یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 356906

همزمان با گرم شدن هوا و شکستن رکورد درجه‌های دمایی در ایران، گزارش‌هایی از قطع آب هم از مناطقی از کشور به گوش می‌رسد. هرچند ذکر این نکته هم ضروریست که به دلیل مناسب نبودن زیرساخت‌های آبرسانی به مناطق بسیاری از کشور از جمله پایتخت، وقوع سیل هم می‌تواند منجر به قطع آب شود؛ اتفاقی که اخیرا برای تهران و کرج در پی ریزش کوه و مسدود شدن سد امیرکبیر رخ داد.

 بحران آب و گرمای شدید در کرمان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، پس از شهرها و روستاهای بسیاری در ایران که هر سال نامشان در خصوص کم‌آبی به ذهن می‌رسد مثل اصفهان، همدان یا بلوچستان، حالا نام کرمان است که در پی قطع آب در بخش‌های زیادی از آن و ارائه اظهاراتی از سوی مسئولان مخابره می‌شود؛ بخش‌های زیادی از شهر کرمان به ویژه مناطق حاشیه‌ای شهر از جمله شهرک سیدی، شهرک شهید همت، شهرک قمر بنی‌هاشم، شهرک چهارده معصوم و مناطقی از شهر کرمان دچار قطع آب شدند. مدیر امور آب و فاضلاب ‌کرمان ضمن عذرخواهی از مردم گفته: زمانی که با موج گرما مواجه شده و با پیک مصرف آب روبه‌رو می‌شویم این مشکل در نقاط زیادی از شهر به چشم می‌خورد.

حمیدرضا فروغی اینطور ادامه داده که در حالت عادی آب کافی برای تمام شهروندان کرمان داریم اما زمانی که با موج گرما مواجه شده و با پیک مصرف آب روبه‌رو می‌شویم این مشکل در نقاط زیادی از شهر به چشم می‌خورد. او ادامه داده: امسال گرمای هوا به ویژه در 30 سال قبل به ویژه در ساعات شب بی‌سابقه بود به طوری که باعث شده کولرهای آبی در اکثر خانه‌ها تا صبح روشن باشد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان با اشاره به اینکه کولرهای آبی در 24 ساعت چیزی در حدود 400 تا 600 لیتر مصرف آب دارند، افزوده: امسال مصرف به شدت بالا رفته است و اگر زمان استفاده از کولرهای آبی را به حداقل برسانیم کمک می‌کنیم که همه از این نعمت خدادادی بهره‌مند شوند.

به گفته این مسئول براساس برآوردی که انجام دادیم 3 هزار و 400 لیتر بر ثانیه نیاز آبی کرمان است؛ همچنین آبی که الان تامین می‌کنیم چیزی در حدود 2 هزار تا 2 هزار و 100 لیتر بر ثانیه است و به این دلیل با مشکل کمبود آب در کرمان مواجه هستیم.فروغی با اشاره به اینکه برآوردهای ما نشان می‌دهد که اگر شهروندان ما 10 درصد در آب مصرفی خود صرفه‌جویی کنند مشکل قطع آب در شهر کرمان کاملاً حل و حداقل‌های نیاز آبی کرمان تامین می‌شود، گفته: در این روزها به عده‌ای از همشهریان در برخی از نقاط شهر اصلاً آب نمی‌رسد و در وضعیت خیلی بدی قرار دارند. او با بیان اینکه تمام ظرفیت تولید آب ما در مدار است و از سال قبل تعدادی از چاه‌ها را وارد مدار کردیم، ادامه داده: برای اینکه از این گردنه عبور کنیم نیاز به همراهی همه مردم داریم.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان با اشاره به اینکه ما بارها شرایط بحرانی کرمان را توضیح دادیم و این قضیه را پیش‌بینی می‌کردیم، گفته: ظرف چند روز آینده سه حلقه چاه دیگر وارد مدار می‌شود تا ظرفیت تولید افزایش پیدا کند و امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده وضعیت کمی بهتر شود.

گرمازدگی ده‌ها نفر در کرمان

اما مردم کرمان در کنار قطع آب و دسترسی نداشتن به وسایل خنک کننده با گرمازدگی هم مواجه شده‌اند؛ باید گفت که این روزها دما در شهداد کرمان به ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده و طبق اعلام مرکز جامع خدمات بهداشتی شهری شهداد ۳۸ نفر در این منطقه در هفته قبل دچار گرمازدگی شده‌اند.

فرزانه شعبان‌نژاد سرپرست مرکز جامع خدمات سلامت شهری شهداد درباره گرمازدگی تعدادی از مردم بخش شهداد گفته: هر ساله با گرمازدگی و اسهال و استفراغ افرادی در سنین مختلف (نوزادی تا بزرگسالی) مواجه هستیم.

او ادامه داده: در سال‌های گذشته گرما دیرتر شروع می‌شد اما امسال گرما زودتر آغاز شده و تعداد افراد دچار گرمازدگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

سرپرست مرکز جامع خدمات سلامت شهری شهداد اعلام کرده: از شنبه هفته قبل تا روز جمعه(دیروز) حدود ۳۸ نفر در رده‌های سنی مختلف دچار گرمازدگی شده‌اند که با مراجعه به مراکز درمانی با سرم یا دارو یا اکسیژن در داخل اورژانس شهداد معالجه شده‌اند.

او تاکید کرده: شوک ناشی از گرمازدگی خطرناک است و مردم به محض دیدن آثار گرمازدگی دست از فعالیت بکشند و در مکان خنک مستقر شده و آب بنوشند تا دچار شوک نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha