کشمکش چندین ساله برای ممانعت از ورود خودرو به پارک جنگلی النگدره در حالی هنوز به قوت خود باقی است که خبر رسیده اداره میراث فرهنگی استان گلستان، مجوز موافقت اصولی برای احداث هتلی بلندمرتبه در دل این جنگل ارزشمند را صادر کرده است.

بلندمرتبه‌سازی در هیرکانی بدون استعلام از دو سازمان متولی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، این درحالی است که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره کل حفاظت محیط زیست استان به می‌گویند برای ساخت این هتل هیچ استعلامی از آنها نشده‌است.النگدره بخشی از میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی‌ بوده و با توجه به ویژگی‌های بوم‌شناختی، اقتصادی و اجتماعی آن، جزو سرمایه‌های گرانبهای ملی کشور عزیزمان به‌شمار می‌رود.


طبق گفته مسئول روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی گلستان ، صدور این موافقتنامه اصولی، به معنای صدور مجوز ساخت وساز و اجرای طرح گردشگری نبوده و بعد از صدور موافقتنامه، استعلامات هفده‌گانه از دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای طرح درخواست خواهد شد. این در حالی است که باوجود مخالفت صریح دادستان گرگان با ساخت این هتل، مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان نیز به می‌گوید که سال گذشته استعلامی از اداره منابع طبیعی شهرستان برای گرفتن سند این عرصه صورت گرفته و مشخص شد که عرصه موردنظر عرصه ملی نبوده و غیرملی است.

عرصه‌ای که جزو مستثنیات اشخاص بوده و فرد سرمایه‌گذار در عرصه شخصی، از گذشته تاکنون چند رستوران و آلاچیق را بنا کرده است. بنابراین استعلام تنها برای اخذ سند عرصه صورت گرفته و تا این لحظه هیچ استعلامی مبتنی بر نوع کاربری و اهداف تعریف شده در عرصه موردنظر از منابع طبیعی شهرستان و استان انجام نشده است. اگرچه پارک جنگلی النگدره گرگان، منطقه‌ای آزاد و تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی استان گلستان قرار دارد اما طبق گفته روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان گلستان ، تا این لحظه هیچ استعلامی از این ارگان مبتنی بر احداث هتلی بلندمرتبه در این پارک جنگلی صورت نگرفته است.

ساخت هتل در قلب میراث جهانی


انتشار خبر موافقت اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان برای ساخت هتلی بلندمرتبه در پارک جنگلی النگدره، واکنش تند بسیاری از مردم و دوستداران محیط زیست را در فضای مجازی در پی داشته است. یکی از فعالان محیط زیست استان گلستان به «ایران» می‌گوید: «ساخت این هتل در بخشی از میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی، نابخشودنی است.

چگونه ممکن است بخش مهمی از ارزش‌های اکولوژیک این پارک جنگلی نادیده گرفته شود و تنها برای رونق گردشگری احداث این پروژه عظیم آن هم درست وسط جنگل کلید بخورد؛ جنگلی که هنوز تکلیف ورود خودروها به داخلش مشخص نشده و هنوز تدبیری جدی برای آسیب‌هایی نظیر حذف پوشش گیاهی، افزایش خطر تصادفات و آتش‌سوزی، تعارضات اجتماعی و... اندیشیده نشده است.»

هیرکانی در خطر است


با وجود این همه سروصدا و مخالفت، هنوز تعداد طبقات این هتل مشخص نشده است. هرچند که با توجه به عرصه ۲۷۰۰ متر مربعی با زیربنای ۱۵ هزار مترمربع و پیش‌بینی حجم سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریالی، می‌توان پیش‌بینی کرد که این پروژه عظیم گردشگری قرار است به صورت بلندمرتبه در دل این پارک جنگلی ساخته شده و ارزش‌های اکولوژیک و ارزشمند منطقه را فدای توسعه گردشگری و اشتغالزایی تنها برای 90 نفر کند.

جالب اینجاست که این عرصه تنها یک جاده شنی داشته و قرار است هزاران گردشگر ساکن در هتل، تنها از همین جاده باریک عبور و مرور کنند. اما مگر می‌شود که پای این همه گردشگر را به جنگل باز کرده و به آنها بگویند تنها از این جاده باریک عبور و مرور کنید؟ آیا تضمینی وجود دارد که گردشگران تمام دستورالعمل‌ها را رعایت کرده و هیچ آسیبی به ارزش‌ها و اکوسیستم جنگل هیرکانی نزنند؟ آیا احداث این هتل، هیچ آسیبی به ارزش‌های اکولوژیک جنگل نزده و منابع طبیعی و حتی حیات‌وحش منطقه را مورد تهدید قرار نخواهد داد؟


نکته دیگر اینکه آیا ساخت هتل، نیازمند اقداماتی نظیر برق‌کشی، گازکشی و... نیست؟ آیا تضمینی وجود دارد که چند ماه دیگر به بهانه توسعه گردشگری، بخش وسیعی از جنگل تخریب نشده و راه برای ورود تجهیزات گردشگری آن هم در قالب احداث یک هتل بلندمرتبه تسهیل نشود؟ اینها بخشی کوچک از دغدغه‌های کارشناسان و فعالان محیط زیست است که تاکنون به آن پاسخ داده نشده است.

صدور موافقتنامه اصولی


اما چگونه اداره میراث فرهنگی استان گلستان بدون درنظر گرفتن ارزش‌های اکولوژیک، ویژگی‌های بوم‌شناختی، اقتصادی و اجتماعی منطقه، موافقت اصولی برای احداث این هتل گردشگری را در پارک جنگلی صادر کرده است؟ مسعود زیارتی، مسئول روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی گلستان در پاسخ به این سؤال، جوابیه‌ای را برای ارسال کرده و در آن تأکید می‌کند که طرح گردشگری مذکور که در منطقه نمونه گردشگری النگدره شهرستان گرگان واقع‌شده است، از سال 1386 پروانه بهره‌برداری از این اداره کل را تحت عنوان سفره‌خانه سنتی صاحبدل دریافت کرده و مشغول ارائه خدمات بوده است. سال گذشته در قالب شرکت گردشگران گلستان به‌عنوان بهره‌بردار این پروژه درخواست خود را برای توسعه واحد به این اداره‌کل ارائه کرده و پس از رفع مواردی قانونی در اجرای طرح و بررسی اولیه توسط این اداره‌کل، موافقتنامه اصولی و اولیه برای آن صادر می‌شود.


در ادامه این جوابیه آمده است: «این اداره کل براساس قانون موظف است درخواست هر فرد حقیقی یا حقوقی را برای ایجاد، اصلاح یا تکمیل طرح و پروژه گردشگری در هرنقطه از استان اخذ و پس از تطبیق و بررسی آن با ضوابط طرح‌های بالادست بر اساس ماده 3 آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری و همچنین سنجش اهلیت، توان سرمایه‌گذار و ارائه مدارک مثبت و معتبر در خصوص مالکیت عرصه، درنهایت در صورت تأیید، موافقتنامه اصولی اولیه صادر می‌شود.


اداره کل میراث فرهنگی گلستان، صدور موافقت اصولی اولیه را مساوی با صدور مجوز ساخت وساز و اجرای طرح گردشگری ندانسته و یادآور شده است، پس از صدور موافقتنامه، استعلامات از دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای طرح توسط این اداره کل از سایر دستگاه‌ها درخواست می‌شود. اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تنها دستگاه تصمیم‌گیر برای اجرای طرح‌های گردشگری نیست و این امر فرابخشی و بین‌دستگاهی است و هر یک از دستگاه‌های متولی می‌توانند بر اساس قوانین موجود با احداث و اجرای طرح موافقت یا مخالفت خود را اعلام کنند.»

مخالف توسعه گردشگری نیستیم


خبر پروژه احداث هتلی بلندمرتبه در بخشی از جنگل هیرکانی با هدف توسعه گردشگری در استان گلستان در حالی انتشار یافته است که به باور بسیاری از کارشناسان و فعالان محیط زیست بزودی بخش عظیمی از ارزش‌های اکولوژیک این جنگل ارزشمند در نتیجه این طرح آسیب دیده و دودش به چشم همه خواهد رفت.

طبق گفته حمید سلامتی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، پروسه استعلام ملی و غیرملی بودن عرصه تا زمان صدور احداث پروانه تأسیس هتل از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان، زمانبر بوده و چنانچه این طرح مشکلی به لحاظ ساختاری در منطقه ایجاد کند، دستگاه‌های متولی ورود کرده و نظر خود را در این خصوص ارائه خواهند کرد. این مقام مسئول تأکید می‌کند: ما در برخی از مواقع در کارگروه زیربنایی حتی برای حاشیه جنگل هم حرف داریم چه برسد به دل جنگل؛ البته ما هرگز با توسعه اصولی در استان گلستان مخالفت نکرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha