چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 359997

 اطلاعیه پلیس: مسافر درخواست کولر ماشین نموده و این موضوع باعث تنش لفظی و متعاقب آن درگیری فیزیکی می‌شودروز گذشته یک فیلم در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و با تصاویری که از درگیری راننده یکی از این تاکسی‌های اینترنتی(اسنپ) با زنی که مسافر او بود احساس بدی را در میان تماشاکنندگان این درگیری برانگیخت.

 پشت پرده کتک زدن یک زن توسط راننده اسنپ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی،مردی که در تصویر دیده می‌شد، با فحاشی قفل فرمان را برمی‌دارد و زن را به زور بیرون می‌کشد، زن هم البته در مواجهه با او سعی می‌کند از خود دفاع کند. عده‌ای هم به تماشا ایستاده‌اند. در اولین اظهار نظرهایی که از این اتفاق در شبکه‌های مجازی صورت گرفت، گفته شد که این زن به دلیل اینکه روسری‌اش بر روی سرش قرار نداشت راننده خواسته او را بیرون کند که زن مقاومت کرده و این درگیری به وقوع پیوسته.

زمانی که مرد گاز اتومبیلش را می‌گیرد و می‌رود از صحبت‌های زن هم اینطور برمی‌آید! می‌گوید که دیگر به هیچ وجه از اسنپ نه خرید می‌کند نه کاری دارد. همزمان تصاویری در شبکه‌های مجازی چرخید که کاربران اسنپ، این اپلیکیشن را از گوشی‌های خود حذف کردند.

پلیس در واکنش به فیلم منتشر شده گفت که علت درگیری بر سر روشن کردن کولر اتومبیل بوده که راننده ممانعت کرده و این دعوا پیش آمده است. به هر صورت در این زمینه دو بحث مطرح می‌شود در صورتی که به فرض درستی گفته این خانم یکی نحوه امر به معروف کردن و اینکه آمران به معروف و ناهیان از منکر تا چه حد دستشان باز است؟

و اگر این کتک‌کاری و فحاشی هر علت دیگری داشته و اصلا زن مقصر و جرقه زننده دعوا بوده، باز هم چه قانون و مقرراتی دست یک مرد را اینطور باز می‌گذارد تا در انظار عمومی یک زن را اینطور مورد ضرب و شتم قرار دهد؟از طرفی بحث اسنپ مطرح می‌شود و اینکه صلاحیت راننده‌های اسنپ چطور تایید شده است؟

اسنپ برای ثبت نام سختگیری ندارد

در اطلاعیه‌ای که پلیس در خصوص فیلم درگیری راننده‌ تاکسی اینترنتی با یک زن جوان منتشر کرده آمده است: اخباری که در فضای مجازی منتشر شده که درگیری به علت امربه‌معروف بوده است به هیچ عنوان صحت ندارد؛ مسافر درخواست کولر ماشین نموده و این موضوع باعث تنش لفظی و متعاقب آن درگیری فیزیکی می‌شود. مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که طرح شکایت خانم جوان در کلانتری ۱۲۷ نارمک ثبت و اقدامات قانونی در این خصوص آغاز شده است.

از وقتی اپلیکیشن‌هایی مثل اسنپ شروع به کار کردند، تا حدود زیادی اعتماد خانواده‌ها جلب شد با این گمان در هر ساعتی از شبانه روز، مردان، زنان و کودکان می‌توانند با این وسایل حمل و نقل عمومی به تردد امن با آسایش و آرامش بپردازند. اتفاقی که روز یکشنبه در تهران به وقوع پیوست تا حدی این باور را در ذهن‌ها تکان داد و این گمانه را به وجود آورد که رانندگان اسنپ چطور استخدام شده و صلاحیت آن‌ها تایید می‌شود؟

از افرادی که برای اسنپ ثبت نام کرده‌اند اگر بپرسید به شما خواهند گفت که صلاحیت کیفری، اخلاقی و حتی روانی رانندگان مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. در واقع هیچ نهاد خاصی این تایید صلاحیت‌ها را انجام نمی‌دهند رانندگان از همان ساعت ثبت نام می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند.

با این حال برخی کاربران که نظراتشان را در کامنت‌های پست‌های افراد پرمخاطبی که ویدئو را منتشر کرده‌اند، گذاشته‌اند، بر این نظرند که نباید رانندگان اسنپ را مورد شماتت قرار داد و همه را به یک چوب راند.

آنها به این نکته اشاره می‌کنند که در شرایط بیکاری و تورم کنونی خیلی‌ها نانشان را از اسنپ درمی‌آورند؛ افرادی که دارای تخصص‌های دیگری بوده‌اند اما به ناچار این شغل را انتخاب کرده‌اند. برخی از نظردهندگان هم به این نکته اشاره کرده‌اند که رانندگان هم در مواردی مورد اخاذی و آزار قرار می‌گیرند و اگر مساله تایید صلاحیت راننده مورد سوال است باید در مورد تایید صلاحیت مسافران هم فکری کرد.

برخورد ماستی

اما بحث دیگری که باید به آن اشاره کنیم، فارغ از اطلاعیه پلیس و اینکه بحث حجاب را در درگیری‌ای که گفتیم منتفی دانست، نحوه امر به معروف کردن است. شاید این گزارش هرچند هم بی‌ربط به اظهارات پلیس اما بهانه‌ای باشد برای نگاهی گذرا به نحوه امر به معروف و نهی از منکر و اشاره به این جمله تکراری مسئولان خصوصا از شهریور ماه که به آمران به معروف و ناهیان از منکر توصیه و سفارش کرده‌اند خوددار بوده و از برخورد فیزیکی با سوژه‌های مورد نظر خودداری کنند. خصوصا از زمانی که مردی در مشهد یک سطل ماست را در یک سوپرمارکت روی سر یک زن و دخترش خالی کرد و بعد هم مغازه فروشنده پلمب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha