طلاق توافقی یعنی آقا و خانم هر دو موافق طلاق هستند. برای انجام طلاق توافقی آقا و خانم باید بر روی برخی از مواردِ زندگی مشترک از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزند (در صورت وجود) توافق کنند. 

مهم ترین نکاتی که در مورد طلاق توافقی باید بدانید

طلاق توافقی یعنی آقا و خانم هر دو موافق طلاق هستند. برای انجام طلاق توافقی آقا و خانم باید بر روی برخی از مواردِ زندگی مشترک از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزند (در صورت وجود) توافق کنند. 

هر توافقی بر روی موارد ذکر شده برای دادگاه قابل قبول است. بنابراین شرایط طلاق توافقی کاملا به آنچه طرفین توافق می‌کنند بستگی دارد و زوجین هر تصمیمی در مورد مهریه و … می‌توانند بگیرند. 

با توجه به پیچیده بودن و زمانبر بودن مراحل طلاق توافقی، بسیار از زوجین تصمیم می‌گیرند که به یک وکیل طلاق توافقی یا موسسه حقوقی وکالت دهند، تا بدون نیاز به حضور آنها در هیچ مرحله ای، طلاق توافقی در زمان کوتاه‌تری انجام شود.  

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

موسسه حقوقی دادسو به صورت تخصصی در زمینه طلاق توافقی فعال است و در این مقاله به همه سوالات شما در مورد طلاق توافقی توضیح داده‌ایم. در صورتی که برای انجام طلاق توافقی نیاز به مشاوره دارید یا برای اطلاع از اینکه طلاق توافقی چگونه است، با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

همان‌طور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم اولین و مهم‌ترین شرط در طلاق توافقی، رضایت هر دو طرف برای انجام طلاق است. برای انجام این نوع از طلاق، زوجین می‌توانند به کمک وکیل یا بدون کمک وکیل کار طلاق خود را انجام دهند. چه در حالتی که وکیل طلاق توافقی بگیرند و چه در حالتی که خودشان قصد انجام کار را داشته باشند، باید سر موضوعات مشترکی که بین‌شان وجود دارد به توافق برسند. از شرایط طلاق توافقی باید به مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و تکلیف اموالی که بعد از ازدواج به کمک هم خریداری کردند اشاره کرد.

تقسیم اموال بعد از طلاق نیز ممکن است بین زوجین مورد توافق قرار بگیرد. در مورد مهریه و نفقه باید مشخص شود که به صورت کلی قرار به دریافت حق و حقوق مالی است یا بخشیدن آنها. اگر قرار به دریافت آنها است به چه میزان باید پرداخت شود؟ درمورد حضانت فرزند باید شرط شود که فرزند تا چند سالگی با پدر و چند سالگی با مادر بماند. در صورتی که حضانت فرزند به صورت تمام مدت با یکی از والدین بود، باید درمورد ملاقات والد دیگر به تواق رسید.

مراحل طلاق توافقی

برای طلاق توافقی چه باید کرد؟ چه موضوعاتی مورد بحث قرار می‌گیرد؟ پیش‌تر در مقاله نحوه طلاق توافقی، به طور کامل مراحل طلاق تفاهمی را توضیح دادیم اما در ادامه به طور خلاصه مراحل طلاق تفاهمی را شرح می‌دهیم.

  • توافق طرفین بر سر موضوعاتی مانند نفقه، مهریه و حضانت فرزند که برای دادگاه محترم و قابل قبول است.
  • ثبت نام در سامانه تصمیم و ثبت اطلاعات زوجین، سپس غربالگری
  • شرکت در جلسات مشاوره و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق
  • ثبت دادخواست طلاق به صورت توافقی
  • احراز بارداری یا عدم بارداری زوجه که طبق اقرار، در دادگاه پذیرفته می‌شود اما هنگام جاری شدن صیغه طلاق در دفترخانه نیاز به ارائه آزمایشات پزشکی دارد. در صورت اثبات باکرگی زوجه یا یائسگی خانم نیاز به دریافت این گواهی نیست.
  • شرکت در جلسات متعدد دادگاه
  • احراز دریافت گواهی عدم امکان سازش
  • مراجعه به دفتر طلاق برای جاری شدن صیغه و مهر زدن شناسنامه‌ها

طلاق توافقی با وکیل

در صورتی که شما قصد شرکت در جلسات مشاوره، غربالگری و جلسات دادگاه را ندارید و تمایل دارید امور طلاق شما در کمترین مدت زمان انجام شود به شما پیشنهاد می‌کنیم وکیل خانواده بگیرید. برای طلاق توافقی به کمک وکیل باید ابتدا وکیل مورد نظر خود را پیدا کنید. توافقات خود را به صورت مکتوب به ایشان ارائه دهید تا وکالت‌نامه برای شما تنظیم شود.

البته در این مرحله حتی نیاز به حضور شما در دفتر وکالت نیست و می‌توانید از طریق سامانه ثنا به ایشان وکالت داده و امضا قرارداد الکترونیک را انجام دهید. بسته به تجربه وکیلی که دارید دیگر نیاز به حضور شما در هیچ کدام از مراحل نیست. البته بهتر است در این مورد به درستی تصمیم‌گیری کنید چون ایشان برگه عدم امکان سازش را دریافت می‌کنند و بسته به حدود اختیاراتی که دارد حتی می‌تواند در دفتر طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق حضور پیدا کند. هزینه وکیل طلاق توافقی بر حسب توافقات و مدت و تعداد جلسات تعیین می‌شود.

مزایای داشتن وکیل طلاق توافقی

با داشتن وکیل طلاق توافقی انجام کلیه امور با آشنایی کامل به روند و مراحل دادرسی انجام می‌شود و نیاز به حضور هیچ یک از زوجین در دادگاه نخواهد بود. به این ترتیب از تنش و اختلافات احتمالی نیز جلوگیری می‌شود. همچنین داشتن وکیل طلاق توافقی باعث می‌شود روند رسیدگی به طلاق کوتاه شود.

thumb

مهریه در طلاق توافقی

یکی از موضوعات بسیار مهم در طلاق توافقی مهریه در طلاق توافقی است. زمانی که طلاق از طرف آقا باشد، در صورت مطالبه خانم، مرد باید تمام حق و حقوق مالی خانم را پرداخت کند. در صورتی که اموال داشته باشند به میزان مهریه اموال ایشان توقیف می‌شود و در صورتی که اموالی برای مهریه نداشته باشند مهریه به صورت قسطی پرداخت می‌شود. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این باره پیشنهاد می‌کنیم مقاله “قسط بندی مهریه چگونه انجام می‌شود” را مطالعه کنید.

جمع بندی : 

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که برطبق آن، زن و مرد پیش از اقدام به طلاق باید در مورد تمامی دیون، تعهدات و تکالیف به توافق رسیده و آن را به دادگاه ارائه کنند. پس از آن باید در سامانه تصمیم، اطلاعات هویتی را وارد کرده، در جلسه مشاوره شرکت کنند و در نهایت با دریافت گواهی عدم امکان سازش، طلاق خود را به ثبت برسانند. در طلاق توافقی مواردی همچون نفقه، حضانت فرزندان و مهریه توافقی است و برحسب توافقی گاهی به زن تعلق می‌گیرد و گاهی تعلق نمی‌گیرد. تنها این شرط این طلاق این است که زوجین در تمامی موارد به توافق برسند.

این پروسه ممکن است ۶ تا ۹ ماه زمان ببرد اما چنانچه تمایل به شرکت در جلسات مشاوره و دادگاه نداشته باشید می‌توانید آن را به یک وکیل طلاق بسپارید. وکلای موسسه حقوقی دادسو پرونده طلاق تفاهمی را در مدت ۱۰ الی ۲۰ روز به سر انجام می رسانند. برای آگاهی بیشتر درباره این که طلاق توافقی چیست، به متن بالا مراجعه کنید یا از مشاوران دادسو کمک بخواهید.

منبع : https://dadsoo.com/consensual-divorce10/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha