گُرگرفتگی و تعریق شبانه در صدر فهرست علائم آزاردهنده برای زنانی است که در دوران یائسگی قرار دارند.

زمان گُرگرفتگی می‌تواند سرنخ‌هایی از خطر آلزایمر باشد

به گزارش سلامت نیوز به نفل از مهر از هلث دی نیوز، اکنون، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گُرگرفتگی، به ویژه در هنگام خواب، ممکن است پیش بینی کننده بیماری آلزایمر باشد.

و هر چه یک خانم در هنگام خواب گرگرفتگی بیشتری را تجربه کند، خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر، شایع‌ترین نوع زوال عقل، بیشتر می‌شود.

«ربکا تورستون»، مدیر آزمایشگاه سلامت زنان در دانشگاه پیتزبورگ پنسیلوانیا و نویسنده این مطالعه، می‌گوید: «زنانی که گرگرفتگی شبانه دارند باید به آن به‌عنوان یک زنگ هشدار نگاه کنند تا هر کاری که می‌توانند برای مراقبت از سلامت خود انجام دهند. این اقدامات شامل خواب کافی، رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، عدم مصرف الکل، درمان هر گونه فشار خون بالا و دیابت، و مراقبت از سلامت روان است.»

ترستون گفت: «تحقیقات قبلی نشان داده است که گرگرفتگی- به ویژه آنهایی که در هنگام خواب رخ می‌دهند- ممکن است با حافظه ضعیف‌تر و بیماری عروق کوچک در مغز همراه باشد که با خطر مشکلات آینده در حافظه و تفکر مرتبط است.»

او افزود: «ما دریافتیم زنانی که گرگرفتگی بیشتری در طول خواب دارند نشانگرهای آمیلوئید بیشتری دارند، که بخشی از بیولوژی بیماری آلزایمر است.»

برای این مطالعه، حدود ۲۵۰ زن مسن از نظر گرگرفتگی در طول روز و در هنگام خواب تحت نظر قرار گرفتند. محققان همچنین نمونه‌های خون را برای نشانگرهای خاص بیماری آلزایمر از جمله نسبت آمیلوئیدß تجزیه و تحلیل کردند.

این مطالعه نشان داد، زنانی که در طول خواب گرگرفتگی بیشتری داشتند، بیشتر در محدوده آمیلوئید بتا پایین / غیر طبیعی قرار داشتند.

ترستون گفت: «کاهش نسبت بتا آمیلوئید نشانگر قوی بیماری آلزایمر است و می‌تواند در مراحل اولیه پیشرفت بیماری شناسایی شود.»

اینکه چگونه گرگرفتگی در خواب می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر را افزایش دهد هنوز به طور کامل شناخته نشده است. ترستون می‌گوید: «ممکن است مسئله مهمی در مورد این گرگرفتگی‌های شبانه وجود داشته باشد که ما تا این لحظه از آن مطلع نشده ایم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha