یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید به عقبگرد آب دریای خزر از سال ۲۰۰۸، گفت: عقبگرد آب در برخی از سال‌ها به حداکثر میزان خود رسید و امروز سدسازی روی ولگا در کنار گرمای بیش از اندازه زمین و تبخیر آب این دریاچه می‌تواند تهدیدی برای حیات این دریاچه شمالی کشور ما باشد.

سدسازی روی «ولگا» تهدیدی برای خزر

به گزارش سلامت نیوز، «جلال محمودزاده» در گفت‌وگو با خانه ملت در مورد سدسازی روسیه روی رودخانه «ولگا» و پسروی آب دریای مازندران، گفت: عقبگرد دریای خزر از دهه ۷۰ شروع شده است و در برخی بخش‌ها شاهد ۱۰ متر مکعب و بخشی از قسمت‌ها حدود ۷۰ تا ۸۰ متر مکعب با کاهش حجم آبی این دریاچه مواجه هستیم که این موضوع یکی از دغدغه‌های کشورهای عضو مجمع خزر است.


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین بر آب شدن یخ‌های قطبی و افزایش حجم آب‌های آزاد تاکید کرد: روسیه با سدسازی متعدد در مسیر دریای خزر منجر به ایجاد مسائل متعددی خواهد شد که این خشکسالی‌ها نه تنها بخشی از مشکلات زیادخواهی کشورهای همسایه در حوزه مسائل محیط زیستی است بلکه در مباحث دیگر همچون گردشگری دریای مازندران هم نقش خواهد داشت.


محمودزاده به این نکته اشاره کرد که عقبگرد دریای مازندران منجر به ضرر و زیان صیادان می‌شود: به تبع همین خشکی لحظه‌ای دریای خزر، بسیاری از صیادان بیکار می‌شوند. در سرزمین خودمان خلیج‌های متعددی همچون خلیج گرگان، آشوراده و سایر خلیج‌ها دچار کم آبی شده‌اند، تالاب‌ها به مرور زمان ذخایر خود را از دست داده‌اند، برنامه‌های بلندمدتی از شیرین سازی آب گرفته تا انتقال آب این دریاچه به دریاچه ارومیه از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای خزر بود که امروز با پسروی این آب تمام برنامه‌ها به تاخیر می‌افتد.


نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ضعف عملکرد دولت‌ها به ویژه وزارت امور خارجه در دیپلماسی خارجی، بیان کرد: این بی‌توجهی به مسائل محیط زیستی می‌تواند نشات گرفته از ملاحظات سیاسی باشد. این ملاحظات باید به واسطه نکات مثبت و منفی مد نظر قرار بگیرد تا از منابع محیط زیست که متعلق به نسل‌های آینده است چشم‌پوشی کنیم. در برخی از موارد هم دولتمردان مسائل محیط زیستی را جدی نگرفته‌اند و یا عکس‌العمل کافی نسبت به بی‌توجهی مسائل محیط زیست را ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha