مسوولان وزارت بهداشت با گذشت بیش از سه ماه از افتتاح بیمارستان حضرت مهدی تهران برای تکمیل چک‌لیست آتش‌نشانی و رفع اشکالات این ساختمان تا پایان خرداد ماه مهلت دارند و اگر ایراداتی که به قول حسین قناعتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران «جزیی است» برطرف نشود، باید پرونده توقف بهره‌برداری از این بیمارستان در دستور کار دستگاه قضایی قرار گیرد. 

یک افتتاح شتابزده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، بیمارستان حضرت مهدی اسفندماه سال 1401 درحالی افتتاح شد که هنوز تاییدیه‌های ایمنی آتش‌نشانی را دریافت نکرده بود. آن زمان کمتر کسی می‌دانست ساختمان 18 طبقه‌ای که کلنگ آن بیش از 11 سال پیش به زمین خورده، کمی زودتر از موعد به بهره‌برداری رسیده است. امسال مدتی پس از افتتاح این پروژه، مکاتبات سازمان آتش‌نشانی با قوه قضاییه به جریان افتاد و درنهایت 5 خرداد ماه امسال نامه دادگستری تهران خطاب به وزیر بهداشت با این شرح منتشر شد: «با توجه به اینکه طبق گزارش واصله از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام شده است که بیمارستان جدیدالاحداث 1000 تختخوابی مهدی کلینیک به دلیل عدم رعایت ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی در شرایط ناایمن قرار دارد که در صورت بروز حادثه آتش‌سوزی و حوادث دیگر می‌تواند منجر به ورود خسارت‌های جانی و مالی گسترده گردد؛ لذا نظر به اهمیت موضوع و اینکه از باب نظارت قانونی و بر حفظ حقوق شهروندی و حمایت از حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم در دستور کار پیگیری این دادگستری می‌باشد؛ لذا دستور فرمایید مورد پیگیری و اقدام فوری قرار گرفته و نتیجه به این دادگستری گزارش و اعلام گردد.» پس از انتشار نامه وزیر بهداشت و رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، هر دو ناایمن بودن این ساختمان را رد کردند. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت این بیمارستان را جزو ایمن‌ترین بیمارستان‌ها دانست که توان تحمل ۹ ریشتر زلزله را دارد و گفت که ایمن نبودن این بیمارستان نباید مطرح می‌شد. حسین قناعتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم این‌طور نسبت به خبر واکنش نشان داد: «اگر بیمارستان تازه تاسیس حضرت مهدی ناایمن است، بقیه ساختمان‌های پایتخت بایستی تخریب شوند.» او هم از مقاومت لرزه‌ای این بیمارستان سخن گفت و اعلام کرد که به زودی مستندات ایمنی بیمارستان حضرت مهدی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.


با گذشت بیست روز از این صحبت‌ها، هنوز مستنداتی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است و «مهدی بابایی»، رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران هم به خبرنگار اعتماد می‌گوید که براساس آخرین اطلاعات رسیده از سازمان آتش‌نشانی تهران، مسوولان بیمارستان حضرت مهدی برای تکمیل و انجام عملیات ایمن‌سازی تا پایان خرداد ماه از این سازمان مهلت گرفته‌اند. «گویا کار را هم شروع کرده‌اند و هر زمان که پایان عملیات ایمن‌سازی از سوی آنها اعلام شود، آتش‌نشانی بازدید را برای آغاز مراحل صدور تاییدیه ایمنی انجام خواهد داد.» به گفته این عضو شورا، تمام زیرساخت‌های آتش‌نشانی در تاسیسات این ساختمان دیده شده بود، اما بدون عملیاتی کردن و دریافت تاییدیه ایمنی ساختمان از آن، بهره‌برداری شد درحالی که ابتدا باید تاییدیه ایمنی را اخذ می‌کردند و سپس بهره‌برداری از آن صورت می‌گرفت؛ همان‌طور که ساختمان جدید پلاسکو هم پس از تاییدیه ایمنی به بهره‌برداری رسید. «خوشبختانه به دنبال فشار افکار عمومی عملیات راه‌اندازی سیستم‌های ایمنی این ساختمان هم شروع شده است و امیدواریم که تا پایان خرداد ماه فرآیند تاییدیه و صدور ایمنی آن آغاز شود.» او البته از جزییات لیست نقص ایمنی ساختمان بیمارستان حضرت مهدی بی‌اطلاع است اما می‌گوید که شورای شهر تهران از همان ابتدا در جریان مکاتبه سازمان آتش‌نشانی با قوه قضاییه بوده است: «ساختمان مذکور بیمارستان و یک ساختمان بلند مرتبه بود، بنابراین سازمان آتش‌نشانی نمی‌توانست از آن چشم‌پوشی کند و مهلت بدهد. به هر حال اگر اشکالات برطرف نشود و نحوه کار به سازمان آتش‌نشانی اعلام نشود، این سازمان دوباره مکاتباتی درباره عدم دریافت تاییدیه ایمنی با دستگاه قضا را آغاز خواهد کرد. قوه قضاییه هم از جایگاه مدعی‌العموم پرونده را پیگیری خواهد کرد تا درنهایت آنها را ملزم به رعایت ایمنی کنند یا بهره‌برداری متوقف شود. آن وقت شورا هم موضوع را به وزیر بهداشت اعلام خواهد کرد، اگر چه پارلمان شهری آن‌طور که باید در جایگاه ناظر دولت نیست.»

سخت‌گیری شهرداری در دوره گذشته برای بیمارستان حضرت مهدی


با تمام این حرف‌ها اما حسین قناعتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران جریان اطلاع‌رسانی یک ماهه اخیر درباره این بیمارستان را بیشتر یک بازی سیاسی می‌داند. او در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد هیچ‌گونه جزییاتی از ایرادات آتش‌نشانی نمی‌دهد و معتقد است که این ایرادات نمی‌توانسته مانع بهره‌برداری شود. «یک شیطنت سیاسی بود، بعضی تقوا ندارند و دادستان هم به عنوان مدعی‌العموم این موضوع را سوال کرده است ولی رسانه‌ای کردن این سوال... نه چپ و نه راست هستم، انقلابی هستم. آیا باید به خاطر تفکرم مورد هجمه قرار بگیرم؟ حدود 10 سال زمان برد تا این بیمارستان ساخته شود و واقعا برای آن زحمت کشیده شده است. حتما هم اشکالاتی در ساخت آن بوده است ولی برآیند کلی این است که آدم‌هایی از هر دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا برای آن درست و دلسوزانه کار کرده‌اند. بنایی با این عظمت وقتی تمام می‌شود حتما اشکالاتی هم دارد، اما اگر آن را با سایر ساختمان‌هایی که در تهران وجود دارد، مقایسه کنیم از لحاظ ایمنی، سازه‌ای و هم سیستم آتش‌نشانی چه در اطفا و چه در اعلام آن بهتر است. تنها نقطه ضعف این بود که سازمان آتش‌نشانی گواهی ایمنی آن را صادر نکرده بود.»
قناعتی می‌گوید در بازدیدهای انجام شده مثلا گفته‌اند بخشی از در اشکال دارد درحالی که این اشکالات در هر ساختمانی وجود دارد: «طبیعی است که این‌گونه اشکالات مانع کار نمی‌شود ولی باید برطرف شود. اشکالاتی مانند سازه خراب که باعث ریزش شود، حتما مانع بهره‌برداری و ممنوع است مانند متروپل آبادان. سازه بیمارستان حضرت مهدی درست است، تاسیسات درستی هم دارد و از بهترین متریال برای آن استفاده شده و به بهترین وجه نصب شده است.»
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» تاکید می‌کند که اشکالات کوچکی وجود داشت که آتش‌نشانی ایراد گرفته بود؛ مثلا گفته بودند این بخش را چنین و چنان کنید که همان‌طور انجام شد ولی مجوز صادر نشده بود که تا چند روز دیگر صادر می‌شود.
گویا قبل از اینکه اشکالات ایمنی مرتبط با آتش‌نشانی رفع شود پروژه به بهره‌برداری رسیده و حالا پس از ورود دادگستری تا آخر خرداد ماه از آتش‌نشانی مهلت گرفته شده است.
اشکالات، اشکالاتی نبود که مانع بهره‌برداری و کاربری شود مثلا قفل خراب در مانع بهره‌برداری نمی‌شود. اگر در، غیراصولی نصب شده باشد فرق می‌کند اما آن اشکالات کلی نبود که مانع بهره‌برداری شود.
مثلا ساختمان چه اشکالاتی داشت که از نظر شما چندان مهم نبوده اما از نظر آتش‌نشانی مهم است؟
چرا ما باید یک چیزی را این‌قدر هم بزنیم. چند درصد از بیمارستان‌هایی که در تهران وجود دارند استاندارد هستند؟ آیا باید همه آنها تعطیل شوند؟
به هر حال ایمنی مهم است و بیمار به بیمارستان پناه می‌آورد.
اگر در بیمارستان بسته شود می‌دانید چند نفر بیمار روزانه می‌میرند؟
خب باید این اشکالات برطرف شود، این‌طور نیست؟
چطور باید برطرف شود؟
بودجه باید برای آن در نظر گرفته شود.
بودجه من سالی 7 هزار میلیارد تومان است، 5 هزار میلیاد آن حقوق است.
می‌توانید برای بودجه به مراجع بالادستی فشار بیاورید.
من به عنوان رییس دانشگاه چه کاری می‌توانم انجام دهم. باز هم می‌گویم بیمارستان حضرت مهدی واقعا ایمن است.
بله چندین‌بار گفته شد که در بحث‌های سازه‌ای و در برابر زلزله ایمن است اما بحث ما مرتبط با آتش‌نشانی است.
در مورد اطفا و اعلام هم پیشرفته‌ترین است.
قطعا باید همین باشد چون در 10 سال اخیر ساخته شده و مدرن است.
شهرداری در دوره گذشته برای این ساختمان خیلی سخت گرفته است، واقعا مو به مو ایراد گرفته و همه کارها درست انجام شده است.آیا شما این همه جو ایجاد شده را می‌پسندید؟ آیا باید امید و آرامش مردم را بی‌دلیل بر هم زد؟
آقای قناعتی اینکه مردم نگران آسایش باشند بهتر است یا اینکه عزیزشان زیر آوار متروپل باشد؟
این کاری که شد تسویه‌حساب سیاسی با بنده بود والسلام. اسناد آن را هم دارم، اما کینه‌ای نیستم و کسی نیستم علیه کسی شکایت کنم. این یک انتقام سیاسی بود، بابت موضوعی که به حق پای آن ایستاده بودم.
موضوع چه بود که به دادگستری هم کشیده شد؟
درباره آنکه ما جوابیه دادیم و رییس‌جمهور هم بازرس ویژه فرستاد و پس از بررسی موجب تشویق و ارتقای ما هم شد. بیمارستان ایمن است و هیچ اشکال مهمی در آن نبوده است. چک لیستی داشتند که گفتند کامل نیست و عادت دارند اگر چک لیست کامل نباشد، گواهی ایمنی نمی‌دهند. آمدند صحبت شد، دیدند و گواهی هم تا آخر هفته صادر می‌شود. اشکالات این‌قدر آسان هم برطرف شده است. این همه ساختمان ناایمن هست چرا روی این یکی فوکوس کردند؟ این قصه سیاسی بود و از روی تقوا نبود. اگر از روی تقوا و سلامت بود، می‌گفتند ایراد دارد، می‌گفتم بروید بازدید کنید.
قطعا به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی یکی، دو مورد از آن اشکالاتی که مورد نظر سازمان آتش‌نشانی بود را باید در خاطر داشته باشید.
مثلا به بعضی درهای اضطراری ایراد گرفته‌اند که درز آن باید درست تنظیم شود و موارد خیلی خفیف بوده و چیز جدی نبوده است.

جزییات را دستگاه قضایی اعلام می‌کند


جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی هم در پاسخ به خبرنگار «اعتماد» از جزییات این پرونده اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید که جزییات را دستگاه قضایی اعلام خواهد کرد. «فقط می‌دانم چند روز قبل بدون اینکه گارد بگیرند، دستورالعمل‌ها را دریافت و اصلاحات را آغاز کرده‌اند. در جریان جزییات نیستم و حضور ذهن ندارم. از سوی دیگر چون قرار است دستگاه قضایی در این باره اطلاعات بدهد، اگر ما جزییاتی بدهیم باید به 10 نفر جواب پس بدهیم.» او در واکنش به صحبت‌های رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران که گفته بود موارد بسیار جزیی است و اساسا در این موضوع سیاسی‌کاری شده است هم این توضیحات را ارایه کرد: «باشد؛ همان ایرادات جزیی هم باید رفع شود. دقیقا همان ایرادات که از نظر ایشان جزیی است، باعث عدم تایید ایمنی بیمارستان در آن زمان شده است. حالا البته نمی‌دانم چقدر از کار را پیش برده‌اند و باید ببینیم اقدامی کردند که باعت رفع ایرادات و صدور تاییدیه آتش‌نشانی شود. ضمن اینکه برای ما حرف کارشناس آتش‌نشانی ملاک است. اگر فکر می‌کنند ایرادات آتش‌نشانی به حق نیست، باید بگویم به هر حال ما نامه را منتشر نکردیم و دستگاه قضایی این موضوع را رسانه‌ای کرده است. یعنی ایشان معتقد است سیاسی‌کاری شده و دستگاه قضایی سیاسی کاری کرده است؟ اگر هم نسبت به ایرادات آتش‌نشانی اشکالی دارند، می‌توانند تقاضای کارشناسی مجدد بدهند. کارشناسان آتش‌نشانی اصلا سیاسی‌کاری بلد نیستند. همان ایرادی که از نظر ایشان جزیی است، حتما یکی از المان‌های ایمنی است و باید رفع می‌شده است بنابراین آن را رفع و اعلام کنند تا پس از بازدید، تاییدیه صادر شود.» او معتقد است که این حساسیت رسانه‌ها و افکار عمومی را باید به فال نیک گرفت: «شاید اگر این اتفاق نمی‌افتاد، اتفاق دیگری می‌افتاد. این اتفاق باعث شد به زور رسانه‌ها و افکار عمومی و به خاطر دستگاه قضا پای کار آمدند. امیدواریم مشکل برطرف شود و خیال مردم بابت ایمنی این بیمارستان راحت شود. اگر این قضیه پیش نمی‌آمد و ماجرا رسانه‌ای نمی‌شد، شاید کسی هم به فکر نمی‌افتاد و همین‌طور مردم را پذیرش می‌کردند و خدای نکرده اتفاق تلخ دیگری رقم می‌خورد. ممکن است شخصی بابت درمان دست خود به بیمارستان مراجعه کند و همان زمان اتفاقی در بیمارستان رخ دهد که ده جای دیگر بدن او هم آسیب ببیند. بنابراین چرا باید چنین کاری (بهره‌برداری قبل از ایمنی) را انجام داد؟ باید به جایی برسیم که اگر متوجه ناایمن بودن ساختمانی شدیم، سمت آن نرویم.» او البته معتقد است که مسوولان بیمارستان قصد بدی هم نداشتند و می‌خواستند پس از افتتاح مثلا ظرف یک ماه ایرادات را برطرف کنند. اگرچه نامه دادگستری تهران و صحبت‌های علی القاصی؛ رییس کل دادگستری استان تهران حدود 80 روز پس از افتتاح این ساختمان منتشر شد، بنابراین مسوولان بیمارستان مهدی بیش از دو ماه برای رفع نواقص پیش از اطلاع‌رسانی فرصت داشته‌اند.


بیمارستان حضرت مهدی اسفند سال 1401 افتتاح شد؛ ساختمانی که کلنگ آن را سال 91 در مجتمع بیمارستانی امام خمینی به زمین زده بودند. سرمایه اولیه کلان بیمارستان حضرت مهدی، توسط مرحوم سید محمد گرامی از خیرین و بانیان موسسه محب تامین شد اما پس از فوت او، دولت ادامه ساخت بیمارستان را برعهده گرفت. سال 1400 دولت پیشین هم برای افتتاح آن پا پیش گذاشت اما از آنجایی که هنوز پروژه تکمیل نشده بود از این کار صرف‌نظر کرد. مرداد همان سال دکتر عباسعلی کریمی، ریاست وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره اعلام کرد: «درست در روزهایی که درباره راه‌اندازی آن صحبت شد، من از هیات‌مدیره مرکز پرسیدم که الان چند نفر کارگر ساختمانی، مهندس، تکنسین در آنجا کار می‌کنند. به ‌صورت زبانی هیات‌مدیره آنجا گفتند پانصد و سی نفر، خب بیمارستانی که پانصد و سی نفر داخلش کار ساختمانی می‌کنند، بیمارستانی که 27 آسانسور دارد و هنوز چهار آسانسورش راه‌اندازی نشده، نمی‌شود در این طبقات رفت‌ و آمد کرد. با اینکه دو آسانسور یا چهار آسانسور روشن است، بعضی از قسمت‌های آنجا آماده است. چیدمان بعضی از بخش‌هایش کاملا انجام شده ولی بیمارستان تجهیز کامل برای اینکه پرسنل پرستاری، پرسنل خدمات، پرسنل پزشکی بروند داخل آن و شروع به خدمت‌رسانی کنند و مریض بستری شود، از نظر من به هیچ‌وجه آماده نیست. از دفتر آقای رییس‌جمهور هم تماس می‌گرفتند که این جزو پروژه‌های این دوره‌ دولت یازدهم و دوازدهم است و درست هم هست، زیرا بیشتر زحمات این پروژه در دوره وزارت آقای دکتر هاشمی و آقای دکتر نمکی اتفاق افتاده، در دولت یازدهم و بیشتر در دولت دوازدهم. حق بود که اگر این پروژه آماده‌ می‌شد، مورد بهره‌برداری هم قرار بگیرد ولی من نظرم این است که ما نمی‌توانیم بیمارستان را به‌صورت زودرس و نابجا یا زودتر از موعدی که هنوز بشود بهره‌برداری کرد، بهره‌برداری کنیم.»


او درباره سابقه ساخت بیمارستان قلب تهران هم گفت: «روزی که من تنهایی رفتم برای راه‌اندازی بیمارستان مرکز قلب، یک کارگر هم دیگر آنجا کار نمی‌کرد، بیمارستان تکمیل شده بود و فقط خاک و گردوغبار ساخت‌وساز بود. از روزی که من وارد بیمارستان شدم تا روزی که خودم اولین عمل جراحی قلب را انجام دادم، شش ماه طول کشید تا بیمارستانی که یک کارگر هم داخلش نبود را بتوانیم راه‌اندازی کنیم.» بیمارستان حضرت مهدی در 108 هزار متر مربع وسعت ساخته شده و مجهز به 521 تخت بستری عادی، ۲۰۴ تخت ویژه، ۱۱۰ تخت اورژانس، ۴۲ تخت اتاق عمل، ۲۷ تخت آنژیو، ۱۰۲ تخت بستری حاد و اورژانس، ۳۰ تخت بستری روزانه جراحی سرپایی و در ۱۸ طبقه است.

بیمارستان‌های بحرانی تهران


وضعیت بیمارستان‌های پایتخت و مراکز درمانی از مدت‌ها قبل موضوع هشدار بسیاری از کارشناسان حوزه ایمنی و ساخت و ساز بوده است، اما حتی انفجار و آتش‌سوزی کلینیک سینامهر تهران در دهم تیر ماه سال ۹۹ که باعث مرگ ۱۵زن و ۴مرد شد هم نتوانست آن‌طور که باید به ایمن‌سازی بیمارستان‌های تهران منتهی شود. حالا سه سال پس از آن حادثه، در لیست دادستانی از ساختمان‌های پرخطر و ناایمن که اوایل خرداد امسال در خبرگزاری ایرنا منتشر شد، دست‌کم نام 8 بیمارستان به این شرح وجود دارد؛ بیمارستان حضرت رسول اکرم، بیمارستان امام خمینی (ره)، بیمارستان لولاگر، بیمارستان سینا، بیمارستان بوعلی، بیمارستان طرفه، بیمارستان شهدای یافت‌آباد و بیمارستان فیاض‌بخش. درباره برخی از این ساختمان‌ها هم پیش از این هشدارهایی داده شده بود، مثلا رضا پایدار، معاون درمان وقت دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۹۵ گفته بود: «بیمارستان لولاگر موقوفه مرحوم لولاگر است که سال‌های زیادی کار کرده است. به‌طوری که این بیمارستان از نظر سازه‌ای بیشتر با خشت ساخته شده و از نظر ایمنی در برابر بحران‌هایی مانند زلزله مقاومت لازم را ندارد.» حسین قناعتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم پیش از این درباره ناایمن بودن بیمارستان امام خمینی به ایسنا گفته بود: «در بیمارستان امام خمینی (ره) سازه‌ای مربوط به ۹۰ سال قبل هم وجود دارد. درست است که این بیمارستان با استاندارد آلمانی‌ها ساخته شده، اما قطعا استاندارد ۹۰ سال پیش با الان متفاوت است و از نظر مشخصات فنی دچار ایراداتی است. بیمارستان امام خمینی(ره) به لحاظ پله‌های فرار و سازه‌ای دچار مشکل است و این درحالی است که روزانه ده‌ها هزار نفر در این بیمارستان تردد می‌کنند و نمی‌توان سرویس‌دهی را متوقف کرد. الان خیلی از مراکز خصوصی و دولتی بیمارستانی مشابه هم در تهران اخطار آتش‌نشانی دارند که اگر بخواهیم همه آنها را تعطیل کنیم، درمان در تهران مختل خواهد شد و این یک معضل است. در واقع می‌بایست بیمارستان‌های شهر را در حال ارایه خدمت اصلاح کرد و مجبوریم در برخی مراکز کار را ادامه دهیم. امکان بازسازی یا نوسازی سازه‌های بیمارستانی در تهران، باید از نظر فنی مورد ارزیابی قرار گیرد. از نظر تجهیزات ایمنی می‌بایست ساختمان‌ها را مجهز کنیم. در بسیاری از نقاط دنیا به بازسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های قدیمی فکر می‌شود، به عنوان مثال بیمارستان «سن بارت» در لندن ۸۰۰ سال قدمت دارد، اما همچنان با تقویت سازه سرپا است. این عادت غلط ما است که ساختمان‌های قدیمی را تخریب و ساختمان جدید به جای آن می‌سازیم.»
خرداد سال گذشته یک لیست غیررسمی از 129 ساختمان ناایمن و پرخطر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، اگرچه سازمان آتش‌نشانی هرگز آن را تایید نکرد اما در آن لیست هم دست‌کم نام 8 بیمارستان به چشم می‌خورد و در لیست دیگری که سال 99 منتشر شد، اسامی 16 بیمارستان از مناطق مختلف تهران وجود داشت. طبق گفته‌ «علی بیت‌اللهی»، رییس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز حدود 60درصد بیمارستان‌های تهران دارای قدمت بالایی است و نیاز به مقاوم‌سازی دارد. «بیش از ۵۰درصد بیمارستان‌های عمدتا دولتی این شهر از نظر آسیب‌پذیری در درجه بالایی قرار دارند و براثر وقوع زلزله بزرگ احتمالا تخریب خواهند شد.»
همزمان با حادثه متروپل هم علی صالحی، دادستان تهران از برگزاری جلسه‌ای با وزارت بهداشت و آموزش و پرورش خبر داد و اعلام کرد که در این جلسه، ناایمن بودن ساختمان‌ها از سوی روسا و معاونین دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران آموزش و پرورش مورد تایید قرار گرفت. مسوولان در همان جلسه فقدان بودجه و اعتبار کافی جهت تملک یا تخریب و نوسازی ساختمان را به عنوان مهم‌ترین مشکل در این زمینه عنوان کرده بودند. بعد هم گفته شد که طبق گزارش روسای دانشگاه علوم پزشکی، ناایمن‌ترین بیمارستان‌های کشور در تهران قرار دارد که اخطار پلمب و تعطیلی آن به همراه یکی دیگر از ساختمان‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی حسب درخواست سازمان آتش‌نشانی صادر شده است.

ماجرای ناایمن‌های پرخطر


در سال‌های گذشته به ویژه پس از حادثه پلاسکو در دی ماه سال 95 و فاجعه متروپل در خرداد 1401، موضوع ایمنی ساختمان‌ها بیشتر مورد توجه رسانه‌ها، کارشناسان و برخی مسوولان قرار گرفت. اگرچه هنوز تا جایگاه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد، ولی سرانجام اواخر اردیبهشت ماه لیست ساختمان‌های ناایمن به مراجع قضایی ارسال شد و سوم خرداد سرانجام پس از مدت‌ها، لیست ساختمان‌های ناایمن تهران از سوی دادستانی کل کشور در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. ساختمان‌های ناایمن تهران براساس ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان آتش‌نشانی در چهار گروه «بسیار پرخطر» و بحرانی، «پرخطر»، «میان‌خطر» و «کم‌خطر» دسته‌بندی شده‌اند. از میان ۳۵ هزار ساختمان تهران، حدود ۱۱ هزار ساختمان پرخطر و 93 ساختمان آن در حال حاضر بسیار پرخطر است. اگر چه سال گذشته تعداد ساختمان‌های بسیار پر خطر 129 مورد بود، اما پس از اخطارها تا همین حالا حدود 26 مورد آن اقدامات ایمن‌سازی را به سرانجام رسانده‌اند.
«مهدی بابایی»، رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در این باره به «اعتماد» می‌گوید: «تلاش ما این است که تا پایان سال 1402 تکلیف این 93 مورد را هم مشخص کنیم؛ یا تاییدیه دریافت کنند یا پلمب شوند. ما به قوه قضاییه رسما اعلام کردیم که برای الزام مالکین اقدام کنند و همزمان قرار است در مناطق 22گانه تهران نیز به ‌طور جداگانه درخواست تشکیل پرونده قضایی شود. طبق مصوبه شورای شهر تهران ابتدا اطلاع‌رسانی، قطع انشعابات و در صورتی که مالکلین اقدام به ایمن‌سازی نکردند باید برای پلمب ساختمان اقدام شود. در حال حاضر ما در مرحله تشکیل پرونده قضایی برای ساختمان‌هایی هستیم که مالکین آنها برای ایمن‌سازی مراجعه نکردند. البته طبق آخرین گزارش سازمان آتش‌نشانی تهران پس از اعلام عمومی نام ساختمان‌ها، تعداد دیگری از این 93 ساختمان بسیار پرخطر مراجعه و فرآیند ایمن‌سازی را آغاز کرده‌اند و امیدواریم بقیه هم اعلام آمادگی کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha