معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یک میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از توریسم درمانی در کشور حاصل شده است.

یک میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از توریسم درمانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سعید کریمی روز دوشنبه در همایش و نمایشگاه بین المللی بیمارستان و مراکز درمانی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، افزود: پزشکی ایران بسیار پیشرفته و سرآمد کشورهای منطقه است، در حال حاضر هیچ بیماری برای درمان به خارج اعزام نمی شود، بلکه سالانه پذیرای میلیون ها نفر خارجی به کشور هستیم.

وی اظهار داشت: حدود هزار و ۱۰۰ بیمارستان در کشور وجود دارد که از این تعداد ۷۰۰ بیمارستان دولتی است و ۲۵۰ بیمارستان مجوز پذیرش و ارائه خدمات درمانی به بیماران بین المللی را دارند.

کریمی تصریح کرد:۱۵۵ هزار تخت بیمارستاتی داریم که با بهترین تجهیزات و کادر درمان به بیماران خدمات ارائه می دهند و ضریب اشغال بیمارستان ها ۷۰ درصد است و ۳۰ درصد نیز باید برای گردشگری سلامت اختصاص دهیم .

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: در دولت مردمی ۲ کلان بیمارستان و مدرن مهدی و غدیر افتتاح شده و در شهرهای بزرگ نیز در حال ساخت کلان بیمارستان هستیم که علاوه بر درمان، در حوزه آموزش بهداشت و سلامت فعالیت می کنند و می توانند به بیماران خارجی نیز خدمات ارائه دهند البته این بیماران باید به راحتی دسترسی به اطلاعات مراکز درمانی ما داشته باشند.

کریمی تصریح کرد: ۲۰ هزار تخت بیمارستانی ویژه نیز داریم و باید بسترهای مناسب برای تسهیل مجوز مراکز خصوصی با خدمات استاندارد ارائه شود و همچنین می توانیم به مرزنشین ها نیز خدمات درمانی مناسب ارایه دهیم.

وی تاکید کرد: بیشترین مراجعات بیماران خارجی به بیمارستان‌های کشور در بحث ناباروری، زنان و زایمان، چشم پزشکی، زیبایی، ارتوپدی و پیوند است.

ارائه خدمات باکیفیت درمانی در کشور

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: نیروهای درمانی متخصص و مجرب، تعرفه‌های درمانی پایین‌تر در ایران و ارائه خدمات باکیفیت جزو مزایای کشور ما در زمینه جذب گردشگر سلامت به شمار می‌رود.

وی افزود: در قوانین اول تا ششم توسعه کشور، ردپای قوی از گردشگری سلامت مشاهده نمی‌کردیم اما در لایحه پیشنهادی دولت در برنامه هفتم، فصل ویژه‌ای برای گردشگری در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند آغازی برای تحول بزرگ در حوزه گردشگری و افزایش تعداد گردشگران سلامت نیز باشد.

بندپی تصریح کرد: وزارت گردشگری، وزارت بهداشت و فعالان بخش خصوصی را به عنوان احیاکنندگان گردشگری سلامت می‌دانیم و باید تلاش کنیم سازمان‌های بیمه‌گر داخلی را نیز موظف کنیم که ارتباطات بیمه‌ای خود را با کشورهای مختلف که قرار است گردشگر سلامت به ایران بفرستند، افزایش دهند تا بیماران خارجی بتوانند با پوشش بیمه‌ای برخی خدمات درمانی را در ایران دریافت کنند زیرا برقراری پوشش بیمه‌ای، می‌تواند انگیزه مضاعفی برای درمان بیماران خارجی در ایران ایجاد کند.

جذب بیش از ۱۵ میلیون گردشگر

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمده گردشگران کشور را زائران تشکیل می‌دهند اما تا پایان برنامه هفتم توسعه قرار است بیش از 15 میلیون نفر گردشگر را از کشورهای مختلف و برای مقاصد مختلف در کشور جذب کنیم.

بندپی گفت: ایران توانمندی زیادی در حوزه سلامت دارد ، بطوریکه یک میلیارد یورو در بخش دارو صادرات داشتیم و در حوزه گردشگری سلامت نیز می توانیم موفق عمل کنیم‌.

ایجاد نظام درمانی موفق در غرب آسیا

مهدی کریمی، رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی نیز در این همایش گفت: ایران با وسعت و امکاناتی که دارد توانسته علی‌رغم تحریم‌ها، نظام درمانی خوبی را در منطقه غرب آسیا راه‌اندازی کند.

وی افزود: توسعه مراکز درمانی و شهرهای بیمارستانی لازمه توسعه گردشگری سلامت است و کشورهای پیشرفته به شدت در حال پیگیری راه‌اندازی بیمارستان‌های بزرگ هستند، اما این مسئله مغفول مانده است؛ این درحالی است که گردشگری سلامت بسیار ارزآور است و می‌توان معادل یک‌سوم تا نیمی از درآمدهای حاصل از فروش نفت و میعانات گازی را با توسعه گردشگری سلامت در کشور، به دست آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha