش‌آموزان از فرصت آموزشی برابر بهره‌مند شوند، وعده برچیده شدن مدارس کانکسی یا بخوانید آهنی بارها داده شده، اما دانش‌آموزان این مدارس هم‌چنان در این کلاس‌ها مشغول علم‌آموزی هستند.

برچیده شدن مدارس کانکسی در انتظار تحقق وعده‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بسیاری از روستاهای چهارمحال و بختیاری به‌علت نبود امکانات در حال تخلیه هستند و تعداد خانوارهای ساکن این روستاها به زیر ۲۰ خانوار رسیده است، بنابراین به‌علت تعداد کم دانش‌آموز در این مناطق مدارس کانکسی برپا شده است و گاهی دانش‌آموزان چند روستا برای تحصیل در یک روستا متمرکز می‌شوند که باید مسیری طولانی را برای رسیدن به مدرسه طی کنند.

وعده‌های بسیاری برای تحقق عدالت آموزشی در سال‌های گذشته توسط مسئولان امر داده شده است، اما به‌علل مختلف و پس از گذشت مدت زمانی این وعده‌ها رنگ می‌بازد و دانش‌آموزان مناطق محروم می‌مانند و آرزوهای دست‌نیافتنی برای داشتن یک مدرسه ایمن.

مدارس کانکسی باید برچیده شود

پیش از این غلامعلی حیدری- استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه ۸۰۰ مدرسه در چهارمحال و بختیاری نیازمند تخریب و بازسازی است، گفت: همچنین در این استان بعد از ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد وجود مدارس کانکسی هستیم.

استاندار چهارمحال‌وبختیاری گفت: ۲۰ مدرسه کانکسی در چهارمحال و بختیاری باید به ساختمان تبدیل شود، اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس باید طبق برنامه زمانبندی، این کار را انجام دهد.

حیدری از اختصاص ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری به بحث نوسازی و تجهیز مدارس خبر داد و یادآور شد: این اعتبارات باتوجه به اینکه زمان عملیات عمرانی در استان محدود است، باید هرچه سریعتر جذب و عملیات عمرانی آغاز شود.

وی تأکید کرد: برای تغییر کاربری املاک مازاد اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری محدودیت قانونی چندانی وجود ندارد و معاونت عمرانی استاندار این مسئله را تسهیل خواهد کرد.

۴۲ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد

پیش از این کامران رهی- مدیرکل سابق نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری ۲۷ شهریور سال گذشته در جمع خبرنگاران استان با اشاره به اینکه ۴۲ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد، اظهار کرد: برای تبدیل مدارس کانکسی به مدارس ایمن در سفر ریاست جمهوری اعتبار اختصاص پیدا کرده است و این کار با همکاری بنیاد برکت انجام می‌شود.

وی از خریداری تجهیزات برای مدارس چهارمحال و بختیاری برای سال تحصیلی جاری خبر داد و عنوان کرد: این تجهیزات به مرور به آموزش و پرورش تحویل داده خواهد شد.

رهی افزود: اعتباراتی برای تعمیرات مدارس و احداث سرویس بهداشتی در مدارس تخصیص یافته است و این کار تا قبل از بازگشایی مدارس انجام خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۳۰ درصد مدارس شامل ۲۰۰۰ مدرسه در استان نیازمند تعمیرات اساسی هستند، گفت: این اقدام نیازمند اعتبار است، این مدارس در سراسر استان پراکندگی دارند.

وی با بیان اینکه استانداردسازی وسایل گرمایشی ۵۰۰ کلاس درس در حال انجام است، گفت: مدارسی که گازکشی شده باشند، امسال وسایل گرمایشی آن‌ها استاندارد می‌شود.

مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز توسط بنیاد برکت با مدارس ایمن جایگزین می‌شود

محمود ابراهیمی- مدیر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فرآیند جمع‌آوری مدارس کانکسی در استان، اظهار کرد: بنیاد برکت به بحث جایگزینی مدارس کانکسی با مدارس ایمن ورود پیدا کرده است، طبق قوانین این بنیاد مدارسی مشمول این طرح می‌شوند که تعداد دانش‌آموزان آن‌ها بالای ۱۰ نفر باشد، باتوجه به شرایط استان و کم جمعیت بودن روستاهای مناطق محروم در آن مقرر شد تا مدارس کانکسی بالای هشت دانش‌آموز در استان مشمول این طرح شوند، تلاش می‌کنیم در مدارس کانکسی بالای پنج دانش‌آموز نیز در این طرح گنجانده شد.

وی با بیان اینکه ۱۹ مدرسه کانکسی با تعداد هشت دانش‌آموز به بالا در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است، افزود: قرارداد احداث مدرسه ایمن برای این دانش‌آموزان منعقد و عملیات اجرایی چند مدرسه نیز آغاز شده است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه برای ساخت مدارس در طرح جمع‌آوری مدارس کانکسی نیاز به زمین داریم، گفت: این زمین باید توسط اداره‌کل آموزش و پرورش تهیه و به بنیاد برکت واگذار شود، درصدد هستیم در قرارداد جدید مدارس تماما سنگی را نیز با مدارس ایمن جایگزین کنیم.

مدیر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در راستای جمع‌آوری مدارس کانکسی در استان و جایگزین کردن آن با مدارس ایمن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به حساب اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس استان در مرحله اول واریز شده است، توضیح داد: ۴۰ درصد از هزینه مورد نیاز برای احداث مدرسه در این طرح توسط بنیاد برکت و ۶۰ درصد نیز باید توسط سازمان نوسازی و تجهیز مدارس تامین شود، مرحله دوم واریز نیز بر اساس پیشرفت فیزیکی انجام می‌شود و مشکل اعتباری در این خصوص نداریم.

وی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری مدارسی وجود دارد که یک کلاس درس آن‌ها کانکسی و مابقی کلاس‌ها در سازه ایمن است، گفت: در تلاشیم تا با اضافه کردن یک کلاس درس به این مدرسه، این کانکس‌ها را نیز جمع‌آوری کنیم، این مسئله در گام بعدی است.

۱۹ مدرسه کانکسی تا شهریور در چهارمحال و بختیاری برچیده می‌شود

سلمان کارگر- مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۱۹ مدرسه کانکسی در استان تا پایان شهریور با مدارس ایمن جایگزین خواهد شد، اظهار کرد: از این تعداد زمین مورد نیاز برای ۱۴ مدرسه تامین و عملیات اجرایی نیز آغاز شده است.

وی افزود: مکاتبه با آموزش و پرورش صورت گرفته است تا زمین مورد نیاز برای احداث پنج مدرسه دیگر تامین و کانکس‌ها در این روستاها برچیده شود.

کارگر با تاکید بر اینکه مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز مشمول طرح جمع‌آوری مدارس کانکسی می‌شود، توضیح داد: مدارس کانکسی ضمیمه‌ای مشمول این طرح نمی‌شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۴۰ درصد هزینه احداث مدارس توسط بنیاد برکت و ۶۰ درصد نیز از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان تامین می‌شود، گفت: قسط اول توسط بنیاد برکت پرداخت شده است و ۳۰ درصد نیز از ۶۰ درصد اعتبارات سفر نیز تامین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha