چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 359702

سخنگوی وزارت بهداشت کشورمان چند روز قبل خبر داد که زیرسویه موسوم به «ای جی۵» که با عنوان«اریس» هم شناخته می‌شود فعلا در ایران مشاهده نشده است.

نگران سویه جدید کرونا نیستیم اما آماده‌باش ضروری است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، این خبر در زمان خود باعث آرام و قراریافتن افکارعمومی شد چرا که این زیرسویه جدید در برخی از کشورهای جهان مانند آمریکا، ژاپن و دانمارک باعث افزایش قابل‌ملاحظه موارد ابتلا و شیب صعودی مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا شده است.

این‌ در حالی است که به‌تازگی از زیرسویه‌ای جدید موسوم به پیرولا نیز سخن گفته می‌شود که ردپای آن در برخی از کشورها شناسایی شده است. درباره این دو زیرسویه، ویژگی‌های آنها، آمدن‌شان به ایران و این‌که تا چه حد باید نگران عواقب شیوع آنها باشیم با دکتر بابک عشرتی، اپیدمیولوژیست و معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت‌وگو کرده‌ایم که صحبت‌هایش می‌تواند نوع رفتار ما در روزها و ماه‌های پیش‌رو را مشخص کند.


سخنگوی وزارت بهداشت چندی قبل اعلام کرد که زیرسویه ای‌جی ۵ یا اریس هنوز به کشورمان وارد نشده است. آیا هنوز هم این گفته معتبر است؟

هربار که در جهان زیرسویه‌های جدیدی شناسایی می‌شود، سیستم بهداشت و درمان کشورمان نیز در چند نقطه شروع به نمونه‌گیری می‌کند. طبق نتایج آخرین نمونه‌گیری، هنوز زیرسویه ای‌جی ۵ به ایران وارد نشده است.



این نمونه‌گیری‌ها در چه بازه زمانی و به چه تعداد انجام می‌شود؟


این نمونه‌گیری‌ها بسیار گران است. شناسایی زیرسویه‌ها نیز کار دشواری است به همین علت هر ماه حدود ۵۰ تا ۶۰ مورد نمونه از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌شود که در آخرین نمونه‌گیری، زیرسویه‌های جدید شناسایی نشد.



زیرسویه اریس چرا مورد توجه جهان قرار گرفته است؟ آیا ویژگی‌های خطرناکی دارد؟


این زیرسویه جهش‌های ژنتیکی بسیاری پیدا کرده و همین جهش‌هاست که سبب شده برای این نوع از ویروس کرونا نام جدیدی انتخاب شود. علت این‌که مورد توجه قرار گرفت نیز این بود که یک‌دفعه باعث افزایش موارد ابتلا در برخی از کشورهای جهان شد. در واقع کشورهای دنیا نسبت به این زیرسویه حساس شدند چون نگران بودند که نکند تعداد موارد ابتلا بیشتر و بیشتر شود و باز هم موجی تازه ایجاد شود.



با این تفاسیر خیال ما باید راحت باشد یا خیر؟


نگرانی از انواع سویه‌ها و زیرسویه‌های کرونا همواره وجود دارد و با این‌که سازمان بهداشت جهانی پایان شرایط اضطراری را اعلام کرده اما لازم است تا همه کشورها همچنان آماده باشند. کروناویروس تاکنون جهش‌های بسیار زیادی داشته و در جهش جدید نیز باعث بروز تغییرات فراوان در ساختار پروتئینی آن شده است. با این‌حال اما چون تا امروز در کشورمان با افزایش موارد بیماری روبه‌رو نبوده‌ایم جای نگرانی نیست ولی همچنان باید آماده باشیم.



در کنار زیرسویه اریس یا ای‌جی ۵، از زیرسویه جدید پیرولا هم نام برده می‌شود. این زیرسویه تا چه اندازه می‌تواند موجب نگرانی شود؟


ویروس کرونا براساس شدت بیماری‌زایی و خطرآفرینی و البته نوع جهشی که پیدا کرده در سه دسته «‌مورد توجه»، «مورد نگرانی» و «‌قادر به ایجاد بیماری» طبقه‌بندی می‌شود که فعلا شواهدی دال بر این‌که سویه‌ای که نگرانی جدی ایجاد کند، در دسترس نیست. بنابراین پیرولا هم یک زیرسویه مورد توجه است.



عده‌ای بر این باورند که چون همچنان جهان درگیر شکل‌گیری زیرسویه‌های جدید کرونا و صعودی شدن نمودار ابتلاها در برهه‌های مختلف زمانی است، حکم وزارت بهداشت کشورمان مبنی بر الزامی نبودن استفاده از ماسک، اقدامی عجولانه بود. آیا این نظر را تایید می‌کنید؟


خیر، هیچ تصمیم عجولانه‌ای در کار نبوده و ایران حتی خیلی دیرتر از برخی کشورها اجباری بودن ماسک را برداشت. در واقع نگه داشتن مردم در شرایط بحرانی هنر نیست، بلکه هنر سیستم بهداشتی کشور این است که زندگی مردم را هرچه زودتر به حالت عادی بازگرداند. بازگشت به حالت عادی اما به معنی بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی و بی‌توجهی به توصیه‌های جهانی نیست بلکه به معنی آماده‌باش برای وقوع شرایط اضطراری است.



به‌نظر شما آیا ممکن است در پاییز و زمستان با موج جدیدی از کرونا روبه‌رو شویم؟


بهتر است این‌طور بگویم که احتمال افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی ازجمله کرونا در این دو فصل وجود دارد و همان‌طور که در فصول سرد سال معمولا با آنفلوآنزا درگیر هستیم، این‌بار هم ممکن است کرونا به سایر بیماری‌های تنفسی اضافه‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha