چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 355967

هوش هیجانی پایین به ناتوانی در درک دقیق احساسات (هم در خود و هم در دیگران) و استفاده از آن اطلاعات برای هدایت افکار و اعمالتان اشاره دارد.

نشانه های هوش هیجانی پایین

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، ممکن است فردی را بشناسید که به نظر می رسد هرگز قادر به کنترل احساسات خود یا درک احساسات دیگران نیست. شاید آنها دائماً کارهای اشتباه را در زمان اشتباه انجام می دهند یا می گویند. یا شاید آنها همیشه دیگران را قضاوت می کنند، اما به سختی انتقاد را می پذیرند. اگر این فرد را توصیف می کند که شما می شناسید، احتمال اینکه این فرد با هوش هیجانی پایین دست و پنجه نرم کند زیاد است .

هوش عاطفی (که گاهی اوقات به عنوان "ضریب عاطفی" یا "EQ" نامیده می شود) اساساً برای هر جنبه ای از زندگی ضروری است. در واقع، بسیاری از کارشناسان اکنون بر این باورند که EQ ممکن است در تعیین موفقیت کلی در زندگی مهمتر از IQ باشد. به این ترتیب، داشتن EQ پایین یا هوش هیجانی پایین می تواند نه تنها بر روابط بین فردی بلکه بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر منفی بگذارد.

وقتی فردی دارای EQ پایینی است، راه های زیادی وجود دارد که می تواند خودش را نشان دهد. در زیر نه نشانه کلاسیک افراد با هوش هیجانی پایین آورده شده است.

آنها همیشه باید "پیروز" باشند

احتمالاً شخصی را می شناسید که به نظر می رسد همیشه با دیگران درگیر مشاجره می شود. دوستان، خانواده، همکاران و حتی غریبه های تصادفی خود را درگیر اختلاف با این افراد مجادله می کنند.

افرادی که EQ پایینی دارند اغلب در مورد یک نقطه بحث می کنند و در عین حال از گوش دادن به حرف های دیگران خودداری می کنند. حتی اگر دلیلی برای اشتباه بودن آنها ارائه دهید، آنها استدلال می کنند که حقایق شما اشتباه است.

آنها باید به هر قیمتی پیروز شوند و «موافق با مخالفت» را غیرممکن می دانند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که افراد دیگر انتقاد کنند که چگونه فرد احساس دیگران را درک نمی کند.

آنها نسبت به احساسات دیگران غافل هستند

بسیاری از افرادی که EQ پایینی دارند، ظاهراً از احساسات دیگران غافل هستند. آنها ممکن است واقعاً از اینکه شریک زندگیشان از دست آنها عصبانی است یا اینکه همکارانشان آنها را دوست ندارند شگفت زده شوند.

نه تنها این، بلکه وقتی دیگران از آنها انتظار دارند که بدانند چه احساسی دارند، آزرده می شوند.

آنها بی احساس رفتار می کنند

در بیشتر موارد، افرادی که EQ پایینی دارند، حرف درست را نمی‌دانند. آنها همچنین ممکن است در درک زمان مناسب و نامناسب برای گفتن چیزها ناکام باشند.

برای مثال، ممکن است در مراسم تدفین چیزی غیر حساس بگویند یا بلافاصله پس از یک رویداد غم انگیز شوخی کنند. اگر به پاسخ خارج از خط آنها واکنش نشان دهید، طوری رفتار می کنند که گویی بیش از حد حساس هستید.

از آنجا که آنها در درک احساسات دیگران مشکل دارند ، جای تعجب نیست که آنها قادر به تفسیر و پاسخ مناسب به لحن و جو احساسی نیستند.

آنها دیگران را به خاطر مشکلاتشان سرزنش می کنند

افراد با EQ پایین بینش کمی در مورد اینکه چگونه احساسات آنها ممکن است منجر به مشکلات شود، دارند. تنها کاری که یک فرد با هوش هیجانی پایین انجام نمی دهد این است که خود را مسئول اعمال خود بداند.

وقتی مشکلی پیش می‌آید، اولین واکنش آنها این است که فرد یا چیز دیگری را مقصر بیابند. آنها ممکن است نشان دهند که برای کاری که انجام می دهند هیچ انتخاب دیگری ندارند و دیگران به سادگی موقعیت آنها را درک نمی کنند.

به عنوان مثال، اگر آنها متن های شما را می خوانند، این تقصیر شماست که گوشی خود را آنلاک رها کرده اید. اگر آنها در یک تکلیف شکست بخورند، پنجره ای را بشکنند، کار را بدست نیاورند، یا شام را بسوزانند، به نحوی آن را تقصیر شخص دیگری می کنند.

آنها مهارت های مقابله ای ضعیفی دارند

ناتوانی در کنار آمدن با موقعیت‌های پر هیجان می‌تواند نشانگر EQ پایین باشد. درک احساسات قوی، چه خود آنها و چه احساسات دیگران، برای کسانی که هوش هیجانی پایینی دارند دشوار است.

این افراد اغلب از این موقعیت ها دور می شوند تا مجبور نباشند با پیامدهای عاطفی مقابله کنند. پنهان کردن احساسات واقعی آنها نیز بسیار رایج است.

آنها طغیان های عاطفی دارند

توانایی تنظیم هیجانات یکی از مولفه های هوش هیجانی است . افرادی که EQ پایینی دارند اغلب برای درک و کنترل احساسات خود دچار مشکل می شوند. آنها ممکن است بدون اینکه بفهمند واقعاً چه احساسی دارند یا چرا اینقدر ناراحت هستند، واکنش نشان دهند.

فردی که فاقد EQ است، ممکن است طغیان های هیجانی غیرمنتظره ای نیز داشته باشد که به نظر می رسد بیش از حد و غیر قابل کنترل باشد. کوچکترین چیزها آنها را به یک غوغا می کشاند که می تواند برای چند دقیقه و حتی ساعت ها ادامه یابد.

آنها با روابط مبارزه می کنند

افرادی که EQ پایینی دارند اغلب دوستان صمیمی کمی دارند. این به این دلیل است که دوستی های نزدیک به دادن و گرفتن متقابل، به اشتراک گذاشتن احساسات، شفقت و حمایت عاطفی نیاز دارند، همه ویژگی هایی که افراد با EQ پایین معمولاً فاقد آن هستند. درعوض، افرادی که EQ پایینی دارند اغلب ساینده و بی احساس هستند.

آنها مکالمات را به سمت خود سوق می دهند

افرادی که از نظر عاطفی کم هوش هستند تمایل دارند بر مکالمه مسلط شوند. حتی اگر سوال می پرسند و به نظر می رسد که با دقت گوش می دهند، همیشه راهی پیدا می کنند تا همه چیز را به آنها برگردانند. معمولاً، آنها باید ثابت کنند که هر چیزی را که شما تجربه می کنید، بهتر یا بدتر بوده است.

مهم نیست که شما چه می گویید، آنها آنجا بوده اند، این کار را انجام داده اند. شما در یک تصادف رانندگی شده اید؟ اونا هم...و سگشون مرد. قصد صعود از قله کلیمانجارو را دارید؟ آنها چهار سال پیش به قله اورست صعود کردند. اگر بخواهید می توانند لیستی از نکات را برای شما ارسال کنند!

هوش هیجانی پایین می تواند در بسیاری از زمینه های زندگی شما مشکلاتی ایجاد کند. خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید برای افزایش هوش هیجانی خود انجام دهید. تقویت مهارت های خود می تواند روابط شخصی و حرفه ای شما را بهبود بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha