تحقیقات جدید سلامت روده را با علائم یائسگی مرتبط دانسته است.

یبوست و استرس با علائم شدیدتر یائسگی مرتبط است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث، با نزدیک شدن به میانسالی، یائسگی می تواند باعث علائم ناراحت کننده ای داشته شود؛ تحقیقات جدید ارتباط بین برخی از این علائم و مشکلات گوارشی را کشف کرده است. مطالعه جدید که در اوایل این ماه منتشر شد، نشان داد که برخی از علائم یائسگی ممکن است با قوام مدفوع و دفعات مدفوع فرد مرتبط باشد.

محققان دریافتند زنانی که دو بار در هفته یا کمتر اجابت مزاج داشتند، احتمال بیشتری داشت که علائم یائسگی آزاردهنده یا شدید را گزارش کنند.

این مطالعه همچنین ارتباط بین قوام مدفوع و گرگرفتگی را نشان داد. محققان از مقیاس فرم مدفوع بریستول برای درک اینکه چگونه قوام مدفوع شرکت کنندگان با علائم خاص یائسگی مرتبط است، استفاده کردند. آنها دریافتند که زنان مبتلا به یبوست یا اسهال بیشتر احتمال دارد علائم یائسگی را بدتر و شدیدتر تجربه کنند.

مقیاس بریستول چیست؟ مقیاس فرم مدفوع بریستول از 1 تا 7 شماره گذاری شده است و برای ارزیابی سفت یا شل بودن مدفوع استفاده می شود. انواع 1 و 2 علائم یبوست (مدفوع سفت) و انواع 6 و 7 نشانه اسهال (مدفوع شل) هستند. تیم تحقیقاتی همچنین دریافتند که فعالیت بدنی، شاخص توده بدنی (BMI) و تشخیص افسردگی یا اضطراب با شدت علائم یائسگی مرتبط شده است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید رابطه بین استرس، علائم گوارشی و یائسگی مورد نیاز است.

Lauren Streicher، استاد بالینی OBGYN در دانشکده پزشکی Feinberg و میزبان پادکست Inside Information دکتر Streicher گفت: «این مقاله درباره علت و معلول نیست. بحث رابطه است.»

ارتباط بین الگوهای مدفوع و یائسگی

برای درک چگونگی ارتباط سلامت روده و یائسگی، محققان نظرسنجی هایی را به صورت ناشناس بین 693 زن بین 40 تا 60 سال توزیع کردند.

محققان همچنین یک ارزیابی روده انجام دادند که شامل اطلاعات گزارش شده از خود در مورد اینکه قوام مدفوع معمولی هر فرد و دفعات مدفوع آنها چیست.

در نهایت، شرکت‌کنندگان یک ارزیابی درباره استرس تکمیل کردند و از آنها سؤالات کلی در مورد سلامتی، از جمله فعالیت بدنی و عادات خوابشان پرسیده شد. استریچر گفت: «این واقعاً اولین بار بود که شخصی به طور خاص به علائم گوارشی نگاه می‌کرد.»

او افزود: «آنچه آنها دریافتند این بود که برخی علائم بسیار خاص وجود دارد که به نظر می رسد با زنانی که بیشترین علامت را دارند و زنانی که به نظر می رسد بیشترین استرس را دارند مرتبط شده است.»

به عبارت دیگر، داده ها نشان داد زنانی که استرس بیشتری داشتند و آنهایی که یبوست داشتند، علائم یائسگی بدتری نیز تجربه کردند.

درواقع علائم وازوموتور، گرگرفتگی یا تعریق شبانه، با قوام مدفوع مرتبط بود.

با این حال، هنوز نمی‌توان نتیجه‌گیری‌های بیشتری از این نتایج داشت که استرس، یائسگی و مشکلات گوارشی به سادگی با هم مرتبط هستند.

استرایچر گفت: «ما باید در تفسیر آن بسیار مراقب باشیم. آنها نمی گویند که علائم گوارشی باعث گرگرفتگی می شود. آنها نمی گویند که علائم گوارشی باعث اضطراب یا استرس می شود. چیزی که آنها می گویند این است که یک ارتباط بین این موارد وجود دارد.»

چگونه یائسگی ممکن است بر روده تأثیر بگذارد

علت اصلی رابطه بین حرکات روده، استرس و یائسگی هنوز مشخص نیست. علائم یائسگی می تواند باعث یبوست یا سایر مشکلات روده شود یا این علائم می تواند یائسگی را بدتر کند.

استریچر گفت: «حداقل ما دریافته‌ایم که بین هورمون‌ها و روده رابطه‌ای وجود دارد. بسیاری از خانم‌هایی که وقتی پریود می‌شوند، اسهال می‌شوند یا در زمان‌های خاصی از چرخه‌هایشان دچار یبوست می‌شوند نشاندهنده این موضوع می تواند باشد.»

استرس عامل دیگری است که باید در نظر گرفت، زیرا برخی از علائم یائسگی، مانند گرگرفتگی، اضطراب و افسردگی، یا مشکلات خواب، با سیستم عصبی مرکزی مرتبط هستند. استرس در دوران یائسگی و میکروبیوم روده که با افزایش سن زن تغییر می کند، می تواند بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد.

استرایچر می گوید: «ما این میکروبیوم و دستگاه گوارش را داریم و می دانیم که ممکن است بر مغز تأثیر بگذارد و ما می دانیم که گرگرفتگی از مغز منشا می گیرد یا حتی ممکن است این رابطه تغییر کند.»

این احتمال وجود دارد که تشدید علائم یائسگی باعث ناراحتی و استرس زنان شود، که به طور کلی، تأثیر منفی بر عملکرد روده آنها دارد.

استرایچر می‌گوید: «استرس زنانی که بیشترین گرگرفتگی را دارند، به روش‌های مختلف ظاهر می‌شود. بنابراین من را شگفت زده نمی کند اگر یکی از راه های بروز آن تغییر در عملکرد دستگاه گوارش باشد.»

با توجه به اینکه استرس می تواند باعث یبوست، اسهال، درد شکم، حالت تهوع و سایر مشکلات گوارشی شود، این ارتباط نشدنی نیست.

استفانی فاوبیون، ، مدیر پزشکی انجمن یائسگی آمریکای شمالی و مدیر مرکز کلینیک مایو برای سلامت زنان گفت:« بدون تحقیقات بیشتر، همه این نقاط اتصال ممکن صرفاً فرضیه باشند.»

فاوبیون همچنین اظهار داشت: «در حال حاضر، قوم مدفوع با برخی علائم یائسگی مرتبط است. این تقریباً تمام چیزی است که می توانید بگوییم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha