چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 359091

رئیس سازمان غذا و دارو از تولید ۹۹ درصدی داروهای مورد نیاز بیماران در کشور خبر داد.

آمار تولید دارو در کشور به ۹۹ درصد رسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری اظهار داشت: در تجهیزات پزشکی بالغ بر ۳۵۰ هزار آی آر سی وجود دارد که ۱۵۰ هزار مورد به صورت مستمر در حال تولید هستند.

وی گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی شرایط تولید رو به رشد است و به سمت ارتقای تولید در حرکت هستیم، شرایط ما با دارو متفاوت است و برخی اقلام به صورت کامل در کشور تولید می‌شوند و برخی نیز مونتاژ می‌شوند.

محمدی با بیان اینکه آمارنامه دارویی سال گذشته به صورت قطعی منتشر شده است افزود: بازار دارویی ما در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بود که ۹۹ درصد آن تولید بوده است و این موضوع نشان دهنده حمایت از تولید است.

وی با اشاره به تحریم داروها گفت: مشکلات بیماران تالاسمی ، سرطانی و هموفیلی مربوط به تحریم است و اگر مانع تراشی آمریکا نبود بسیاری از کشورها مشتاق هستند که به ایران صادرات داشته باشند. سازمان غذا و دارو و شرکتهای دارویی به دلیل تحریم در انتقال ارز مشکل دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ایران در حوزه غذا و مکمل خودکفا است، واردات بخشی اقلام مربوط به بیماران خاص است.

وی گفت: هرجا تولید کننده محصولات باکیفیت ارایه بدهند از آنها حمایت می‌کنیم و اگر تولید کفایت نداشته باشد نیاز مردم از طریق واردات تامین می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومان به بیمه‌ها پرداخت کرد تا به شرکتهای تامین کننده دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت شود. برخی از شرکت‌ها بین شش ماه تا یک سال مطالبه دارند و این رقم کمک زیادی به ما کرد. همچنین مقرر شد دوهزار میلیارد تومان دیگر پرداخت شود که امیدوارم این پرداخت‌ها مستمر باشد.

وی ادامه داد: کوچکترین توقف و اضطراب در مسیر تولید و تامین دارو به سلامت مردم آسیب خواهد زد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه رسانه‌ها نقش بسزایی در حوزه سلامت و دارو دارند گفت: رسانه باید به بیان درست واقعیت بپردازد تا به سلامت مردم کمک کند.

محمدی افزود: کوچکترین خطا در حوزه سلامت به سلامت مردم آسیب جدی می‌زند، لذا باید به بیان حقیقت توجه ویژه داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره کمبودهای دارویی گفت: صادرات دارو تیرماه سیصد درصد رشد داشته است که نسبت به زمان مشابه رشد داشته است. اگر شرکتی تولید کند میتواند مازاد تولید را صادر کند و ما از صادرات حمایت می‌کنیم. معتقدم تولید کننده با صادرات محصولات خود را به دنیا نشان می‌دهد و در رقابت بیشتر کیفیت را بالا می‌برد.

وی گفت: موضوع مهاجرت کارخانه ها از ایران به کشورهای دیگر صحیح نیست و افزایش تولید نشان دهنده ماندگاری شرکتها هستند اما اینکه شرکتها در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنند صحیح است و این موضوع به معنی مهاجرت نیست. وقتی کیفیت تولید بالا باشد در کشورهای دیگر نیز سرمایه گذاری می‌کند.

محمدی گفت: باید فرهنگ استفاده از نان کامل در کشور رواج پیدا کند و بخشی از آسیب‌های گوارشی به دلیل نداشتن سبوس نان است. روشن شدن رنگ نان به سلامت مردم آسیب می‌زند. مردم باید سلامت نان را مطالبه کنند و صنف نانوایان باید همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما به غذای سالم نظارت داریم و تامین آنزیم نان بر عهده ما نیست، در تامین ارز مورد نیاز آنزیم مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: تعداد مولکولهای کمبود دارو بسیار کم است و ما معتقدیم اگر به حوزه ارز دارو توجه نشود مشکل ایجاد خواهد شد. وضعیت فعلی دارویی کشور مساعد است به شرط اینکه این وضعیت خوب ادامه پیدا کند، اگر امروز ارز تامین نشود کمبودها شش ماه دیگر خودش را نشان می‌دهد.

محمدی افزود: درحال حاضر شرکت تولید کننده فاکتور هشت تولید خود را آغاز کرده است و به اندازه نیاز یک سال بیماران هموفیلی تولید کرده است. اگر تاییدیه علمی آن به دست ما برسد آن را توزیع خواهیم کرد. تامین وارداتی این دارو نیز درحال انجام است.

وی در خصوص قیمت‌گذاری مکمل‌ها گفت: آن چیزی که در مورد آن اتفاق نظر داریم قانون است و بر اساس قانون مکمل‌ها قانون هستند و بر همین اساس سیستم نظارتی به ما تذکر داده است و باید قیمت‌گذاری انجام شود. قبل از این نیز سندیکا قیمت‌گذاری انجام می‌داده است اما برخی به این قیمت‌ها توجه نداشته‌اند. قانون ما را موظف به قیمت‌گذاری کرده است و نمیتوان این وظیفه حاکمیتی را برون سپاری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha