مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: تعداد پایگاه های سیار اهدای خون در کشور به کمتر از ۲۰ عدد می رسد.

تعداد پایگاه‌های سیار اهدای خون در کشور کمتر از ۲۰ عدد است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مصطفی جمالی ۱۸ تیرماه ۱۴۰۲ در جریان سفر به استان مرکزی و در حاشیه افتتاح و رونمایی از اولین سامانه سیار اهدای خون استان اظهار کرد: سال گذشته دو میلیون و ۲۲۰ هزار مورد خونگیری در کشور انجام شد و امسال پیش بینی می شود که این رقم مقداری افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به افتتاح اتوبوس اهدای خون در استان مرکزی بیان کرد: این اتوبوس حداقل ظرفیت خونگیری ۱۵ هزار مورد در سال را دارد.

جمالی با تاکید بر اینکه اهدای خون در واقع به معنی نجات جان یک انسان است، افزود: از هر واحد خون اهدایی امکان تولید سه فرآورده فراهم می شود.

وی تصریح کرد: آغاز فعالیت این اتوبوس در استان مرکزی، حاصل همکاری و حمایت مجموعه مدیران ارشد استان بود؛ پیش از این در سه استان موفق به راه اندازی این اتوبوس نشدیم، اما شرایط در استان مرکزی مهیا شد و این امر قطعا به ارتقای رتبه استان مرکزی در بحث اهدای خون که پیش از این خوب نبود، می انجامد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه متاسفانه تعداد پایگاه های سیار اهدای خون در کشور به کمتر از ۲۰ عدد می رسد، گفت: فعالیت این اتوبوس ها به برقراری عدالت کمک می کند. این اتوبوس ها می توانند در روستاها حضور پیدا کرده و عدالت را در این بخش محقق کنند، اما متاسفانه تعداد آنها در کشور کم است.

وی اضافه کرد: در کشور ۲۳ تا ۲۴ هزار بیمار تالاسمی وجود دارد که گاهی هفته ای دوبار نیازمند خون هستند و حدود ۲۰ درصد خون کشور به این بیماران اختصاص می یابد، اما بیماران سرطانی، هموفیلی، کم خونی های ارثی و ... نیز نیازمند خون هستند و در مجموع حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد خون تولیدی در کشور برای بیماران خاص استفاده می شود و اگر انتقال خون وجود نداشته باشد شاید سیستم درمان کشور فلج شود.

به گزارش ایسنا، استاندار مرکزی نیز در این آیین بیان کرد: امروز اولین پایگاه سیار انتقال خون استان مرکزی مورد بهره برداری قرار می گیرد و عملیات خونگیری با کمک این پایگاه در سطح استان انجام خواهد شد.

دکتر فرزاد مخلص الائمه تصریح کرد: این پایگاه سیار کمک می کند که همه مردم استان در روستاها و شهرها به اهدای خون دسترسی داشته باشند و در سلامت هموطنان خود مشارکت داشته باشند.

وی هزینه صرف شده برای راه اندازی این اتوبوس و تجهیز آن را بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان برشمرد و گفت: ۶ میلیارد تومان از این منابع با کمک صنعت نفت و ۵ میلیارد تومان از محل منابع داخلی استان و کمک سازمان انتقال خون کشور فراهم شد و امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک با کمک خیرین دومین پایگاه را راه اندازی کنیم.

مخلص الائمه اظهار کرد: تعداد این پایگاه ها در کل کشور محدود است و در افق کوتاه مدت به نظر می رسد، فعلا یک اتوبوس سیار خونگیری در استان مرکزی کافی باشد، اما با توجه به توسعه شتابان در طرح های حوزه سلامت که امروز حدود ۱۳۸ مورد از آنها در استان فعال است، در آینده نزدیک حوزه سلامت استان نیازمند خون بیشتری خواهد بود.

ریتا ظهیری مدیرکل انتقال خون استان نیز بیان کرد: ظرفیت خونگیری این اتوبوس بستگی به ساعت کار، روزانه ۵۰ تا ۶۰ مورد اهدای خون خواهد بود به شکلی که هر ۳۰ دقیقه می توان چهار اهدای خون را در این اتوبوس انجام داد و تمام امکانات یک پایگاه اهدای خون در این اتوبوس جای گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha