افسردگی یک بیماری رایج سلامت روان است که بر احساس، تفکر و عملکرد شما تأثیر می گذارد. ممکن است احساس غمگینی و ناراحتی کنید و علاقه خود را به فعالیت هایی که معمولاً از آن لذت می برید از دست بدهید. 

شرایطی که با افسردگی اشتباه گرفته می شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، بسیاری از بیماری‌های روانی و پزشکی علائمی شبیه افسردگی دارند (مانند خستگی و مشکلات خواب) بنابراین ممکن است فکر کنید افسردگی دارید در حالی که حقیقت واقعاً چیز دیگری است.

در اینجا حقایقی در مورد افسردگی، شرایطی که علائم مشابهی دارند و نحوه تشخیص تفاوت آنها وجود دارد:

افسردگی

افسردگی یک بیماری رایج سلامت روان است که بر احساس، تفکر و عمل شما تأثیر می گذارد. ممکن است احساس غمگینی و ناراحتی کنید و علاقه خود را به فعالیت هایی که معمولاً از آن لذت می برید از دست بدهید. همچنین ممکن است مشکلات عاطفی و جسمی داشته باشید که عملکرد مفید شما را در خانه و محل کار سخت تر می کند.


علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر در اشتها
  • خستگی
  • احساس گناه یا بی ارزشی
  • احساس غم و اندوه یا خلق و خوی افسرده
  • از دست دادن علاقه به فعالیت ها
  • انرژی پایین
  • افکار خودکشی یا مرگ
  • مشکل خواب
  • در فکر کردن، تمرکز کردن یا تصمیم گیری مشکل دارید
  • کاهش یا افزایش وزن

اگر این علائم را دارید با پزشک خود صحبت کنید. اگر 2 هفته یا بیشتر طول بکشد و توانایی شما را برای عملکرد محدود کند، ممکن است افسردگی داشته باشید.

شرایطی که ممکن است شبیه افسردگی باشد

در اینجا به سلامت روان و شرایط پزشکی رایج که شبیه افسردگی هستند و تفاوت آنها اشاره شده است.

کم خونی

کم خونی زمانی ایجاد می شود که شما گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به اندام های خود ندارید. ممکن است علائمی مانند خستگی و ضعف داشته باشید که از علائم افسردگی نیز می باشند و اگر کم خونی را درمان نکنید، ممکن است منجر به عوارضی از جمله افسردگی شود.

اما کم خونی علائمی مانند تنگی نفس، احساس سرما، سرگیجه، سردرد، درد زبان، مشکلات پوستی و سندرم پای بیقرار نیز دارد و این موارد علائم افسردگی نیستند.

اضطراب

بین افسردگی و اضطراب رابطه وجود دارد؛ گاهی اوقات اضطراب از علائم افسردگی است. اضطراب همچنین ممکن است باعث افسردگی شود. بسیاری از افراد هم افسردگی و هم اضطراب دارند.

آنها شرایط متفاوتی دارند، اما برخی علائم می توانند با یکدیگر همپوشانی داشته باشند، مانند عصبی بودن، تحریک پذیری، مشکلات خواب و مشکل در تمرکز. پزشک می تواند به شما بگوید که آیا اضطراب، افسردگی یا هر دو دارید یا خیر.

اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)

اگر ADHD دارید و افسرده هستید، ممکن است آهسته‌تر حرکت کنید، آهسته فکر و صحبت کنید. استرس زندگی با ADHD ممکن است منجر به احساس افسردگی شود(این افسردگی موقعیتی نامیده می شود به این معنی که به دلیل چالش های ADHD رخ می دهد) اگر ADHD خود را درمان کنید، علائم افسردگی شما ممکن است بهبود یابد.

اختلال دوقطبی

هنگامی که اختلال دوقطبی دارید، دوره های افسردگی و شیدایی یا خلق و خوی بالا به تناوب تغییر می کند. در طول یک دوره افسردگی، ممکن است احساس غم، ناامیدی و از دست دادن علاقه به فعالیت داشته باشید. اما سپس به یک دوره شیدایی تغییر می کند، زمانی که شما احساس سرخوشی، پرانرژی یا تحریک پذیری دارید. این موارد علائم افسردگی بالینی نیستند.

سندرم خستگی مزمن (CFS)

خستگی که یکی از علائم رایج افسردگی است، همچنین علامت اصلی سندرم خستگی مزمن نیز می باشد.

CFS همچنین ممکن است در توانایی شما برای انجام کارهایی که معمولا انجام می دادید، تداخل ایجاد کند. همچنین می تواند منجر به مشکلات حافظه، تمرکز و خواب شود. پزشک یا مشاور می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا علائم شما با افسردگی یا سندرم خستگی مزمن مرتبط است یا خیر.

اختلال سیکلوتیمیک

این وضعیت سلامت روان مشابه اختلال دوقطبی، اما خفیف تر است. در این شرایط ممکن است نوسانات خلقی و تغییراتی در سطح انرژی داشته باشید که شبیه اختلال دوقطبی و افسردگی است اما سیکلوتیمیا تغییرات خلقی شدید و سریع دارد که در افسردگی چندان رایج نیست.

دیابت

این امر به طور کامل درک نشده است، اما بین افسردگی و دیابت ارتباط وجود دارد.

ممکن است استرس زندگی با دیابت باعث افسردگی شود؛ همچنین ممکن است دیابت منجر به سایر مشکلات سلامتی شود که علائم افسردگی را بدتر می کند.

ضعف، خستگی و کاهش وزن از علائم هر دو مشکل سلامتی هستند؛ اگر دیابت دارید، ممکن است تشنگی، تاری دید، بی‌حسی در دست‌ها یا پاها، زخم‌هایی که به کندی التیام می‌یابند، تکرر ادرار، عفونت‌ها یا خشکی دهان نیز داشته باشیدو اینها علائم افسردگی نیستند.

فیبرومیالژیا

بسیاری از افرادی که فیبرومیالژیا دارند، وضعیتی که باعث درد مزمن عضلانی و خستگی می شود، افسردگی نیز دارند.

عدم تعادل شیمیایی در مغز شما که باعث تغییرات خلقی می شود نیز ممکن است با فیبرومیالژیا مرتبط باشد. درد مداوم و خستگی مداوم نیز ممکن است منجر به افسردگی شود.

اگر فیبرومیالژیا دارید، ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشید که شبیه افسردگی نیستند، مانند افزایش حساسیت به درد، سفتی یا اسپاسم عضلانی، درد عمیق یا درد سوزش و بی‌حسی و گزگز در دست‌ها، بازوها و پاها.

هیپرکلسمی

بی‌حالی، از دست دادن حافظه و تحریک‌پذیری از علائم شایع افسردگی هستند اما آنها همچنین نشانه هایپرکلسمی یا سطوح بالای کلسیم در خون شما نیز می باشند.

هیپرکلسمی در اثر عوامل مختلفی از جمله بیماری ها، داروها و کم آبی ایجاد می شود؛ اگر این علائم را دارید، پزشک می‌تواند آزمایش خون را برای تشخیص هیپرکلسمی تجویز کند.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید اغلب به اشتباه به عنوان افسردگی تشخیص داده می شود. اگر تیروئید شما کم کار باشد، ممکن است بر احساسات شما تأثیر بگذارد و ممکن است علائم افسردگی مانند خستگی، بی خوابی و مه مغزی را داشته باشید.

برای بسیاری از افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید، داروهای ضد افسردگی، تثبیت‌کننده‌های خلق و خو و آرام‌بخش‌ها تجویز می‌شود، در حالی که این تیروئید آنها است که نیاز به درمان دارد.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

کشمکش‌های عاطفی، مشکلات خواب، مشکلات تمرکز، عصبانیت و خشم از علائم افسردگی و PTSD هستند؛ اما PTSD پس از وقوع یک رویداد آسیب زا رخ می دهد.

علائم این مشکل سلامت روات می تواند بلافاصله پس از رویداد یا حتی سال ها بعد شروع شود. اگر علائم شما مربوط به یک رویداد به نظر می رسد و اگر خاطرات قوی، فلاش بک یا کابوس در مورد آن دارید، ممکن است PTSD باشد.

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD)

با PMDD، ممکن است علائمی شبیه افسردگی داشته باشید، مانند خلق و خوی افسرده، تحریک پذیری و غم.

این اختلال ممکن است در زندگی اجتماعی و کاری شما اختلال ایجاد کند اما PMDD با چرخه قاعدگی شما مرتبط است و ممکن است گسترش سندرم پیش از قاعدگی یا PMS باشد.

کمبود ویتامین D

ویتامین D به عملکرد خوب بدن شما کمک می کند. علائمی که نشان می دهد ویتامین D کافی دریافت نمی کنید شامل ضعف، درد، خستگی و تغییرات خلقی است.

این علائم حتی اگر ناشی از کمبود ویتامین D باشد، ممکن است با افسردگی اشتباه گرفته شود. پزشک می تواند برای اندازه گیری سطح ویتامین D شما آزمایش خون را توصیه بکند تا ببیند آیا این باعث علائم شما می شود یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha