رئیس شورای عالی نظام پرستاری، با اشاره به کمبود نیروی پرستاری در کشور، گفت: تنها ۴ کشور به لحاظ نیروی پرستاری، هم سطح ایران هستند.

ایران در تعداد نیروی پرستاری هم سطح افغانستان است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، شمس الدین شمسی افزود: نیروی انسانی اساسی‌ترین و مهم‌ترین نیاز هر سازمان است و جامعه پرستاری نیز نیاز به توجه دارد.

وی گفت: از نظر استانداردهای بین المللی تعداد پرستار نسبت به جمعیت، به تخت بیمارستان و به پزشک مشخص شده است.

شمسی در مورد نسبت پرستار به جمعیت در کشور تصریح کرد: در اغلب کشورهای دنیا، سه پرستار به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت وجود دارد، اما در کشور ما طبق آمار ۱.۵ پرستار به ازای هر ۱۰۰۰ جمعیت در سال ۱۴۰۰ بوده و قطعاً الان این آمار نهایتاً ۱.۵ تا ۲ پرستار به ازای هر ۱۰۰۰ نفر به ازای جمعیت است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: اگر شاغلین را حساب کنیم قطعاً ۱.۵ و یا کمتر از ۱.۵ پرستار نسبت به هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در کشور داریم در حالی که در کشورهای اطراف ما این تعداد نسبت به هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در قطر ۷ پرستار، در امارات ۶ پرستار، در عمان ۴ پرستار، در ترکیه ۳ پرستار و در قزاقستان ۷ پرستار وجود دارد و تنها کشورهای هم سطح ما؛ افغانستان، سوریه، یمن و پاکستان هستند.

وی ادامه داد: تعداد پرستار نسبت به تخت بیمارستان باید ۲.۵ پرستار باشد، اما در کشور ما یک پرستار به ازای هر تخت هست و در بعضی از استان‌ها کمتر از یک است که باعث فشار کاری بسیار زیاد به جامعه پرستاری می‌شود و کیفیت کار پرستاران ما را پایین می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha