تحقیقات جدید شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد چت ربات های مجهز به هوش مصنوعی می توانند به افراد در بهبود فعالیت بدنی، رژیم غذایی و خواب خود کمک کنند. تحقیقات شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌کند که ربات‌های گفتگویی می‌توانند نقش مهمی در ارتقای رفاه و زندگی سالم داشته باشند.

ربات های هوش مصنوعی به افزایش فعالیت بدنی، رژیم غذایی و کیفیت خواب کمک می کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سای پست محققان در این مطالعه که در npj Digital Medicine منتشر شده است میگویند رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی ناکافی، بی تحرکی بیش از حد و خواب ناکافی از نگرانی های مهم سلامت جهانی هستند. این عوامل سبک زندگی به مشکلات سلامتی مختلفی از جمله افسردگی، اضطراب، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی، چاقی، سرطان ها و افزایش نرخ مرگ و میر کمک می کنند.

چت بات ها که زمانی تنها به عنوان برنامه های کاربردی ساده برای کارهایی مانند سفارش غذا یا دریافت به روز رسانی اخبار تصور می شدند،اما حالا به طور قابل توجهی تکامل یافته اند. این چت ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی اکنون قادر به ارائه پاسخ های فوری و شخصی هستند که می تواند به کاربران کمک کند تا در زندگی روزمره خود انتخاب های سالم تری داشته باشند.

بن سینگ، نویسنده این مطالعه ( @BenSinghPhD ) که به عنوان محقق در دانشگاه استرالیای جنوبی فعالیت میکند گفت : « به دلیل شیوع رو به رشد چت بات ها و پتانسیل آنها برای تأثیر مثبت بر سلامت عمومی، من به این موضوع جذب شدم. با افزایش استفاده از فناوری دیجیتال در زندگی روزمره ما، بررسی اینکه چگونه ربات‌های گفتگو می‌توانند بر رفتارهای سبک زندگی، مانند فعالیت بدنی، رژیم غذایی، و خواب تأثیر بگذارند، به نظر یک حوزه مطالعه مرتبط و جذاب به نظر می‌رسد.

این مطالعه شامل بررسی سیستماتیک و متاآنالیز تحقیقات موجود در مورد مداخلات چت بات بود. این مطالعه داده‌های 19 کارآزمایی را گرد هم آورد که شامل یک نمونه متنوع از 3567 شرکت‌کننده بود. این کارآزمایی‌ها اثرات چت‌بات‌ها را بر فعالیت بدنی، رژیم غذایی و خواب بررسی کردند.

محققان دریافتند که مداخلات چت بات بهبود اندازه اثر کوچک تا متوسط را در فعالیت بدنی، رژیم غذایی و خواب نشان می‌دهد.

چت بات ها منجر به 735 مرحله اضافی در روز برای شرکت کنندگان شد. این یک گام مهم به سمت یک سبک زندگی فعال تر است که به سلامت و تناسب اندام کلی کمک می کند. شرکت‌کنندگانی که با چت‌بات‌ها تعامل داشتند، یک وعده اضافی میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه خود گنجانیدند. این بهبود رژیم غذایی می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت و تندرستی کلی داشته باشد.

این مطالعه همچنین نشان داد که چت ربات ها می توانند طول مدت و کیفیت خواب را افزایش دهند. کاربران از 45 دقیقه خواب اضافی در هر شب لذت بردند که به بهبود الگوهای خواب و سلامت کلی کمک کرد.

بررسی سیستماتیک و متاآنالیز ما اثرات مثبت قابل توجهی از مداخلات چت بات بر فعالیت بدنی، رژیم غذایی و خواب یافت. این بدان معنی است که افراد می توانند از چت بات ها برای حمایت و بهبود عادات سلامتی خود استفاده کنند. با این حال، مهم است که نوع مناسب چت بات را انتخاب کنید و رفتار سبک زندگی خاصی را که می خواهند هدف قرار دهند، در نظر بگیرید.

چت بات‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که آنها را به متحدان مؤثری در پیگیری سبک زندگی سالم‌تر تبدیل می‌کند. آن‌ها در ایجاد پاسخ‌های شخصی و فوری که کاربران را به تصمیم‌گیری بهتر در مورد رفتارهای روزمره‌شان ترغیب می‌کند، عالی هستند. این سطح از مشارکت در ایجاد انگیزه در افراد برای اتخاذ عادات سالم‌تر بسیار مهم است.

جالب اینجاست که این مطالعه نشان داد که چت ربات های متنی از جایگزین های مبتنی بر صدا بهتر عمل می کنند. این یافته بر تطبیق پذیری ربات های چت در پذیرایی از کاربران در هر سنی تاکید می کند، و این تصور را که آنها فقط برای افراد با فناوری مناسب هستند را از بین می برد.

یکی از یافته‌های شگفت‌انگیز، اثربخشی متفاوت انواع ربات‌های گفتگوی مختلف بود. چت ربات‌های مبتنی بر متن و هوش مصنوعی برای بهبود مصرف میوه و سبزیجات از چت‌ربات‌های گفتاری/صوتی بهتر عمل کردند. این اهمیت تطبیق مداخلات چت بات با اهداف خاص سلامت و انتخاب مناسب ترین فناوری را برجسته می کند.

پتانسیل چت بات ها در مراقبت های بهداشتی امیدوارکننده است اما باز هم بهتر است که احتیاط کنید. تحقیقات در این زمینه هنوز جوان است و این امکان وجود دارد که چت بات ها توصیه های نامناسبی را ارائه دهند. بنابراین، در حال حاضر، به نظر می رسد تکمیل مربیگری انسان با چت بات ها بهترین های هر دو جهان را ارائه می دهد.

تحقیقات آینده باید بر روی حجم نمونه های بزرگتر، مطالعات پیگیری طولانی مدت و کاوش عمیق تر در مورد تفاوت های ظریف تعاملات چت بات تمرکز کند.

«یک نکته مهم این است که بیشتر کارآزمایی‌های موجود در مطالعه ما دارای رتبه‌بندی با کیفیت پایینی بودند که می‌تواند باعث سوگیری شود. تحقیقات آینده باید کیفیت روش شناختی بالاتری داشته باشد. علاوه بر این، بررسی پایداری طولانی مدت اثرات مشاهده شده در مداخلات چت بات و بررسی مسائل بالقوه تعامل کاربر ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha