چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 362283

افراد زیادی به پولیپ بینی گرفتار می شوند و تقریباً 4 تا 5 درصد جمعیت را شامل هستند. زمانی که که شخص دچار مشکل پولیپ بینی گردد، بهد از مشاوره با یک متخصص قادر می باشد با شیوه های درمانی گوناگون غیر جراحی و نیز در بعضی موارد ویژه با بهره از عمل پولیپ بینی، به درمان پولیپ بینی پرداخت و مشکل را رفع سازد.

درمان پولیپ بدون جراحی بینی

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی یک زائده خوش خیم و کوچک اشک مانند در محل حفره سینوس یا مسیر هوای بینی می باشد. در بعضی اشخاص پولیپ به صورت انگورهای پوست کنده کوچک دیده می شود. پولیپ به دلایل مختلفی ایجاد می گردد. موارد مؤثر بر ایجاد این مشکل از قبیل: ورم طولانی مدت بافت بینی، سینوزیت مزمن، آلرژی، تنگی نفس یا آسم، و نیز در نتیجه عوارض جانبی مصرف برخی داروهای مخصوص، آلرژی به قارچ‌ها، فیبروز کیستی نیز از دیگر علل ابتلا به پولیپ بینی می باشد.

پولیپ های بینی از لحاظ سایز با یکدیگر تفاوت دارند. توده های کوچک در این حالت اغلب به خاطر نداشتن علائم ویژه قابل توجه نمی باشند. ولی پولیپ های بزرگتر، با توجه به اینکه قادر می باشند موجب مسدود گشتن راه هوای بینی و تاثیرگذاری بر توانایی تنفسی و نیز مستعد کردن شخص جهت ابتلا به سینوزیت شدید یا مزمن گردند، می توانند ناراحتی زیادی را برای بیمار به وجود آورند. یکی از شیوه های درمان سینوزیت هم انجام عمل جراحی سینوزیت است.

علائم پولیپ بینی

  • آبریزش بینی
  • ایجاد اشکال در حس بویایی یا چشایی
  • درد در ناحیه سینوس و یا صورت
  • سر درد سینوسی (فشار یا درد در ناحیه پیشانی و صورت)
  • ایجاد درد در فک بالا
  • خرناس کشیدن

در صورت دوام هر یک از علائم بالا برای مدت یک هفته یا بیشتر بهتر است به پزشک در این رابطه مراجعه کنید. لازم به ذکر است که پولیپ بینی در موارد نادر می تواند خطرناک بوده یا زندگی فرد را تهدید کند. در صورتی که شما با علائم شدید در این رابطه رو به رو گشتید، باید حتما در صدد رفع این مشکل برآیید.

پزشک قادر می باشد مطابق علائم بیمار، معاینات فیزیکی، و بررسی وضعیت بینی، پولیپ را تشخیص دهد. دیگر آزمایش هایی که در این رابطه می تواند به تشخیص پزشک کمک برساند به شرح زیر می باشند:

  • آندوسکوپی بینی
    در این حالت یک لوله نازک و انعطاف پذیر دارای یک لنز نوری بزرگ کننده یا دوربین بسیار کوچک به بینی وارد گشته و به این گونه می توان وضعیت حفره های بینی را از نزدیک مشاهده و بررسی نمود.
  • آزمایش های تصویر برداری
    سی تی اسکن یا اسکن ام آر آی (MRI) می تواند به تشخیص اندازه و موقعیت قرار گرفتن پولیپ در نواحی عمیق سینوس ها کمک کرده و وضعیت التهاب ایجاد شده در این رابطه را مشخص نماید.
  • آزمایش آلرژی
    پزشک ممکن است به بیمار توصیه کند از آزمایش های آلرژی برای تشخیص وجود التهاب مزمن در بدن استفاده شود.
  • آزمایش فیبروز سیستیک
    اگر یک کودک به مشکل پولیپ بینی دچار شود، پزشک ممکن است برای وی از آزمایش فیبروز سیستیک استفاده نماید.

روش های درمان پولیپ بینی

پزشک احتمالاً از برنامه های درمانی کوتاه مدت و بلند مدت به منظور تشخیص ایجاد پولیپ بینی و کاهش التهاب بافت آن استفاده می کند. گاهی اوقات لازم است از عمل جراحی پولیپ بینی برای خارج کردن کامل پولیپ و درمان پولیپ بینی استفاده شود.

1. درمان بدون جراحی بینی

در روشی که جراحی بینی صورت نمی گیرد پزشک ممکن است از داروهای گوناگون که موجب جمع شدن پلیپ بینی یا برطرف شدن آن می گردد، جهت درمان پلیپ بهره ببرد. یکی از شیوه های درمانی متداول در این حالت مصرف داروی کورتیکو استروئید بینی می باشد. این دارو به صورت اسپری موجود است و قادر می باشد ورم ایجاد گشته در حفره های بینی را کم کند. متداول ترین گونه داروهای کورتیکو استروئید بینی شامل فلوتیکازون (با نام تجاری فلوناز)، مومتازون (با نام تجاری نازونکس)، بودزوناید، فلونیزولید، و تریامسینولون هستند.

داروهای کورتیکو استروئید بینی قادر به جمع شدن پولیپ ها یا برطرف سازی کامل آنها می باشند.
اگر پزشک مصرف داروهای کورتیکو استروئید بینی را به شما توصیه کند و با مصرف این داروها بهبودی در علائم بیماری ملاحظه نگردد، امکان دارد برای شما داروهای کورتیکو استروئید خوراکی تجویز گردد. مصرف این داروها معمولا عوارض جانبی خطرناک را به همراه دارد و به همین دلیل پزشک احتمالاً مصرف این داروها را برای یک دوره زمانی کوتاه توصیه می کند. افزون بر داروهای کورتیکو استروئید، پزشک ممکن است از داروهای دیگر برای مبارزه با التهاب مزمن حفره سینوس بیمار استفاده کند. برای مثال، پزشک ممکن است از آنتی بیوتیک یا داروی آنتی هیستامین به این منظور بهره گیرد. در صورتی که بعد از مصرف داروهای کورتیکو استروئید خوراکی بهبودی در علائم مشکل ایجاد نگردد، پزشک احتمالاً از نمونه برداری یا برداشتن پولیپ بینی با عمل جراحی استفاده خواهد کرد.

2. عمل جراحی پولیپ بینی

عمل جراحی بینی به عنوان آخرین شیوه درمانی جهت از بین بردن پولیپ بینی در شرایطی استفاده شود که دیگر روش های درمانی نتوانند مشکل را رفع سازند. جزئیات خاص درباره چگونگی انجام عمل جراحی وابسته به اندازه، موقعیت و تعداد پولیپ های بینی می باشد. امروزه از دو روش اصلی برای جراحی پولیپ بینی گرفته می شود:

  • عمل جراحی آندوسکوپی سینوس
  • عمل جراحی قدیمی سینوس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha