اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی، منابع گیاهی و مکمل های امگا 3 ممکن است از کاهش عملکرد ریه در افراد سالم جلوگیری کند.

اسیدهای چرب امگا 3 سلامت ریه را بهبود می بخشند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث نیوز، در یک مطالعه که توسط موسسه ملی بهداشت (NIH) تامین شد، محققان به فواید بالقوه اسیدهای چرب امگا 3 نگاه عمیقی انداختند و یافته‌های خود را در مجله آمریکایی پزشکی تنفسی و مراقبت‌های حیاتی منتشر کردند.

به طور خاص، هدف آنها تعیین این بود که آیا سطوح امگا 3 در خون افراد در طول زمان با سلامت ریه مرتبط می شود یا خیر.

برای بخش اول این مطالعه، دانشمندان 15063 شرکت‌کننده آمریکایی را از مطالعه گروه‌های ادغام‌شده NHLBI (مجموعه‌ای از مطالعات با بودجه NIH که به محققان در هنگام بررسی عوامل خطر بیماری مزمن ریوی کمک می‌کند) به‌کار گرفتند. شرکت‌کنندگان از نظر نژادی سالم بودند و اکثر آنها هیچ نشانه‌ای از بیماری ریوی نداشتند و میانگین سنی آنها 56 سال بود و تقریباً نیمی از آنها زن بودند.

دانشمندان شرکت کنندگان را تا 20 سال با میانگین پیگیری هفت سال دنبال کردند.

پس از بررسی داده‌ها، تیم دریافت که شرکت‌کنندگانی که سطوح خونی امگا 3 بالاتری داشتند، ریه آنها وضعیت بهتری داشته و کاهش عملکرد ریه کمتری داشتند؛ به طور خاص، به نظر می رسد دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) بیشترین تأثیر را داشته باشد.

در مرحله دوم این تحقیق، تیم داده‌های بیش از 500000 شرکت‌کننده از Biobank بریتانیا را تجزیه و تحلیل کرد. آنها برای اندازه گیری سطح امگا 3 خون، نشانگرهای ژنتیکی در خون را بررسی کردند و آنها را با سلامت ریه شرکت کنندگان مقایسه کردند.

نتایج به دست آمده نشان داد که امگا 3 بیشتر در خون با عملکرد بهتر ریه مرتبط است.

اگرچه این مطالعه دو قسمتی فقط شامل بزرگسالان سالم بود، اما در یک خبر NIH، دکتر جیمز پی کیلی، مدیر بخش بیماری‌های ریوی NHLBI، بیان کرد: «این مطالعه بزرگ مبتنی بر جمعیت نشان می‌دهد که مواد مغذی با ضد خواص التهابی ممکن است به حفظ سلامت ریه کمک کند.»

کیلی می افزاید: «تحقیقات بیشتری مورد نیاز است؛ زیرا این یافته ها سؤالات جالبی را برای مطالعات آینده نگر در مورد ارتباط بین اسیدهای چرب امگا 3 و عملکرد ریه ایجاد می کند.»

این تیم با گروه دیگری به نام مطالعه COPDGene همکاری می کند تا بررسی کند که آیا سطوح بالاتر امگا 3 برای افراد سیگاری شدید یا افراد مبتلا به بیماری های ریوی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) مفید می تواند باشد یا خیر.

با این حال، NIH می گوید که دستورالعمل های غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده توصیه می کند که افراد حداقل دو وعده ماهی در هفته مصرف کنند.

با این حال، به غیر از ماهی، افراد می توانند امگا 3 را از منابع دیگر مانند مکمل های روغن ماهی، گردو، چیا، بذر کتان و دانه کنف و غذاهای غنی شده نیز دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha