در مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است، یک متخصص دانشگاه ایالتی «نیومکزیکو» دریافت که افسردگی می‌تواند باعث مرگ زودرس در میان بزرگسالان مبتلا به دیابت در ایالات متحده شود.

افسردگی خطر مرگ را در بین آمریکایی‌های مبتلا به دیابت افزایش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، «جاگدیش خوبچدانی»، یک استاد علوم بهداشت عمومی در دانشگاه ایالتی نیومکزیکو در آمریکا این مطالعه را با همکاری «سریکانتا بانرجی» از دانشگاه «والدن» انجام داد تا تاثیرات بلندمدت افسردگی را در بزرگسالان آمریکایی مبتلا به دیابت نوع دو بررسی کنند.

خوبچندانی گفت: بیش از ۳۵ میلیون آمریکایی دیابت دارند و بیش از ۹۵ میلیون نفر نیز به پیش دیابت مبتلا هستند که دیابت را به یکی از علل اصلی مرگ و میر در این کشور تبدیل کرده است. متأسفانه بخش بزرگی از این افراد با افسردگی، اضطراب یا سلامت روانی ضعیف دست و پنجه نرم می کنند.

پیش دیابت وضعیتی است که در آن اگرچه قند خون تاحدودی بالاست، ولی بیمار همه ملاک‌های دیابت را ندارد.

خوبچندانی و بانرجی برای تکمیل این مطالعه، داده‌های حاصل از بررسی ملی سلامت و تغذیه سال‌های ۲۰۰۵-۲۰۱۰ را تجزیه و تحلیل کردند، برنامه‌ای از مطالعات که توسط مرکز ملی آمار سلامت اداره می‌شود و وضعیت سلامت و تغذیه بزرگسالان و کودکان را در ایالات متحده ارزیابی می‌کند. آنها سپس این داده ها را به سوابق مرگ ثبت شده از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) مرتبط کردند. این مطالعه شامل ۱۴ هزار و ۹۲۰ شرکت کننده بوده است.

یافته های آنها که در این ماه در نشریه Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews منتشر شد، نشان می دهد که بیش از ۱۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی از افسردگی یا دیابت رنج می برند.

به طور کلی، شرکت کنندگان مبتلا به دیابت ۱.۷ برابر بیشتر از افراد بدون دیابت در معرض مرگ زودرس بودند. با این حال، خطر مرگ برای شرکت کنندگان مبتلا به دیابت و افسردگی در مقایسه با افرادی که به دیابت یا افسردگی مبتلا نبودند، بیش از چهار برابر شده بود.

خوبچندانی گفت: دیابت به تنهایی یک بیماری ناتوان کننده است و بروز همزمان افسردگی آن را بدتر می کند. متأسفانه، بسیاری از آمریکایی‌های مبتلا به دیابت همچنان از نظر مالی و روحی با مشکل مواجه هستند و این وضعیت مدیریت این بیماری را دشوار می‌کند.

متخصصان این مطالعه نوشتند که بسیاری از مکانیسم‌های جمعیت شناختی، روانی-اجتماعی و بیولوژیکی می‌توانند مسوول بروز همزمان افسردگی و دیابت باشند که در نتیجه خطر مرگ و میر در این افراد افزایش می‌یابد. این عوامل عبارتند از شناخت ضعیف تر و مدیریت ناکافی بیماری، عوامل خطر ژنتیکی و سبک زندگی، احتمال بروز بیماری های دیگر، بار مالی بیشتر و دسترسی کمتر به مراقبت های بهداشتی، اختلالات سیستم ایمنی و عروقی و استرس که منجر به تشدید افسردگی و دیابت می شود.

این مطالعه خاطرنشان می کند که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده، بیش از ۷۵ درصد از افراد مبتلا به دیابت، نوعی درمان برای مدیریت اختلال خود دریافت می کنند. با این حال، طبق این مطالعه، بیش از ۵۰ درصد از بیماران دیابتی با مشکلات سلامت رفتاری، از مراقبت های بهداشت روانی کافی برخوردار نیستند.

خوبچندانی گفت که ویژگی های خاصی در بین افرادی که در معرض خطر ابتلای همزمان به افسردگی و دیابت هستند، مشترک است از جمله درآمد و تحصیلات پایین، وضعیت اقلیت نژادی/قومی، سبک زندگی ناسالم و ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن.

وی افزود: این جمعیت ها باید توسط پزشکان، گروه های پرخطر در نظر گرفته شوند تا از مرگ و میر زودرس در آن‌ها جلوگیری شود.

همچنین داده‌های این مطالعه نشان می دهد که پزشکان باید نسبت به نیازهای روانی اجتماعی افراد مبتلا به دیابت حساس باشند. متخصصان ترکیبی از اقدامات مناسب برای درمان مسائل بهداشت روانی در مراقبت های اولیه و تخصصی برای بیماران دیابتی را توصیه می کنند.

خوبچندانی در این باره اذعان کرد: بهبود کیفیت مراقبت و درمان بیماری دیابت و مشکلات روانی که همزمان با آن رخ می‌دهند، می تواند رفاه و امید به زندگی را برای مبتلایان به دیابت بهبود بخشد.

بر اساس گزارشی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، در سال ۲۰۲۱ میلادی، تقریباً یک نفر از هر چهار جوان در این کشور اعلام کرده که اخیراً به دنبال درمان و مراقبت های سلامت روان بوده و تحت درمان قرار گرفته است.

در ادامه به نقل از «وب ام دی» به چند توصیه ساده که منجر به کاهش علائم افسردگی می‌شوند، خواهیم پرداخت.

* یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

هیچ غذای خاصی افسردگی را درمان نمی کند اما داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند بخشی از یک برنامه درمانی کلی باشد. وعده های غذایی و میان وعده های خود را با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل تهیه کنید.

* غذاهایی مصرف کنید که خلق و خو را تقویت می‌کنند

برخی مطالعات می گویند اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین B۱۲ ممکن است بر مواد شیمیایی مغز که بر خلق و خو و سایر عملکردهای مغز تأثیر می گذارد، تاثیر داشته باشند. همچنین سطوح پایین آن‌ها ممکن است با افسردگی مرتبط باشد. ماهی های چرب دارای امگا ۳ هستند. دانه کتان، آجیل، سویا و سبزیجات سبز تیره نیز حاوی امگا ۳ هستند. همچنین غذاهای دریایی منبع خوبی از B۱۲ هستند اما گیاهخواران می توانند آن را در غلات غنی شده، محصولات لبنی و مکمل ها دریافت کنند.

* کربوهیدرات‌های کم‌چرب مصرف کنید

کربوهیدرات ها سطح سروتونین مغز شما را افزایش می دهند که حس خوب بودن شما را تقویت می کند. شما می توانید کربوهیدرات ها را از طریق مصرف سبزیجات، میوه ها و غلات کامل دریافت کنید.

* کمتر کافئین مصرف کنید

اضطراب اغلب همراه با افسردگی اتفاق می افتد. مصرف کافئین بیش از حد می تواند شما را عصبی، پریشان یا مضطرب کند. در حالی که دانشمندان رابطه واضحی بین مصرف کافئین و افسردگی پیدا نکرده‌اند، کاهش مصرف آن ممکن است به کاهش شانس ابتلا به این بیماری و بهبود خواب شما کمک کند.

* دردهای جسمانی خود را درمان کنید

وقتی صدمه یا آسیبی می بینید، سخت است که روحیه خوبی داشته باشید. با تیم مراقبت های بهداشتی‌تان برای درمان افسردگی و درد خود همکاری کنید.

* برای تغییر احساسات‌تان ورزش کنید

ورزش کردن تقریباً به اندازه داروهای ضد افسردگی برای برخی افراد مؤثر است. نیازی به دویدن با سرعت زیاد ندارید فقط کافی است با یک دوست قدم بزنید. با گذشت زمان، بیشتر تحرک داشته باشید تا زمانی که در بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. با ورزش کردن از نظر جسمی احساس بهتری خواهید داشت، شب ها بهتر می خوابید و خلق و خوی خود را تقویت خواهید کرد.

* ورزش یا تمرینی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید

اگر دوست ندارید بدوید، ممکن است فوتبال بازی کردن را تحمل نکنید. با این حال، شما به یک برنامه ورزشی که دوست دارید، متعهد باقی خواهید ماند. می توانید پیاده روی کنید، گلف بازی کنید، دوچرخه سواری کنید، در باغ خود کار کنید، تنیس بازی کنید یا شنا کنید. به گفته متخصصان، نکته مهم این است که چیزی را که دوست دارید، انتخاب کنید. سپس مشتاقانه منتظر آن خواهید بود و با انجام آن احساس بهتری خواهید داشت.

* با دیگران ورزش کنید

ارتباط با افراد دیگر می تواند به شما کمک کند بر احساس تنبلی و تنهایی ناشی از افسردگی غلبه کنید. به یک گروه ورزشی بپیوندید یا با یک دوست تمرین کنید. ارتباط با دیگران به شما کمک می‌کند تا برای ادامه مسیر از حمایت کافی برخوردار باشید.

* به اندازه کافی نور خورشید دریافت کنید

آیا در ماه های تاریک و سردتر سال احساس افسردگی می کنید؟ ممکن است اختلال عاطفی فصلی (SAD) داشته باشید. این اختلال بیشتر در زمستان، زمانی که نور خورشید کمتر است، رایج است. شما می توانید اختلال عاطفی فصلی را با نور درمانی، داروهای ضد افسردگی، مکمل های ویتامین D و گفتگو درمانی، درمان کنید.

* به خلاقیت خود اهمیت دهید

نقاشی، عکاسی، موسیقی، بافندگی یا نوشتن در یک ژورنال همه راه هایی هستند که می توانید احساسات خود را از طریق آن‌ها کشف کنید و آنچه را که در ذهن خود دارید، بیان کنید. هدف از این کار خلق یک شاهکار نیست. کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید. ممکن است این فعالیت‌ها به شما کمک کنند بهتر بفهمید که چه کسی هستید و چه احساسی دارید.

* زمانی را برای آرامش ذهنی اختصاص دهید

استرس و اضطراب می تواند علائم افسردگی شما را تشدید کرده و بهبودی را دشوارتر کند. یاد بگیرید که آرام بمانید و می توانید به بازگرداندن حس آرامش و کنترل کمک کنید. ممکن است یک کلاس یوگا یا مدیتیشن در این زمینه مفید باشد. همچنین گوش دادن به یک موسیقی ملایم و آرام‌بخش نیز بسیار مفید است.

* در فعالیت‌های گروهی شرکت کنید

وقتی با افراد وقت می‌گذرانید، می‌توانید حس هدفمند بودن را دوباره به دست آورید و برای شروع کار نیز زمان زیادی لازم نیست. می توانید در یک موسسه خیریه داوطلب شوید یا به یک گروه بحث و گفت و گو بپیوندید. وقتی با افراد جدیدی آشنا می شوید و کارهای جدید انجام می دهید، احساس خوبی نسبت به خود خواهید داشت.

* دوستان و خانواده را در زندگی خود نگه دارید

افرادی که شما را دوست دارند، می خواهند از شما حمایت کنند. با این حال اگر رابطه خود را با آن‌ها محدود کنید، نمی توانند این کار را انجام دهند. اگر روابط خود را با آن‌ها تقویت کنید، احساس بسیار بهتری خواهید داشت. می‌توانید به یک دوست زنگ بزنید و پیاده روی کنید. با همسرتان یک فنجان قهوه بنوشید. ممکن است تمامی این فعالیت‌ها به شما کمک کند که در مورد افسردگی خود صحبت کنید.

* به اندازه بخوابید

افسردگی، استراحت کردن خوب و مناسب را سخت می کند. برخی از افراد بیش از حد می خوابند اما برخی دیگر نمی توانند به راحتی به خواب بروند. با شروع روند بهبودی، عادات خواب خوب شبانه را دوباره تمرین کنید. هر روزه با رفتن به رختخواب و بیدار شدن در ساعات مشخص شروع کنید. همچنین می‌توانید از تکنیک های آرامش اعصاب نیز استفاده کنید. کیفیت خواب باعث می شود ذهن و بدن شما احساس بهتری داشته باشد.

* از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

الکل و مواد دخانی می توانند بهبودی شما را از افسردگی، کند کرده یا آن را متوقف کنند. آنها همچنین می توانند وضعیت را بدتر کنند و از عملکرد خوب داروهای ضد افسردگی جلوگیری کنند. اگر سوء مصرف مواد دارید، سریعا از یک متخصص کمک بخواهید. با مصرف نکردن الکل و مواد دخانی یا مخدر شانس بیشتری برای پشت سر گذاشتن افسردگی خواهید داشت.

* به درمان خود پایبند باشید

ورزش کردن، داشتن یک رژیم غذایی سالم و سایر عادات خوب ممکن است به شما کمک کنند تا احساس مثبتی نسبت به زندگی خود داشته باشید اما آنها جایگزین درمان پزشکی یا گفتار درمانی نمی شوند. افسردگی یک بیماری جدی است و خطر خودکشی را برای افراد به همراه دارد. اگر به فکر آسیب زدن به خود هستید، فورا از یک متخصص روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید. همچنین هرگز درمان خود را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید یا تغییر ندهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha