شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵

بر اساس پژوهش جدید دانشگاه کویین‌ مری لندن، برخی افراد به دنبال سرماخوردگی، آنفلوآنزا، ذات‌الریه یا دیگر بیماری‌های تنفسی، با «سرماخوردگی طولانی‌مدت» یا عوارض طولانی‌مدت مواجه می‌شوند.

سرماخوردگی طولانی مدت چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بر اساس نتایج پژوهشی که در نشریه ئی‌کلینکال مدیسن منتشر شد، محققان دریافته‌اند که حتی افراد مبتلا به عفونت‌های تنفسی حاد که نتیجه آزمایش کووید-۱۹ آن‌ها منفی بود، هم حداقل چهار هفته پس از ابتلا با عوارض طولانی‌مدت از جمله سرفه، معده‌درد و اسهال روبه رو می‌شوند. احتمال بیشتری هم وجود داشت که افراد مبتلا به کووید طولانی‌مدت مشکلات مداوم با حس چشایی یا بویایی یا سرگیجه را گزارش کنند.

این تحقیق بخشی از پژوهش ملی دانشگاه درباره کوویدـ۱۹ بود که در سال ۲۰۲۰ آغاز شد. محققان در این پژوهش به دنبال ۱۶ علامت که معمولا با کووید طولانی مرتبط هستند، پاسخ‌های ۱۰ هزار و ۱۷۱ بزرگ سال بریتانیایی بین ژانویه تا فوریه ۲۰۲۱ را تجزیه و تحلیل کردند. این علایم عبارت‌ بودند از: سرفه، مشکلات خواب، مشکلات حافظه، مشکل در تمرکز، درد عضلات یا مفاصل، مشکلات حس چشایی یا بویایی، اسهال، درد معده، تغییر صدا، ریزش مو، تپش غیرمعمول قلب، سبکی سر یا سرگیجه، تعریق غیرمعمول، تنگی نفس، اضطراب یا افسردگی و خستگی.

نویسندگان این پژوهش می‌نویسند علایم طولانی‌مدت که به عنوان سندروم‌های پس از عفونت حاد شناخته می‌شوند، «یک پدیده جدید نیستند» و اغلب به دلیل طیف گسترده‌ علایم و آزمایش نشدن، تشخیص داده نمی‌شوند. پروفسور آدریان مارتینو، محقق ارشد کوویدنس انگلستان و پروفسور بالینی تنفس گفت: «یافته‌های ما ممکن است به افرادی برگردد که پس از ابتلا به عفونت تنفسی‌ـ با وجود منفی بودن آزمایش کووید-۱۹ از طریق تست مخاط بینی‌و گلوـ همچنان با علایم طولانی‌مدت در بینی و گلو درگیر بوده‌اند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha