رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به اینکه داروهای تولیدی با فناوری بالا در ایران مورد اقبال کشورهای همسایه هستند، گفت: این کشورها از واردات و مصرف چنین داروهایی استقبال می کنند.

استقبال کشورهای همسایه از داروهای بیولوژیک ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از پایگاه اطلاع رسانی سازمان غذا و دارو، سیدحیدر محمدی، در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری دارو-پزشکی با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه تولید دارو بسیار سخت و به نوعی جهاد تلقی می‌شود، افزود: ما در سازمان غذا و دارو خود را سرباز تولیدکنندگان می‌دانیم و وظیفه داریم ضمن حمایت از آنها فرآیندهای تولید را برای آینده کشور تسهیل کنیم.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای که افتتاح شد قرار است به زودی داروهای با تکنولوژی بالا را تولید و در اختیار مردم کشورمان قرار دهد، داروهایی که تولیدکنندگان محدودی در دنیا دارد و جزو افتخارات ما است که در صنعت تولید داروهای بیولوژیک حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به استقبال کشورهای همسایه از داروهای با فناوری بالای تولید ایران، عنوان کرد: بسیاری از محصولات بیولوژیک تولید شده در کشور ما در این کشورها مصرف می‌شود و در حوزه صادرات فرآورده‌های بیولوژیک وضعیت مناسبی داریم که برای ما افتخار بزرگی است.

وی تصریح کرد: وقتی واردکنندگان بزرگ کشور وارد حوزه تولید می‌شوند اتفاقات خوبی رخ می‌دهد چرا که در تأمین نقدینگی توان بیشتری داشته و در زمینه تأمین ارز، انتقال ارز، آشنایی با بروکراسی اداری و رگولاتوری تجربه بیشتری دارند.

محمدی با بیان اینکه بدنه سازمان غذا و دارو از تولیدکنندگان حمایت می‌کند، گفت: هدف سازمان غذا دارو این است که محصول با کیفیت با سرعت بالا تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد، امیدواریم بتوانیم به سرعت محصولات این شرکت را در بازار ببینیم و به زودی شاهد ورود به تولید داروهای دیگر نیز باشیم.

در ادامه، سلطانی معاون بایو تکنولوژی شرکت بهستان افزود: محوریت اصلی این کارخانه متمرکز بودن بر دانش فنی تولید دارو است، فاز اول کارخانه نوآوری دارو پزشکی مشتمل بر فضای کار اشتراکی است، این مجموعه محل استقرار پژوهشگران، آزمایشگاه تحقیق و توسعه، آزمایشگاه کنترل کیفیت، انبار دارویی، تأسیسات تأمین پیش نیازهای اتاق تمیز شامل دستگاه‌های تولید آب خالص و آب مخصوص محصولات تزریقی و اتاق‌های تمیز منطبق با Gmp به مساحت ۱۰۰۰ متر جهت تولید پروتئین‌های نوترکیب با میزبان‌های جانوری و میکروبی است که با سرمایه گذاری بیش از ۵,۰۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است. این کارخانه سعی بر توسعه داخلی این فناوری‌ها با همکاری پژوهشگران و نخبگان را دارد.

وی گفت: کارخانه نوآوری دارو پزشکی با مساحت ۶۵۰۰ متر زیربنا و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته نوآورانه و با هدف توسعه محصولات سلامت محور در سال ۱۴۰۱ احداث شد و با مدرنترین و به روزترین تجهیزات برندهای داخلی و خارجی تجهیز شد، که اکنون در حال خدمات رسانی به نیازهای درمانی کشور است. همچنین در این کارخانه توسعه بسیاری از تکنولوژی‌ها از جمله تولید پروتئین‌های نوترکیب جانوری و میکروبی، محصولات مشتق از پلاسمای انسان، سلول و ژن درمانی و کیت‌های تشخیص مولکولی که عمدتاً در حوزه زیست فناوری جای گرفته است برای اولین‌بار در خاورمیانه میسر شده است.

سلطانی افزود: تصمیم داریم فاز دوم این پروژه را نیز در مساحتی بالغ بر ۲۰۰۰ متر مربع در سال آینده راه اندازی کنیم که شامل ساخت اتاق‌های تمیز محصولات مشتق از پلاسمای انسان، ژن درمانی و سلول درمانی است، که با سرمایه‌گذاری ۲,۰۰۰ میلیارد ریال از فروردین ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد و تا سال ۱۴۰۴ به افتتاح خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha