شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 361671

برای حفظ بهداشت و زیبایی دندان‌ها، بهتر است با دلایل مختلفی که باعث زرد شدن آن‌ها می‌شود، آشنا شویم  زرد شدن دندان‌ها می‌تواند علل زیادی داشته باشد از خوردن غذاهای رنگی و نوشیدنی‌های رنگدانه‌دار گرفته تا جرم گرفتن و نازک شدن مینای دندان.

علل اصلی زرد شدن دندان‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، اما دلیلش هرچه باشد می‌تواند هم ظاهر نامناسبی به لبخند شما بدهد و هم برای بهداشت دهان و دندان مضر باشد. پس بهتر است بدانیم چرا این اتفاق می‌افتد و از آن پیشگیری کنیم.

1- جرم گرفتن دندان‌ها| به دنبال بهداشت ضعیف دهان و دندان، لکه‌ها به پلاک دندان‌ها می‌چسبد. اگر این پلاک‌ها را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم پاک نکنید، احتمال تغییر رنگ در دندان‌ها بیشتر می‌شود و به‌مرور جرم ایجاد شده علت زردی دندان خواهد بود. با انجام مراحل جرم‌گیری دندان می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

2- رژیم غذایی و غذاهای رنگی| غذاهای رنگی مانند توت‌ها یا سس سویا و همچنین مصرف برخی از غذاها مانند برخی از سبزیجات و میوه‌ها از جمله سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سس پاستا، ادویه کاری و ... می‌تواند رنگ دندان‌ها را تغییر دهد.

3- مصرف برخی نوشیدنی‌ها| نوشیدنی‌های رنگ‌دار مانند قهوه، چای، کولا و... هر یک می‌تواند روی دندان‌ها لکه‌هایی را ایجاد کند و به‌مرور عامل تغییر رنگ دندان‌ها باشد. البته منظور این نیست که اصلاً نباید این نوشیدنی‌ها را مصرف کرد،اما اولاً بهتر است در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید و ثانیا این که حتماً بهداشت دندان‌ها را بعد از مصرف آن ها رعایت کنید.

4- نازک شدن مینای دندان| زمانی که مینای دندان نازک است و عاج زیرین آن نمایان می‌شود، دندان‌ها زرد به نظر می‌رسد. عاج ماده‌ای به رنگ زرد متمایل به قهوه‌ای در داخل دندان‌های شما زیر مینای دندان است و اغلب مسئول زردی است که هنگام نگاه‌کردن در آینه مشاهده می‌کنید.

5- آسیب دیدن دندان| آسیب و ضربه‌ای که به دندان‌های شما وارد می‌شود نیز ممکن است علت زرد شدن دندان باشد. به‌عنوان‌مثال آسیب ناشی از زمین‌خوردن می‌تواند تشکیل مینای دندان در کودکان را مختل کند.

6- دندان قروچه| دندان قروچه عادت ناخودآگاهی است که برخی افراد هنگام استرس دارند؛ به‌خصوص در هنگام خواب. دلیل دندان قروچه هر چه باشد برای مینای دندان بسیار مضر است و آن را تا حد ترک‌خوردگی و زردی ضعیف می‌کند.

7- افزایش سن| افزایش سن و سالخوردگی از عوامل اجتناب‌ناپذیر زرد شدن دندان‌ها هستند. با افزایش سن لایه خارجی مینای دندان از بین می‌رود و رنگ طبیعی عاج را آشکار می‌کند.

8- ژنتیک| ژنتیک به‌تنهایی یکی از عوامل اصلی تغییر رنگ دندان‌هاست و می‌توان آن را علت زرد شدن دندان هم در نظر گرفت. رنگ طبیعی دندان، روشنایی و شفافیت دندان در افراد مختلف متفاوت است.

9- سیگار کشیدن| نیکوتین ناشی از سیگار کشیدن فقط اعتیاد ناسالم ایجاد نمی‌کند، بلکه لکه‌های سطحی مایل به زرد یا قهوه‌ای نیز روی دندان‌ ها باقی می‌گذارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر رنگ دندان در میان افرادی که سیگار می‌کشند در مقایسه با افرادی که سیگار نمی‌کشند، شایع‌تر است.

10-مصرف زیاد فلوراید| در مقادیر مناسب، فلوراید یک راه عالی برای محافظت از دندان‌های شما در برابر پوسیدگی است. بااین‌حال، افرادی که در دوران کودکی سطوح بالایی از فلوراید مصرف می‌کنند، ممکن است به فلوئوروزیس مبتلا شوند یعنی وضعیتی که به ایجاد لکه‌های سفید، زرد یا قهوه‌ای روی مینای دندان منجر خواهد شد.

11-ارتودنسی دندان| علت زرد شدن دندان ها می‌تواند برخی از درمان‌های دندان پزشکی مانند ارتودنسی یا پر کردن دندان‌ها باشد. مواد دندان پزشکی مانند ترمیم‌های آمالگام حاوی سولفید نقره گاهی عامل مهم تغییر رنگ دندان ها هستند.

12-ابتلا به بیماری های خاص| یکی از علل کمتر شایع تغییر رنگ دندان می‌تواند بیماری‌هایی باشد که مینای دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا روش های درمان یک بیماری مانند شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی که برای درمان سرطان استفاده می‌شود. در این حالت تغییر رنگ بیشتر به رنگ قهوه‌ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha