بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.

80 درصد تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد، زنان هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اما روز گذشته، رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نگاهی به جنسیت تماس گیرنده‌ها با مراکز سازمان بهزیستی انداخته و گفته: حدود ۸۰ درصد تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸، بانوانی هستند که در بین آنها افرادی وجود دارند که مصرف کننده مواد هستند. ماریت قازاریان، توضیح داده که این زنان در تماس با خط ملی اعتیاد، راهنمایی‌های لازم را دریافت می‌کنند و از ابتدای امسال تاکنون، به طور میانگین ماهانه حدود ۲۵ هزار نفر با این سامانه تماس گرفتند.

قازاریان افزوده: افرادی که با خط ملی اعتیاد تماس می‌گیرند، فقط افراد معتاد نیستند بلکه ممکن است افرادی دیگر، سوالی راجع به مواد مخدر داشته باشند یا کودکی دارند که مدرسه می‌رود و در زمینه امور پیشگیرانه نیازمند راهنمایی باشند که عمدتا مادران و همسران به دلیل نگرانی و دغدغه‌هایی که دارند، بیش‌ترین تماس‌گیرندگان با سامانه یاد شده، هستند.

اما رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در خصوص محتوای سوالات هم گفته: تماس گیرندگان درباره مواد مخدر صنعتی از قبیل گل و شیشه بیش‌ترین سوالات را می‌پرسند. البته در مورد مواد دیگر هم سوالاتی دارند و بیش‌ترین تماس‌های ما مربوط به افرادی است که می‌پرسند چطور معتاد را راضی کنیم که برای درمان اقدام کند.

قازاریان افزوده: یکی از سوالاتی که برخی از تماس گیرندگان در سامانه خط ملی اعتیاد می‌پرسند، این است که چطور می‌توانیم معتاد را دستگیر کنیم و او را از فضای محل یا منزل دور کنیم اما باید گفت که ما چنین خدمتی نداریم و صرفا کار راهنمایی افراد را انجام می‌دهیم، در عین حال یکی از پرتکرارترین سوالات مطرح شده در همین خصوص است.

او ادامه داده: تماس گیرندگان درباره مراکز درمان معتبر درمانی هم سوال می‌پرسند که این مورد هم دارای فراوانی چشمگیری است. به گفته قازاریان، خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ همه روزه حتی در ایام تعطیل از ساعت هشت صبح تا ۲۰ پاسخگوی مردم است. او درباره افرادی که با خط ملی اعتیاد تماس می‌گیرند، اضافه کرده: ممکن است کسی در خانواده فرد معتاد داشته باشد و بپرسد که چطور می‌توانم او را برای درمان راضی کنم و خط ملی اعتیاد از این دست راهنمایی‌ها ارائه می‌دهد.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرده: سامانه خط ملی اعتیاد این امکان را دارد که علاوه بر راهنمایی‌های مربوط به پیشگیری و درمان، در صورت لزوم ارجاع بیمار به مراکز معتبر را انجام می‌دهد و در این زمینه بانک اطلاعات مراکز درمان سراسر کشور را داریم که در اختیار متقاضیان گذاشته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha