معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان گفت: تالاب پیرسلمان در شهرستان اسدآباد همدان خشک شده بود اما از اوایل این هفته دوباره آبگیری شد و جان دوباره گرفت.

جان تازه در رگ‌های تالاب پیرسلمان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، تالاب پیرسلمان سال‌ها خشک شده بود. خشکسالی‌ها روی تالاب پیرسلمان خیمه زده و سبب شده بود جاذبه‌هایش را از دست بدهد و گردشگرانی هم که برای دیدن این تالاب می‌رفتند نیز کاهش پیدا کرده بود. میانگین بارندگی در استان همدان در سال‌های اخیر به‌شدت کم شده و همین موضوع تالاب پیرسلمان را پیر و خسته کرده بود اما امسال بارش‌ها جان تازه در کالبد این تالاب ریخته است.

از سوی دیگر با مدیریت آب کشاورزی تا حدی از کشت دوم محصول در حاشیه این تالاب جلوگیری شد که این اقدام به آبگیری تالاب کمک کرد. علی خاکسار، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان، به «شهروند» توضیح می‌دهد که این تالاب دوباره زنده شده و جان تازه گرفته است. چند سالی می‌شد که تالاب پیرسلمان در شهرستان اسدآباد همدان خشک شده بود اما از اوایل این هفته دوباره آبگیری شد و جان دوباره گرفت.

این تالاب یکی از تالاب‌های طبیعی استان همدان و یکی از جاذبه‌های مهم استان به شمار می‌رفت که خشکسالی‌ها سبب شده بود به‌طور کامل خشک شود به‌طوری که در تابستانی که گذشت به‌طور کامل خشک شده بود.این تالاب در مجاورت امامزاده پیرسلمان جزو آثار ملی و طبیعی کشور به شمار می‌رود و ازجمله منابع آبی دائمی بوده که علاوه بر تأمین آب کشاورزی منطقه، زیستگاه ارزشمندی برای جانوران آبزی مختلف و دوزیستان و پرندگان مهاجر و ساکن به شمار می‌رفت.

جاذبه‌ای که می رفت فراموش شود


علی خاکسار، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان، به «شهروند» توضیح می‌دهد که این تالاب یکی از جاذبه‌های گردشگری و از تالاب‌های دائمی استان به شمار می‌رفت که در جنوب‌غرب شهرستان اسدآباد قرار دارد. این تالاب همیشه پرآب بود و محلی برای استقرار پرندگان مهاجر به شمار می‌رفت و از آنجایی که در نزدیکی امامزاده پیرسلمان قرار داشت بسیاری از مردم برای زیارت و تفرج به این منطقه می‌آمدند.
او ادامه می‌دهد اما در سال‌های اخیر آب این تالاب کم بود و در تابستان امسال به‌دلیل گرمای هوا و خشکسالی‌های پی‌درپی این تالاب به‌طور کامل از بین رفت اما بارش‌هایی که در چند روز گذشته در همدان اتفاق افتاد، جان تازه به این تالاب داد.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه این منطقه بسیار حاصلخیز است و اصولا در هر سال دوبار کشت در این محدوده انجام می‌شود، تأکید می‌کند که بحث کشاورزی و استفاده از آب‌های زیرزمینی نیز در این منطقه بسیار اهمیت دارد و برداشت این آب‌ها در خشک شدن تالاب بی‌تأثیر نبوده است و به همین دلیل حفظ منابع آب در این منطقه بسیار اهمیت دارد.

او با اشاره به اینکه گونه‌های جانوری زیادی در این محدوده زندگی می‌کنند و هر سال شاهد حضور پرندگان مهاجر در این منطقه هستیم، ادامه می‌دهد:«وجود نیزارهای فراوان در این تالاب سبب شده که پرندگان از گونه‌های مختلف در این منطقه تخم‌گذاری کنند. به همین دلیل به استناد بند (و) ماده ٦ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست و مطابق آگهی رسمی شماره ۲۲۴۷۴ اردیبهشت‌ماه سال گذشته تالاب پیرسلمان به‌مدت پنج سال با حدود مشخص به‌عنوان منطقه شکار ممنوع، ارتقای سطح حفاظتی یافته و هرگونه شکار، صید و تیراندازی در آن ممنوع است.»

مدیریت کشاورزی آب تالاب را برگرداند


این در حالی است که اسکندری، رئیس سازمان محیط‌زیست اسدآباد معتقد است که یکی از مهم‌ترین علل افت آب پیرسلمان وجود چندین حلقه چاه در اطراف این تالاب است که البته یک حلقه چاه دارای مجوز که در فاصله ۲۵۰ متری آن قرار دارد، بیشترین نقش را در خشک شدن پیرسلمان ایفا می‌کند.


او بر این موضوع تأکید می‌کند که هر چند تا حدی از کشت دوم محصول در حاشیه این تالاب جلوگیری به عمل آمد، اما بهره‌بردار چاه عمیق واقع در حاشیه این تالاب اقدام به کشت محصولات پر آب‌بر کرده بود. این بهره‌بردار اقدام به کشت محصولات پر آب‌بری نظیر چغندرقند و یونجه کرده بود درحالی‌که باید محصولاتی نظیر گندم، جو و کلزا کشت شود.


او توضیح می‌دهد که اکنون نیز برداشت محصولات توسط کشاورزان و کاهش استفاده از آب چاه‌ها برای آبیاری مزارع موجب جوشش چشمه‌ها، آبگیری و بالا آمدن آب این تالاب سه هکتاری شده است.رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست اسدآباد با بیان اینکه اکنون نیمی از این تالاب آبگیری شده است، تأکید می‌کند که هم‌اکنون کاهش کشاورزی‌ها سبب شده آب این تالاب تا نیمه پر شود.


اسکندری اضافه می‌کند: «مطالعه حریم و بستر تالاب پیرسلمان اسدآباد از چندسال گذشته توسط شرکت آب منطقه‌ای آغاز شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است که با اتمام این مطالعات و مشخص شدن محدوده حریم و بستر، ضمن جلوگیری از تخریب و تصرف از کاشت محصولات در این محدوده جلوگیری می‌شود.» مجید اسکندری اظهار می‌کند: «به‌علت خاموش شدن موتور چاه‌های آب کشاورزی پیرامون تالاب و نیز برداشت محصولات کشاورزی اطراف آن و جوشیدن مجدد آب از کف چشمه‌های اطراف تالاب، دوباره این تالاب طبیعی و زنده استان همدان جان گرفته و یک‌سوم ظرفیت آن، آبگیری شده است.»

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اسدآباد بر این باور است که تأثیر قطع کشاورزی در منطقه، تأثیر بیشتری نسبت به بارندگی‌ها برای آبگیری تالاب داشته است. وی با اشاره به بازگشت پرندگان مهاجر به سد نعمت‌آباد و تصفیه‌خانه شهرستان و نیز تالاب پیرسلمان خاطرنشان می‌کند: «قبل از خشک شدن تالاب دو قطعه لک‌لک به زیستگاه تالاب مهاجرت کرده بودند که با کاهش سطح آب تالاب، این زیستگاه را ترک کردند. هم‌اکنون در تالاب پیرسلمان، پرندگان مهاجری چون چنگر قابل مشاهده بوده و به‌طورقطع در روزهای آینده تعداد پرندگان مهاجر این تالاب با آبگیری هرچه بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد.»


وی چنگر، حواصیل، پرستوی دریایی و کشیم را ازجمله پرندگان مهاجر مشاهده شده در سد نعمت‌آباد و تصفیه‌خانه این شهرستان برشمرد و ادامه می‌دهد: «از کشاورزان اطراف تالاب پیرسلمان درخواست داریم الگوی کشت را در کشاورزی خود رعایت کرده و از کشت دوم و کشت محصولات پر آب‌بر خودداری کنند، چراکه اگر تالاب پیرسلمان دارای آب باشد از سرریز تالاب می‌توانند استفاده کنند و بیشترین سود آن هم، به مردم اطراف تالاب خواهد رسید.»


اسکندری یادآور می‌شود نصب تابلوی شکار ممنوع در اطراف تالاب، برگزاری برنامه‌های آموزشی و پاکسازی تالاب براساس مناسبت‌ها ازجمله برنامه‌هایی است که برای حفظ این تالاب طبیعی و زنده استان همدان، پیش‌بینی
شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha