سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 358011

هرچه را که در طول هفته انجام می‌دهید به رویتان می‌آورد؛ از میزان ورزش و فعالیت‌ تا تغذیه که به جزئی‌ترین‌هایش سرک می‌کشد و درباره روغن مورد مصرف و میزان فیبری که دریافت می‌کنید و تعداد لیوان آبی که می‌نوشید هم از شما سؤال می‌کند.

 درباره سن بیولوژیک چه می‌دانید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، این روتین‌ترین فرم و روش موجود برای دریافت سن بیولوژیک است که هم در منابع اینترنتی و هم معمول‌ترین روش پزشکان متخصص است که در نهایت این پرسش و پاسخ‌ها، به شما یک عدد را می‌گوید؛ عددی که نشان‌دهنده سن بیولوژیک شماست و ممکن است با سنی که در شناسنامه‌تان درج شده باشد، متفاوت باشد.

اما واقعا درباره سن بیولوژیک چه می‌دانید؟در تعریف سن بیولوژیک آمده است که پیری به گذشت زمان از تاریخ تولد افراد نیست؛ بلکه پیری هنگامی در بدن رخ می‌دهد که به تدریج به سلول‌ها و بافت‌های مختلف بدن آسیب وارد شود و دچار تحلیل شوند. برای همین است که سن بیولوژیک و سن تقویمی با هم متفاوت هستند؛ چرا که عوامل مختلف دیگری به جز روز تولد در تشخیص پیری و جوانی بدن یک فرد وجود دارد.


زندگی سالم‌تر، جوانی بیشتر


ورزش، میزان خونی را که قلب می‌تواند با هر ضربان قلب پمپاژ کند، بهبود می‌بخشد و ضربان قلب در حالت استراحت را کاهش می‌دهد؛ این همان چیزی است که کارکرد قلب شما را جوان نگه می‌دارد. برای همین است که سن بیولوژیک افرادی که فعالیت و ورزش منظم و مداوم دارند، جوان‌تر از افرادی است که حتی به صورت تفریحی هم ورزش نمی‌کنند و فعالیت‌های سبکی مانند پیاده‌روی ندارند.

حتی حرکات کششی ساده در خانه هم می‌تواند از جمله فعالیت‌هایی باشد که به جوان ماندن سن بیولوژیک و کارکرد بهتر قلب کمک می‌کند. حالا بر ورزش، سیگار نکشیدن، کیفیت خواب و دیگر ویژگی‌های یک زندگی سالم را هم اضافه کنید و جوان بمانید؛ به همین راحتی! اصلا اجازه دهید از نتایج یک تحقیق واضح و مسلم در راتباط با سن بیولوژیک برایتان بگوییم.

این تحقیق نشان می‌دهد سبک زندگی، تا چه اندازه می‌تواند در جوان مانند باطنی افراد تاثیر داشته‌باشد. جینگ دونگ جکی هان، محقق دانشگاه پکن، برای کشف ارتباط بین ظاهر، سن و عوامل زمینه‌ای که بر سلامت تأثیر می‌گذارند، نمونه‌های خونی جمع‌آوری کرد و عادات افراد مورد تحقیق را بررسی کرد و نهایتا به این نتیجه رسید که سیگار کشیدن، خروپف و سطوح بالای کلسترول در خون، از ویژگی‌های افرادی است که به سرعت پیر می‌شوند، در حالی که مصرف ماست، وعده‌های غذایی منظم و تراکم استخوان بیشتر از ویژگی‌های رایج افرادی است که دیرتر پیرمی‌شوند.


تغذیه، تغذیه، تغذیه!


سن بیولوژیک، همان چیزی است که فارغ از عدد و رقم‌های داخل شناسنامه، نشان‌دهنده سلامت و سرحالی شما در هر سن و سالی است؛ چیزی شبیه همان ضرب‌المثل معروف که بزرگ‌ترهایمان به کار می‌برند و معتقدند دلشان جوان است: «اما در این مسیر، حفظ تعادل وزنی، یکی دیگر از اصول سبک زندگی برای دستیابی به سن ایده‌آل و جوان بیولوژیک است.»


این را مریم عمادی، مشاور و متخصص تغذیه می‌گوید و معتقد است اسیدهای چرب امگا ۳ موجب کاهش سن بیولوژیک در افرادمسن می‌شود. اضافه کردن نمونه‌ای از غذا مثل میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، لبنیات کم‌چرب و غلات در رژیم غذایی، همان چیزی است که می‌تواند شما را جوان‌تر و در طرف دیگر، مصرف فست فود، نان سفید و نوشابه باعث بالا بردن برخی از ویژگی‌های مضر بدن مانند افزایش قند خون است که باعث پیری زودتر خواهدشد.



روانت سلامت!


چقدر ذهن‌تان آرام است؟ چقدر در طول روز یا هفته استرس می‌کشید و مدام از موضوعی نگران و دلواپس می‌شوید؟ این همان مسأله‌ای است که تاثیری پررنگ در جوان ماندن یا پیر شدن سن بیولوژیک شما دارد. در واقع سلامت ذهن شما نقش مهمی در سن بیولوژیک شما دارد؛ چرا که محققان می‌گویند قرار گرفتن در معرض استرس باعث التهاب و آسیب به DNA در سلول‌ها می‌شود که همین به تنهایی پیری را تسریع می‌کند.

پس از همین حالا، حلقه افراد دوست‌داشتنی شما را تشکیل دهید، از اخبار و محتواهای ناخوشایند دوری کنید، به دنبال لجبازی و کل کل نباشید، درگیر بحث‌های بیهوده و بی‌سرانجام نشوید، مدام دلشوره آینده را نداشته‌باشید و غصه موضوعات پیش‌آمده را کمتر بخورید. آن‌وقت است که خودتان بهتر از هرکس دیگری متوجه خواهیدشد چطور شاداب‌ و سرزنده‌تر از خواب بیدار می‌شوید. البته این تنها ظاهر ماجراست؛ باطنش، همان سن بیولوژیک‌تان خواهدبود که جوان‌تر از آنچه تقویم نشان می‌دهد، برایتان کار خواهدکرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha