رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: خدمات روانشناسی بالینی و سلامت تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و این خدمات شامل افرادی که مدرک کارشناسی ارشد و دکترای بالینی روانشناسی دارند می‌شود البته در حال مذاکره هستیم تمام گرایش‌های روانشناسی مشمول بیمه شوند.

خدمات روانشناسی بالینی و سلامت تحت پوشش بیمه قرار گرفت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی فتحی آشتیانی روز دوشنبه در یک نشست خبری افزود: روانشناسی تربیتی، کودکان، مشاوره تحصیلی و غیره که بیش از ۱۰ گرایش است همگی کار سلامت را انجام می دهند و باید بزودی خدمات آنها تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

وی اظهارداشت: شورای پنجم سازمان روانشناسی و مشاوره را با انتخابات مردادماه امسال آغاز کردیم و سعی داریم در جهت ارتقای سلامت روانی جامعه و افزایش دانش روانشناسی اقدامات مفیدی انجام دهیم.

وی ادامه داد: قانون سازمان روانشناسی و مشاوره که مصوب ۱۳۸۲ است را در این دوره بازنگری می کنیم تا چالش های دوره پیش برطرف شود.

فتحی آشتیانی تصریح کرد: این سازمان بیش از ۵۷ هزار عضو دارد، از این تعداد ۲۰ هزار نفر پروانه کار تخصصی دارند که مشغول بکار بوده که از مجموع ۲۰ هزار نفر ۱۱ هزار و ۲۴ نفر از درگاه ملی مجوز پروانه گرفته و بیش از هشت هزار نفر نیز از سازمان روانشناسی مجوز فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه فرایند اخذ پروانه فعالیت با برگزاری آزمون تسریع می شود، اظهار داشت: پیش بینی می شود حدود ۱۰ هزار نفر در این آزمون شرکت کنند و با درگاه ملی مجوزها مشکلی نداریم، سعی داریم با تعامل پروانه تخصصی را صادر کنیم.

رئیس سازمان نطام روانشناسی و مشاوره افزود: در برنامه هفتم توسعه نیز بحث بیمه خدمات سلامت روانی که پیش نویس اولیه آن وجود داشته و توسط کمیسیون تلفیق مجلس حذف شده در این برنامه تعریف شود.

اخذ پروانه فعالیت منوط به پذیرش در آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران

فتحی در مورد برگزاری آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران گفت: این آزمون در جهت صلاحیت حرفه ای برگزار و اخذ پروانه فعالیت برگزار می شود.

وی توضیح داد: برای اینکه پروانه کار تخصصی روانشناسی و مشاوره صادر شود باید شرایطی مانند عضویت در سازمان، دارای مدرک تحصیلی ارشد و دکتری و کسب حد نصاب آزمون صلاحیت حرفه ای داشته باشد و در مصاحبه بعد از آزمون مورد پذیرش ارزیابی قرار می گیرد و مجوز پروانه فعالیت را دریافت می کند و مهمترین هدف آن است زمانی طولانی که افراد برای مصاحبه طی می کردند، کوتاه می شود.
اخذ پروانه روانشناسی و مشاوره از درگاه ملی بسته است.

فتحی با یادآوری اینکه اکنون درگاه مجوز پروانه فعالیت برای روانشناسان و مشاوران بسته است و با برگزاری آزمون صلاحیت حرفه ای و مصاحبه می توانند وارد درگاه و مدارک خود را بارگذاری شده و مجوز دریافت کنند، تاکید کرد: ضرورت فعالیت به عنوان روانشناس و مشاوره منوط به اخذ مجوز از سازمان روانشناسی و مشاوره است و در غیر اینصورت فعالیت آنها غیر قانونی است.

به گفته فتحی، بحث بازرسی دفاتر و کلینیک های روانشناسی در این دوره جدی گرفته می شود و معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات سازمان نظام روانشناسی آماده دریافت شکایت مردم را دارد و موارد خلاف قانون را بررسی می کند.

وی ادامه داد: افراد قبل از مراجعه به روانشناس می‌توانند از سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استعلام بگیرند تا دچار مشکل نشوند و بصورت آنلاین پیامک برای گیرنده خدمت از سوی سازمان ارسال می شود تا میزان رضایت از روانشناس مربوطه اعلام کند.

تاسیس مدرسه توانمندسازی حرفه ای و بازآموزی

فتحی تصریح کرد: سازمان نظام روانشناسی به دنبال آن است که مدرسه توانمندسازی حرفه‌ای و بازآموزی را تأسیس کند و دوره های آموزشی نیز برای مشاوران و روانشناسان بزودی برگزار می شود .

وی با اشاره به ضرورت شناسایی و ارتقای سلامت روانی جامعه و امید بخشی به قشر نوجوان و جوان کشور ادامه داد: ترسیم سیمای سلامت روانی جامعه و ارتقای سطح سواد مردم در این جهت با کمک رسانه ها و انتشار مجله های پژوهشی و تعامل با سازمانها با توجه به‌ اینکه نیازمند مشاوره هستند، از دیگر برنامه های سازمان است تا امید و خوش بینی در جامعه افزایش یابد و تاب آوری مردم نیز بالا رود.

فتحی در مورد تعرفه های خدمات روانشناسی و مشاوره گفت: ۲۳۰ هزار تومان برای کارشناسی ارشد و ۲۷۰ برای دکتری روانشناسی و مشاوره هزینه ویزیت بر اساس مصوبه دوات است، ابعاد تعرفه خدمات گسترش بابد.

وی یادآور شد: ۷۰ درصد افراد جامعه به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه ها به مشاوره و روانشناس مراجعه می کنند که سعی داربم پوشش بیمه ای این خدمات را گسترش دهیم .

فتحی افزود: برخی هزینه های جانبی دفاتر روانشناسی و مشاوره زیاد است و برخی از همکاران بیش از تعرفه تعیین شده از بیمار هزینه دریافت می کنند که امیدواریم سال آینده تعرفه منطقی تر شود.

پرویز آزاد فلاح معاون نظام روانشناسی و مشاوره نیز در این نشست خبری گفت: اگر روانشناسان و مشاوره فخر بفروشد با توجه به نقش مهمی که ایفا می کنند در برابر جامعه مخدوش می شود و برگزاری آزمون صلاحیت حرفه ای در این جهت بیشتر انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه آزمون صلاحیت حرفه ای متقاضیان کار در حوزه روانشناسی و مشاوره ۲ بار در سال برگزار می شود، ادامه داد: این آزمون هر سال اواسط تیر و دی با اجرای سازمان سنجش و آموزش کشور، برگزار می شود .

معاون سازمان نظام روانشناسی با یادآوری اینکه صلاحیت و ارزیابی علمی آزمون مورد تاکید است و شرکت کنندگان بعد از پذیرش و کسب حد نصاب نمره وارد مرحله مصاحبه می شوند، گفت: توانمندسازی و بازآموزی روانشناسان امری مهم است، از اساتید دانشگاهی می خواهیم در این جهت به ما کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha