بیش از نیم قرن است که  دانشمندان درباره نقش کلسترول رژیم غذایی در یک رژیم غذایی سالم بحث کرده اند. محدود کردن کلسترول رژیم غذایی- به ویژه با محدود کردن مصرف تخم مرغ - به نظر می رسید برای سلامت قلب مفید باشد.

کلسترول رژیم غذایی و کلسترول خون یکسان هستند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی پاسخ خیر است. کلسترول غذایی در غذا یافت می شود. کلسترول خون - که شامل HDL ("خوب") و LDL ("بد") است - یکی از هشت معیار ضروری سلامت قلب است که توسط انجمن قلب آمریکا شناسایی شده است. رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع شده می تواند منجر به سطح کلسترول LDL بالا و بیشتر منجر به تجمع پلاک در دیواره رگ ها شود. این جریان خون را محدود می کند و می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

پزشک می تواند سطح کلسترول خون شما را با آزمایش خون بررسی کند.

پس کلسترول غذایی چیست؟

کلسترول رژیم غذایی از غذاهای حیوانی به دست می آید. بر اساس یک توصیه علمی در سال 2019 در مورد کلسترول رژیم غذایی و خطرات قلبی عروقی گوشت پرچرب، تخم مرغ، کره و محصولات لبنی پرچرب منابع اصلی هستند. این ماده به‌خصوص در گوشت‌های فرآوری‌شده - «سوسیس، همبرگر، هات داگ یا غذاهای مشابه» فراوان است.

کلسترول غذایی را می توان در محصولات پخته شده با تخم مرغ، کره یا خامه نیز یافت.

چه مقدار کلسترول غذایی می توانم بخورم؟

دستورالعمل ها توصیه می کنند که مصرف کلسترول رژیم غذایی را «تا حد امکان پایین نگه دارید .توصیه کلی این است که روزانه کمتر از 300 میلی گرم کلسترول رژیم غذایی مصرف کنید.

اما تمرکز بر این عدد می‌تواند یک گام اشتباه باشد. به این دلیل که غذاهای سرشار از کلسترول در رژیم غذایی نیز چربی اشباع شده بالایی دارند. استثناء صدف ها مانند میگو و خرچنگ هستند. با وجود کلسترول بالا، صدف ها وقتی سرخ نمی شوند نسبتا سالم هستند.

به طور کلی تحقیقات نشان داده است که شما واقعا نمی توانید کلسترول رژیم غذایی را از کل چربی دریافتی جدا کنید و خوردن بیش از حد چربی اشباع شده – همراه با قند و سدیم زیاد و فیبر بسیار کم – خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.

به جای اینکه به این فکر کنید که چه مقدار کلسترول غذایی می توانید از دست بدهید، سعی کنید به خوردن یک رژیم غذایی همه جانبه سالم، با مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل، منابع سالم پروتئین و لبنیات کم چرب یا بدون چربی فکر کنید.

به بیان دیگر اگر رژیم غذایی سالمی دارید، هرازگاهی کمی کره (و 31 میلی گرم کلسترول غذایی در هر قاشق غذاخوری) روی نان تست نباید خطر بزرگی ایجاد کند.

یعنی میتونم تخم مرغ بخورم؟

ابتدا به عقب برگردید و قسمتی را در مورد اهمیت یک رژیم غذایی همه جانبه سالم بخوانید.

یک تخم مرغ بزرگ و کامل حاوی حدود 200 میلی گرم کلسترول غذایی است. به همین دلیل، زمانی عاقلانه بود که بیش از دو یا سه زرده در هفته نخورید. سفیده تخم مرغ کلسترول غذایی بالایی ندارد.

اما تحقیقات در مورد اثرات تخم مرغ با این واقعیت همراه بود که تخم مرغ اغلب با غذاهای پرچرب مانند بیکن، سوسیس و کره مصرف می شود.این روزها اگر سطح کلسترول LDL شما پایین باشد، بسته به محتوای کلی رژیم، چند عدد تخم مرغ در هفته مشکلی ایجاد نمیکند.

توصیه علمی 2019 می گوید افراد سالم می توانند روزانه حداکثر یک تخم مرغ کامل یا معادل آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند. با توجه به فواید تغذیه ای و راحتی، افراد مسن با سطح کلسترول سالم می توانند دو عدد داشته باشند.

اگر کلسترول خونم بالا باشد چی؟

هر فردی که سطح کلسترول LDL بالایی دارد باید منابع چربی اشباع شده و کلسترول غذایی را کاهش دهد، زیرا با هم احتمال بیشتری برای ایجاد پلاک شریانی دارند. این امر به ویژه در میان افراد دارای اضافه وزن، چاقی یا سایر عوامل خطر نگران کننده است.

برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد سطوح بالای کلسترول خون هستند. متخصصان مراقبت های بهداشتی اغلب به چنین بیمارانی توصیه می کنند که به آنچه می خورند توجه بیشتری داشته باشند، وزن خود را کنترل کنند و سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهند.

افرادی که سطح کلسترول خونشان سالم است باید بدانند که با افزایش سن، خطر ابتلا به آنها افزایش می‌یابد و تحمل آنها نسبت به غذاهای کم‌ترسالم تغییر می‌کند.

بنابراین، بهتر است تاکید بر "غذاهای گیاهی، از جمله غلات کامل، میوه های تازه و سبزیجات، همراه با ماهی بیشتر همراه با مصرف کالری و فعالیت بدنی منظم" حفظ شود.

چرا توصیه های مربوط به کلسترول رژیم غذایی در طول سال ها تغییر کرده است؟

دانشمندان هم چیزهایی یاد می گیرند. دهه‌ها پیش، تحقیقات تغذیه بر روی یک ماده مغذی جدا شده یا یک غذای خاص متمرکز بود.

تحقیقات تغذیه این تمرکز را به الگوهای غذا خوردن و دفعات غذا تغییر داده است. "از آنجایی که هیچ کس یک ماده مغذی یا غذایی را به تنهایی نمی خورد، مصرف کلی رژیم غذایی در طول روز، هفته یا سال بر عوامل بیولوژیکی تاثیر می گذارد. این عوامل شامل کلسترول خون، فشار خون، گلوکز خون - همه عوامل خطری که بررسی، ارزیابی و برای پیشگیری از بیماری قلبی مورد مطالعه قرار گرفته است."

در حالی که کلسترول غذایی برای محققان مهم است، اکنون نگرانی کمتری درباره آن دارند. این به این دلیل است که میانگین کلسترول خون آمریکایی ها در دهه های اخیر کاهش یافته است و بخشی از آن به لطف داروهای استاتین و درک بهتر رژیم غذایی است.

اکنون، فواید قابل توجه رژیم غذایی با غذاهای گیاهی بیشتر ادامه دارد. به طور معمول، اینها منابع کلسترول غذایی بالایی نیستند.

به عبارت دیگر، غذاهایی که زمانی به دلیل داشتن کلسترول بالای رژیمی از آنها دوری می‌شد، فقط از محصولات حیوانی تهیه می‌شوند و هنوز نباید تمرکز رژیم غذایی شما روی آنها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha