عضو سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، از سهم ۷۰ درصدی تولید مواد موثره دارویی در داخل کشور خبر داد.

تولید ۷۰ درصد مواد موثره دارویی در کشور/ماجرای داروی بی کیفیت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محسن وزیری زاده گفت: در حدود ۷۰ درصد از مواد موثره در تولید دارو، توسط بیش از ۵۰ شرکت داخلی تولید می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که اغلب مواد موثره تولید داخل مربوط به داروهای شیمیایی است، افزود: مواد موثره تولید داروهای بایوتک که خیلی گران و از فناوری پیچیده‌تری برخوردار است، اغلب از خارج وارد کشور می‌شود.

وزیری زاده با اشاره به واردات مواد حد واسط از کشورهای چین و هند برای تولید ماده موثره دارو، گفت: تنها این دو کشور در دنیا، تولید مواد حد واسط را دارند و از سراسر دنیا اعم از اروپا و آمریکا، برای تولید ماده موثره دارویی، از چین و هند مواد حد واسط وارد می‌کنند.

پیشکسوت صنعت تولید مواد موثره دارویی، در عین حال با اشاره به هزینه هنگفت تولید ماده موثره دارویی و مسائل زیست محیطی، افزود: برخی کشورهای اروپایی سعی می‌کنند وارد کننده ماده موثره تولید دارو باشند.

عضو سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی، در پاسخ به این سوال که چرا بعضاً عنوان می‌شود که داروی چینی یا هندی بی کیفیت است، گفت: اصلاً مقوله‌ای تحت عنوان داروی با کیفیت یا بی کیفیت نداریم. اگر دارو با فارماکوپه جواب بدهد؛ دارو است و اگر حتی یکی از آیتم‌های فارماکوپه را پاس نکند، دارو نیست.

وی افزود: البته وجود ناخالصی‌ها و باقی مانده حلال‌ها، می‌تواند تاریخ انقضای دارو را کوتاه کند.

وزیری زاده در خصوص میزان صرفه جویی ارزی از محل تولید مواد موثره در کشور، گفت: تولیدات بیش از ۵۰ شرکت داخلی که در زمینه تولید مواد موثره دارویی فعالیت می‌کنند، حدود ۱ تا ۱.۵ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ما صادر کننده مواد موثره دارویی هستیم یا خیر، افزود: خیلی کم، زیرا آنچه را در داخل تولید می‌کنیم به اندازه نیاز شرکت‌های داخلی است.

وزیری زاده در ارتباط با اهمیت نمایشگاه فارمکس که محل عرضه مواد اولیه دارویی، بسته بندی و تجهیزات و ماشین آلات صنعت داروسازی است، گفت: این نمایشگاه توانسته به محل نمایش قابلیت‌های صنعت مواد موثره دارویی تبدیل شود که تولید کننده و مصرف کننده این محصولات حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha