قرارداد پزشکان خانواده شهری با سازمان بیمه سلامت ایران، دستخوش تغییراتی شده که همین موضوع، نگرانی هایی بابت تعطیلی مطب این قبیل پزشکان رقم زده است.

تعطیلی مطب پزشکان خانواده شهری/واکنش بیمه سلامت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در هفته گذشته، متن نوشته‌هایی از سوی پزشکان خانواده شهری در فضای مجازی و کانال‌های پزشکی دست به دست می‌شود که حکایت از یک خبر نگران کننده دارد.

بر اساس آنچه که در قرارداد پزشکان خانواده شهری دستخوش تغییر شده است؛ درآمد آنها به شکل عجیبی کاهش می‌یابد و در نتیجه آن، احتمال تعطیلی مطب این دسته از پزشکان وجود دارد.

نامه یکی از پزشکان شاغل در برنامه پزشک خانواده شهری را با هم مرور می‌کنیم، تا متوجه گلایه آنها شویم.

"من پزشک خانواده شهری تحت قرارداد بیمه سلامت در شهرستان … هستم. بیمه سلامت نامه‌ای به ما داده که دیگر بیمه شدگان صندوق ایرانیان تحت پوشش دانشگاه قرار می‌گیرند و از انتهای ماه دیگر سرانه‌ای بابت آنها به ما نمی‌دهند.

در این شرایط فقط بیمه شدگان سایر اقشار برای ما می‌مانند که آن هم تعدادش خیلی کم است. اینجوری شاید آن ۸ میلیون تومانی که به من می‌دادند، می‌شود حدود یک میلیون تومان.

خودشان هم می‌گویند که ما طبق قرارداد یک ماه قبل می‌توانیم با اطلاع دادن، قرارداد را فسخ کنیم.

چون تعداد زیادی از همکاران رو حساب همین سرانه مطب زدند و الان یک دفعه کلاً ملغی می‌شود، اجاره مطب، حقوق منشی و…، چه می‌شود.

با این روند، چند هزار پزشک مجبور به تعطیلی مطب‌ها می‌شوند و کلی آدم هم بیکار می‌شوند. چون خیلی‌ها رو حساب همین درآمد، مطب زده اند.

خیلی‌ها جمعیت بیشتری را تحت پوشش داشتند و حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان دریافتی از بیمه سلامت داشتند. بقیه مخارج مطب با درآمدش تأمین می‌شد و پول بیمه هم برای خودشان می‌ماند. اگر این پول نباشد، مجبور به تعطیلی مطب هستند. "

توضیحات مدیرعامل سازمان بیمه سلامت

محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: توقف طرح ارجاع در صندوق بیمه سلامت همگانی در راستای یکپارچه سازی با طرح سلامت خانواده است.

وی افزود: با اجرایی شدن طرح سلامت خانواده نمی‌شود دو الگوی ارائه خدمت و دو روش پرداخت متفاوت داشته باشیم. در واقع نمی‌توان برای بخشی از جمعیت خدماتی متفاوت با خدمات ارائه شده به بخش دیگری از جمعیت ارائه نمود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: نمی‌شود با گروهی از پزشکان قراردادی متفاوت از پزشکان دیگر منعقد نمود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر نمی‌شود یک پزشک مشخص به گروهی از جمعیت خدماتی ارائه دهد متفاوت از بقیه جمعیت تحت پوشش خود، نظام سلامت هم دو قرارداد متفاوت با دو شیوه پرداخت متفاوت با این پزشک داشته باشد.

ناصحی اظهار داشت: قبلاً هم در مکاتباتی که با معاون بهداشت وزارت بهداشت داشتیم، اشاره کرده بودیم که با اجرایی شدن موضوع پزشکی خانواده در ۲۹ استان کشور طرح ارجاع در صندوق بیمه سلامت همگانی را به سمت طرح کشوری سوق می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: قانونگذار در جز یک بند ف تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، سازمان بیمه سلامت را مکلف به پوشش خدمات درمانی صندوق بیمه سلامت همگانی همچون سایر صندوق‌های بیمه‌ای نموده است.

وی گفت: در راستای تحقق این تکلیف، خدمات پزشکی خانواده مشابه بقیه بیمه شدگان (مشمول طرح سلامت خانواده) برای بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی پیش بینی شده است.

ناصحی تاکید کرد: در طرح سلامت خانواده تمامی مشمولین طرح به یک مراقب سلامت متناسب محل سکونت خود منتسب می‌شوند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: مراقب سلامت مراقبت‌های لازم برای هر گروه سنی را ارائه نموده و در پرونده سلامت الکترونیک فرد درج می‌نماید.

ناصحی گفت: در این طرح تمامی مشمولین با انتخاب خود به یک پزشک خانواده منتسب می‌شوند. پزشک خانواده علاوه بر ارائه خدمات درمانی به جمعیت تحت پوشش خود، مراقبت‌های لازم را ارائه می‌کند. حسب نیاز و به تشخیص پزشک خانواده، بیمار به پزشک متخصص و یا فوق تخصص ارجاع می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: با مراجعه بیمار به پزشک متخصص و یا فوق تخصص، پزشک علاوه بر تجویز خدمات تشخیصی درمانی، خلاصه اقدامات و تشخیص نهایی خود را در قالب بازخورد ارجاع، به پزشک خانواده ارسال می‌کند. پزشک خانواده وظیفه پیگیری درمان بیمار بر اساس توصیه پزشک متخصص و یا فوق تخصص را به عهده دارد.

وی ادامه داد: از جمله مزیت‌های این طرح رایگان بودن تمامی خدمات مراقب سلامت و پزشک خانواده است. برای افراد مراجعه کننده به پزشک متخصص و فوق تخصص از طریق ارجاع پزشک خانواده تخفیف‌های قابل توجهی در خدمات تخصصی و فوق تخصصی سرپایی و بستری پیش بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha