چند ابرپروژه انتقال آب دریا برای تامین آب موردنیاز کشور در حال اجراست که به‌گفته سخنگوی بخش طرح‌های ملی آب، حدود یک‌میلیارد مترمکعب از نیاز آبی کشور را تامین خواهد کرد.

 انتقال آب‌دریا به اصفهان تا پایان سال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،آنطور که عیسی بزرگ‌زاده توضیح داده است توسعه این ابرپروژه‌ها با کمک صنایع انجام می‌شود و طرح‌های انتقال آب از دریای عمان، آب برای سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی، انتقال آب برای یزد و کرمان و انتقال آب برای اصفهان مهم‌ترین آنها هستند.


از این3طرح که عملیات اجرایی‌شان شروع شده است، عملیات اجرایی فاز دوم طرح انتقال آب برای اصفهان روز جمعه (7مهر) در جریان سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری آغاز به‌کار کرد. عملیات اجرایی فاز نخست این پروژه، مهر 1401 آغاز شده بود و در حال حاضر در ۲۴نقطه فعال با حضور ۱۴پیمانکار در حال تکمیل است.



طرح‌های انتقال آب


نخستین پروژه انتقال آب از دریا به داخل کشور به‌عنوان طولانی‌ترین خط انتقال آب در کشور سال ۱۳۹۹ به طول حدود 825کیلومتر از غرب بندرعباس افتتاح شد. مرحله نخست این طرح که از 3استان هرمزگان، کرمان و یزد می‌گذرد به طول ۳۰۵کیلومتر از بندرعباس به سیرجان در آبان 1399 افتتاح شده، مرحله دوم به مقصد استان‌های مرکزی کشور، مس‌ سرچشمه کرمان و چادرملو و یزد به طول ۵۲۰کیلومتر ۲۴اسفند 1399 مورد بهره‌برداری قرار گرفته که پیشرفت آنها 96درصد اعلام شده است.

در خط دوم، انتقال آب خلیج‌فارس به کرمان، خراسان جنوبی و خراسان‌رضوی پیش‌بینی شده است که به طول 1550کیلومتر با ۱۸ ایستگاه پمپاژ آب با سرمایه‌گذاری ۴۷هزار میلیارد تومانی اجرایی خواهد شد. پروژه سوم با عنوان عملیات اجرایی طرح نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور از سمت زاهدان هم 21مرداد امسال (1402) آغاز به‌کار کرد که در حال حاضر این طرح ۱۳درصد پیشرفت دارد و قرار است ۲۸۰میلیون مترمکعب شیرین‌سازی آب برای ۳۰میلیون نفر را به ارمغان بیاورد.



پیشرفت 50درصدی انتقال آب به اصفهان


در طرح بعدی، انتقال آب از دریای عمان به اصفهان مطرح است که فاز دوم اجرای آن همین روزها کلید خورد و کل پروژه 50درصد پیشرفت فیزیکی دارد.عملیات اجرایی فاز دوم طرح انتقال آب عمان به اصفهان روز جمعه، 7مهر آغاز به‌کار کرد که رئیس‌جمهوری در جریان افتتاح آن گفت که زمان اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان به یک‌سوم رسیده است.


آنطور که سیدابراهیم رئیسی توضیح داد، اعتبار موردنیاز این پروژه با پیگیری وزیر نیرو از سوی دولت تامین خواهد شد و تا امروز هم به همت استاندار اصفهان و وزیر نیرو، کارها در حال اجراست و به‌خاطر کمبود منابع اعتباری، متوقف نشده است. به‌گفته او، گزارش مدیر پروژه و استاندار درباره پروژه انتقال آب نشان می‌دهد کاری که باید در مدت 3سال انجام می‌شد، ظرف یک سال انجام شده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز در توضیح این طرح گفت: در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان ۷۰میلیون مترمکعب و در مرحله دوم در مجموع ۴۰۰میلیون مترمکعب آب به اصفهان منتقل می‌شود.


مهران زینلیان، هزینه اجرای مرحله نخست اجرای طرح را ۲۵.۵هزار میلیارد تومان و مرحله دوم را ۱۱۳هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تمام هزینه اجرای این دو مرحله را صنایع بزرگ استان اصفهان تامین خواهند کرد. وزیر نیرو هم گفت که حجم آب انتقالی از دریای عمان به استان اصفهان پس از تکمیل پروژه در مقام مقایسه معادل حدود ۷۰درصد از آب آشامیدنی یا بخش قابل‌توجهی از آب بخش کشاورزی استان است. به‌گفته علی‌اکبر محرابیان، با اجرای این پروژه، منابع آب سطحی و زیرزمینی استان اصفهان بیشتر می‌تواند در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد و بدین‌ترتیب گشایشی در منابع و مصارف منطقه رقم می‌خورد.


مزایای انتقال آب دریای عمان به اصفهان


پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان به طول 1000کیلومتر تا ساحل در 2فاز اجرا می‌شود؛ فاز اول به طول 550کیلومتر مهر سال ۱۴۰۱ آغاز شد که در حال حاضر در ۲۴ نقطه فعال با حضور ۱۴ پیمانکار در حال تکمیل است و پیشرفت 50درصدی دارد. این فاز قرار بود 3ساله بهره‌برداری شود، اما با تلاش صورت گرفته زمان بهره‌برداری آن در حال حاضر پایان سال‌جاری یا ابتدای سال 1403اعلام شده است.


با بهره‌برداری از این فاز، 70تا 100میلیون مترمکعب آب به اصفهان منتقل می‌شود. اما فاز دوم که روز جمعه آغاز شد، به طول 450کیلومتر اجرا می‌شود و قرار است تا 2سال آینده به بهره‌برداری برسد و آب انتقالی از دریای عمان به اصفهان را به 400میلیون مترمکعب برساند. آن‌طور که مسئولان اصفهان توضیح داده‌اند، نیاز آبی امروز صنایع اصفهان 50میلیون مترمکعب و نیاز آینده‌شان 70میلیون مترمکعب است و بقیه این آب انتقالی قرار است به مصرف کشاورزی، آشامیدنی و احیای زاینده‌رود اختصاص یابد.

درواقع با این خط انتقال- کشاورزی‌های گلخانه‌ای و کشاورزی‌های با توجیه اقتصادی در اصفهان و همچنین روستاها و مناطق محروم طول مسیر در 4استان هرمزگان، کرمان، یزد و اصفهان از آب بهره‌مند می‌شوند.به غیر از مصارف کشاورزی و آشامیدنی، استفاده بهینه از زاینده‌رود هم در این طرح دیده شده و قرار است در فاز نخست، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع شود و در مرحله دوم، بخشی از این آب به‌عنوان حقابه محیط‌زیست به مصرف برسد.

مسئولان اصفهان تصریح کرده‌اند اگر صنایع پیش‌دستی و نسبت به تولید آب جدید اقدام نمی‌کردند به‌زودی در برنامه هفتم توسعه و بخشی از قانون بودجه سال آینده امکان استفاده از آب رودخانه را نداشتند. تکمیل پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان 100هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که به‌تدریج توسط سهامداران تامین خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha