یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 360614

وقتی بیمارید و تب دارید، پزشک احتمالا به شما می‌گوید که تب نشان می‌دهد سیستم ایمنی بدنتان دارد با عفونت مقابله می‌کند. تب معمولا نتیجه پیام‌های شیمیایی است که سلول‌های ایمنی از محل عفونت به مغز می‌فرستند تا دمای بدن را بالا ببرد.

تب در خدمت سیستم ایمنی بدن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، به‌رغم اتفاق نظر درباره فایده تب در مقابله با عفونت‌ها، چگونگی‌اش محل اختلاف نظر است.

وب‌سایت کانورسیشن در مقاله‌ای نوشته ادموند کی لگراند، از دانشگاه تنسی و جو الکاک، از دانشگاه نیومکزیکو، به این سوال پاسخ می‌دهد. عفونت بر اثر عوامل بیماری‌زا ایجاد می‌شود که ممکن است میکروب‌هایی مانند گونه‌های خاص باکتری، قارچ یا پروتوزوآ باشند.

به نوشته لگراند و الکاک، تب به مهار عفونت کمک می‌کند؛ زیرا دمای بالاتر عامل بیماری‌زا را تحت فشار ناشی از گرما قرار می‌دهد، آن را می‌کشد یا دست‌کم مانع رشدش می‌شود. اما چرا دمای بالای بدن که نمی‌تواند سلول‌های سالم بدن را بکشد، به طیف وسیعی از عوامل بیماری‌زا آسیب می‌زند؟ متخصصان ایمنی‌شناسی متوجه شده‌اند که اندکی گرما سبب می‌شود سلول‌های ایمنی بهتر کار کنند؛ بنابراین، تب لازم است تا عملکرد دفاعی‌شان تقویت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha