روز گذشته همچون روزهای پیشتر و هفته‌ها و ماه‌های پیشتر از آن، نقاطی از کشور که کم هم نبودند، گرفتار گرد و غبار و طوفان شن و کمبود و نبود آب و البته خشکسالی بودند.

 بحران آب در گوشه و کنار کشور؛ از بی آبی تا تخلیه مدارس به خاطر فرونشست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، فیلم نخل‌های ایستاده را دیده‌اید؟ که همین‌طور ایستاده خشکشان زده؟ و روستایی که خالی از سکنه شده؟ البته از این روستاهای خالی از سکنه کم نیستند؛ همین یکی دو روز پیش بود که خبر آمد روستاهای زیادی در منطقه سیستان و بلوچستان از سکنه خالی شده و مردمانش به مازندران و اطراف آن مهاجرت کرده‌اند. روستای خالی از سکنه روز گذشته و نخل‌های خشک ایستاده آن اما مربوط به روستای ریگان در شرق استان کرمان بود که در ادامه نگاهی به وضعیتش می‌کنیم.

به نظر دلیل این مهاجرت دیگر توضیح نمی‌خواهد؛ دلیلش یک کلمه است؛ خشکسالی؛ وضعیتی که روز گذشته از زبان نماینده مردم بوکان در مجلس هم شنیده شد وقتی گفت مردم آن منطقه 8 ساعت در روز آب ندارند و از تنش آبی شدیدی یاد کرد که زندگی مردم را سخت که بود سخت‌تر کرده.

خشک شدن تالاب هشیلان کرمانشاه از زبان یک فعال محیط زیستی را هم گوشه ذهنتان داشته باشید که گفته به دلیل بی‌کفایتی نهادهای مربوطه خشک شده است. اما خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی می‌تواند موجب فرونشست زمین هم شود؛ اتفاقی که در اصفهان رخ داده آن هم در مدارس؛ در یزد و اصلا در خود پایتخت هم همین‌طور! کمی بعدتر از زبان آموزش و پرورش، خواهیم خواند که به خاطر فرونشست، برخی مدارس را تخلیه کرده‌اند.

خشکی آمد؛ طوفان شد

مناطق بی‌آب و علف که گرفتار خشکسالی شده‌اند، درگیر گرد و غبار و طوفان شن هم می‌شوند؛ جدیدترین خبرها در این زمینه اینکه به دلیل وقوع طوفان گرد و خاک و افزایش ریزگردها، ادارات منطقه سیستان روز یکشنبه تعطیل بودند؛ طوفانی که ۷۳۳نفر را در سیستان راهی بیمارستان کرد. خبری که مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرد.

مجید محبی توضیح داد که «در پی موج جدید وزش باد در منطقه سیستان از ۱۹ مرداد تاکنون در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز ۷۳۳ نفر از مردم این منطقه‌ راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند که از این تعداد ۵۸نفر اکنون بستری هستند.» به گفته او «مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم در این مدت بوده است.»

از سوی دیگر، محسن حیدری، مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان هم خبر داد که سرعت طوفان در زابل به ۹۴ کیلومتر بر ساعت رسیده با این تکمله که روز گذشته، همه ادارات و بانک‌ها در پنج شهرستان منطقه سیستان بجز دستگاه‌های امدادی، درمانی و خدمات رسان تعطیل اعلام شد. مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان هم توصیه کرد که در ترددهای جاده‌ای احتیاط و از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان در زمان غبارآلود شدن هوا خودداری شود.

قطب خرمای مضافتی بم خشک شد

اما تصورش را کنید شما هم در چنین وضعیتی گرفتار شوید. آیا محل زندگی خود را خالی نمی‌کنید؟ مثل مردم روستایی در ریگان که خالی از سکنه شده. خبر از این قرار بود که «ریزش چاه آب و کم آبی روستای سیف‌الدینی شهرستان ریگان در شرق استان کرمان، باعث خشکیدگی نخل‌ها و مهاجرت اهالی شده و این در حالی است که اندک اهالی باقی مانده خواستار حمایت مسئولان برای بازسازی چاه آب هستند تا روستا به طور کامل از بین نرود.»

ایرنا در این باره نوشته درحالی فصل برداشت خرما در شهرستان ریگان فرارسیده که نخلستان‌های منطقه کوهستانی روستای سیف‌الدینی یک سال و نیم است خشکیده‌اند و اهالی آن منطقه جرعه‌ای آب برای نخل‌هایشان ندارند و اهالی نیز در حال مهاجرت به دیگر مناطق شهرستان ریگان هستند، به نحوی که ۵۰ خانوار این روستا اینک به پنج خانوار رسیده است.

براساس گزارش‌ها کمک‌های مسئولان محلی نیز تاکنون آنقدر نبوده که مشکل ریزش چاه و خسارت به موتورپمپ این روستا را حل کند و اهالی که توان حل مشکلشان را ندارند می‌گویند اگر به داد آنان رسیده نشود، مانند سایر هم‌ولایتی‌هایشان مجبور به ترک روستا خواهند شد.

بد نیست بدانید شهرستان ریگان که از مناطق محروم کشوری به شمار می‌رود در فاصله ۲۸۵ کیلومتری جنوب شرق کرمان در مسیر ترانزیتی کرمان - ایرانشهر- چابهار قرار دارد و به همراه سایر شهرستان‌های مجاور خود مانند فهرج، نرماشیر و بم از قطب‌های بزرگ و مهم تولید خرمای مضافتی محسوب می‌شوند.

گندمکاران

حال و روز مردم بوکان در استان آذربایجان غربی هم تعریفی ندارد؛ آن‌ها هم آب ندارند. این را انور حبیب‌زاده بوکانی در نشست علنی روز گذشته در مجلس و در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر نیرو گفته با این توضیح که «مشکلات مدیریتی و نبود برنامه زندگی مردم بوکان را سخت‌تر کرده است، خاموشی‌های مکرر و قطع برق باعث شده در تأمین آب به مشکل برخورد کنیم، مردم 8 ساعت در روز آب ندارند و در برخی مناطق شاهد افت فشار آب هستیم؛ مردم با تنش شدید آبی مواجه هستند.»

او ادامه داده که «هفته گذشته شاهد اعتراض بحق مردم در خصوص کمبود آب بوده‌ایم، این در حالی است که بوکان یکی از بزرگ‌ترین سدهای آب را دارد، انتظار می‌رود انتقال آب به بوکان با سرعت بیشتری انجام گیرد.»این نماینده خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفته: اینگونه رفتار با گندمکاران درست نیست، گندمکاران بوکان در تولید گندم رکوردشکنی کردند، دولت 110 هزار تن گندم از کشاورزان بوکان خریداری کرده، اما همچنان بهای گندم را پرداخت نکرده است.

سراب نیلوفر

از کرمان و آذربایجان به کرمانشاه می‌رویم تا خشک شدن تالاب هشیلان را شاهد باشیم و بشنویم از زبان محمدرضا نقدی، فعال محیط زیست استان کرمانشاه که گفته: تالاب هشیلان کرمانشاه به دلیل بی‌کفایتی نهادهای مربوطه خشک شده است. او به خبرآنلاین توضیح داده که برای جلوگیری از خشک شدن تالاب هشیلان و سراب نیلوفر تنها پیگیری مراکز مردم نهاد کافی نیست بلکه نیازمند پیگیری جدی نهادهای مربوطه برای حفر چاه‌های غیر مجاز هستیم. به گفته او: در روستاهای اطرف سراب نیلوفر و تالاب هشیلان بیش از هزار چاه غیر مجاز وجود دارد و وجود این چاه‌های غیر مجاز که تا عمق ۱۲۰ متری حفر شدند باعث کاهش آب‌ تالاب هشیلان و سراب نیلوفر می‌شود.

تخلیه مدارس به خاطر فرونشست

اما خبری غیرمنتظره از زبان حمیدرضا خان‌محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور که گفته «به خاطر فرونشست، برخی مدارس را تخلیه کرده‌ایم.» او خبر داده که در اصفهان چند مدرسه از فرونشست آسیب دیده‌اند؛ در یزد هم فرونشست داشته‌ایم اما آسیب چندانی به مدارس وارد نکرده؛ در تهران هم موارد معدودی گزارش شد که خیلی کمتر از اصفهان بوده.»

دبیر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در خصوص چالش فرونشست و خطرات احتمالی که برای مدارس به وجود می‌آورد، توضیح داده که دنبال این هستیم که جریان اصلاح و ترمیم و مقاوم‌سازی را در این مدارس تخلیه شده، شکل دهیم. به گفته او «هرچند در یزد فرونشست آسیب چندانی به مدارس وارد نکرده و در بستر استقرار مدارس نبوده، ولی در خصوص اصفهان چند مدرسه از موضوع فرونشست آسیب دیده‌اند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha