فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی بعد از چند روز بی آبی و اعلام وصل دوباره آب شرب در زاهدان، مردمی را نشان می‌دهد که با ظرف آب در صف‌های بلند برای دریافت آبی که با تانکر توزیع می‌شود ایستاده‌اند.

صف طولانی مردم زاهدان برای دریافت آب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، این تصاویر در شرایطی منتشر شده است که طی ۳ روز گذشته شرکت آبفای استان سیستان و بلوچستان از اقدام عاجل برای رفع مشکل خبر داده بود. همچنین این شرکت، روز جمعه اعلام کرد که آب یک بار دیگر در شبکه آب شرب جاری است و به مرور همه محله‌هایی که از دسترسی به آب شرب خارج شده بودند به آب دسترسی پیدا خواهند کرد.


منابع محلی غیردولتی» در زاهدان تایید می‌کند که مطابق آنچه دولت اعلام کرده است اتفاق افتاده است اما این به معنای دسترسی همه به آب شرب نیست. بلکه شهروندان زاهدانی در ساعات مختلفی وصل آب را تجربه کردند و کمی بعد از اتصال، افت شدید فشار آب موجب شد که استفاده از آب در بسیاری از محله‌ها سخت و حتی زمانبر شود.


روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان، تایید می‌کند که بلافاصله پس از اتصال آب در شبکه، بالا رفتن مصرف موجب شد که افت محسوس فشار آب در شبکه ایجاد شود که قابل انتظار بود و آبفا در مورد آن اطلاعیه صادر کرده بود. شرکت آب و فاضلاب به «پیام ما» اعلام می‌کند که فیلم‌هایی که شب شنبه و روز یکشنبه در فضای مجازی با عنوان «صف‌های طولانی آب در زاهدان» منتشر شده است مربوط به روز جمعه است.


مدیر عامل شرکت آبفای این استان نیز در مورد قطع چند روزه آب بیش از ۳۵ درصد محله‌های زاهدان به «پیام ما» توضیح می‌دهد: «تأمین آب بخشی از شهر زاهدان از طریق خط انتقال از چاه‌نیمه صورت می‌گیرد که بعد از ایستگاه پمپاژ شماره ۲ و با تزریق آب از طریق چاه‌های حرمک به ۱۱۰۰ لیتر در ثانیه می‌رسد. با توجه به نوع حادثه به دلیل شرایط قرارگیری نسبت به ایستگاه پمپاژ و فشار بالای آب در خط انتقال و اینکه توسعه نشت آب منجر به خسارت به نسبت شدیدتر به تاسیسات خواهد شد، تصمیم بر توقف پمپاژ آب به زاهدان و اصلاح خط گرفته شد.در ابتدای توقف انتقال آب به زاهدان، با مدیریت مخازن و شبکه توزیع، آب در شهر زاهدان جاری بود ولی از صبح پنجشنبه آب در ۲۴ نقطه شهر قطع شد.»


به گفته«علیرضا قاسمی»، اصلاح خط انتقال با توجه به محل نشت و نوع آسیب لوله مستلزم عملیات جوشکاری بود که برای انجام آن باید تا محل لوله خاکبرداری و گودبرداری به عمق ۵ متر و تخلیه کامل لوله از آب صورت می‌پذیرفت که این عملیات از همان ابتدای توقف پمپاژ شروع شد و با توجه به طول مسیر لوله و قطر لوله تخلیه آب منجر به صرف وقت شد.

این اقدام تا نیمه شب پنجشنبه طول کشید و در ابتدای صبح جمعه عملیات جوشکاری تکمیل و پمپ‌های ایستگاه روشن شد و طی صبح تا ظهر جمعه آب به شهر زاهدان رسید: «با توجه به تخلیه کلیه مخازن شهر و خط انتقال و شبکه توزیع بعضی از نقاط به دلیل شرایط توپوگرافی نوع قطر لوله‌های توزیع و پراکندگی، هنوز آبرسانی با افت فشار مواجه و یا قطعی مواجه است که مجموعه همکاران در حال تنظیم شیرآلات شبکه برای پایداری آب در این نقاط هستند، این در حالیست که بسیاری از مناطق دچار قطعی آب در همان ساعت اولیه و یا نیمه شب گذشته از آب برخوردار شدند.
به نظر می‌رسد در حال حاضر اتصال آب در همه بخش‌های شهر زاهدان برقرار است اما پایدار نیست. به ویژه مصرف بالا بعد از چند روز قطع کامل آب، مصرف را بالا و افت فشار را تشدید کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha