تبعات روانی اجتماعی گسترش فقر در کشور می تواند آسیب های بسیار جدی به اقشار مختلف جامعه وارد کند. گرانی ها سبب ایجاد شکاف بین اعضای خانواده نیز شده است.

تبعات روانی و اجتماعی گسترش فقر در ایران

تبعات روانی اجتماعی گسترش فقر در کشور چیست؟

تبعات روانی اجتماعی گسترش فقر در کشور ناشی از عوامل زیادی است. به نظر می رسد تورم روز افزون و گرانی ها اصلی ترین دلیل فقر در جامعه امروزی باشد. شاید تا چند سال گذشته عده زیادی از مردم با مفهوم واژه تورم آشنایی چندانی نداشتند؛ اما طی چندین سال اخیر اقتصاد کشور موج های شدیدی از تورم را به خود دیده است.

از نسل جوان گرفته تا مسن ترین افراد، گرانی ها و افزایش قیمت کالاها را عمیقاً درک کرده اند. تورم بر همه ابعاد زندگی مردم تاثیر منفی گذاشته است.

گسترش فقر در جامعه امروزی با خود پیامدهای جبران ناپذیری به همراه داشته و خواهد داشت. در واقع تمامی این مسائل مانند چرخه ای به یکدیگر وصل هستند و بر یکدیگر تاثیر می گذارند.

گرانی ناشی از تورم، هزینه های سرسام آور زندگی ناشی از گرانی، کاهش نرخ باروری و جمعیت کشور ناشی از عدم امکان تحقق تشکیل خانواده توسط قشر جوان تنها بخش کوچکی از این چرخه کثیف است.

قطعاً تبعات روانی اجتماعی گسترش فقر در کشور بیشتر نسل جوان را در بر می گیرد. همه ما می دانیم که آینده هر ملت و دولت به دست قشر جوان آن مملکت است. در حقیقت می توان گفت جوانان جامعه ما و گرانی ها و فقر وابسته به یکدیگر هستند.

جوانان جامعه ما به دلیل گرانی های ناشی از تورم توان اداره امور زندگی را ندارند. ناگفته نماند که این ناتوانی، از بیکاری یا دریافت حقوق پایین نشات می گیرد.

بیشتر بدانید: ۱۹ میلیون ایرانی در حاشیه فقر مطلق

جوانان در پی فشارهای اقتصادی و روانی به اعتیاد روی می آوردند. به همین ترتیب فساد در جامعه گسترش پیدا می کند.

تورم روز افزون، گرانی ها و ناتوانی در عدم تشکیل زندگی بر عمیق ترین لایه های زندگی جوانان تاثیر منفی می گذارد. این مشکلات تمامی عواطف و هیجانات جوانان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

تبعات روانی و اجتماعی گسترش فقر در ایران
تبعات روانی اجتماعی گسترش فقر

تبعات خانوادگی و فرهنگی افزایش نرخ تورم بر مردم

به نظر شما تبعات روانی اجتماعی گسترش فقر در کشور فقط گریبان قشر جوان را می گیرد؟

خیر، اینطور نیست. بهتر است بگوییم گسترش فقر و گرانی، زندگی تمامی اقشار جامعه را دستخوش تغییر کرده است. کوچک تر شدن روز به روز سبد غذایی خانواده ایرانی از تبعات خانوادگی فرهنگی افزایش نرخ تورم بر مردم کشور است.

تامین هزینه های سرسام آور زندگی سبب شده تا پدر و مادر هردو شاغل باشند. همین موضوع باعث شده تا اعضای خانواده از یکدیگر فاصله گرفته و والدین برای تربیت فرزندان خود وقت و انرژی کافی نداشته باشند.

بی انگیزگی، بی حوصلگی، بلاتکلیفی، پرخاشگری، احساس ناتوانی، نداشتن عزت نفس و ده ها مشکل دیگر از تبعات روانی اجتماعی گسترش فقر در کشور بر نسل جوان می باشد.

شرمندگی والدین، از بین رفتن صمیمیت بین اعضای خانواده، محدود کردن روابط خانوادگی و صدها مشکل دیگر از تبعات خانوادگی فرهنگی افزایش نرخ تورم بر مردم کشور است.

قیمت مسکن هم از این گرانی ها و تورم شدید بی نصیب نمانده است. افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و کوچک کشور بار سنگین دیگری است بر دوش خانواده ها. هزینه های بالای مسکن برخی خانواده ها را مجبور به زندگی در حاشیه شهرها کرده است.

تبعات روانی و اجتماعی گسترش فقر در ایران
تامین هزینه های سرسام آور زندگی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha