برخی از فروشگاه‌ها از شمع، عطر، یا رایحه‌های دیگری استفاده می‌کنند که حتی اگر کسی لباس را امتحان نکرده باشد، می‌تواند روی پارچه اثر بگذارد.

چرا همیشه لباس‌های نو را قبل از پوشیدن باید شست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، همیشه لباس‌های تازه خریداری‌شده را پیش از اینکه بپوشید باید بشویید، زیرا هیچ‌وقت نمی‌دانید چه چیزی ممکن است روی آن‌ها پنهان‌ شده باشد.

نو بودن لباس به معنی تمیز بودن آن نیست. پژوهشگران در هر تحقیق جدید به یافته‌های معتبرتری برای اثبات این ادعا دست پیدا می‌کنند تا ما را قانع کنند که سلامت را فدای اتوی خوب و خوش ایستی لباس نو نکنیم.

کارشناسان می‌گویند همیشه لباس‌های تازه خریداری‌شده را پیش از اینکه بپوشید باید بشویید، زیرا هیچ‌وقت نمی‌دانید چه چیزی ممکن است روی آن‌ها پنهان‌ شده باشد.

به گزارش نیویورک پست، کیم رومین، یکی از پژوهشگران آزمایشگاه کارخانه مواد شوینده «تاید» در آمریکا، درباره واقعیت ناخوشایند لباس‌های نو، که قبل از خرید دیگران نیز امتحان کرده‌اند، می‌گوید: «بدن انسان به‌طور طبیعی در طول روز خاک بدن تولید می‌کند. به‌طور متوسط، این مقدار حدود یک لیتر عرق، ۴۰ گرم سبوم [روغن‌های بدن]، ۱۰ گرم سلول‌های پوست، و ۱۰ گرم نمک است.»

مجموعه این‌ها، که «خاک‌ بدن» خوانده می‌شود، ممکن است از افرادی که لباس‌های نو را لمس می‌کنند به شما منتقل شود.

او توضیح داد: «اگر لباس نو قبل از پوشیدن شسته نشود، مواد مذکور و مواد شیمیایی بالقوه ممکن است برای پوست حساس تحریک‌کننده باشند.»

آیا لباس نو را باید شست؟

ماریلی نلسون، یکی از بنیان‌گذاران مارک تمیزکننده غیرسمّی Branch Basics در مینیاپولیس، مینه‌سوتا و متخصص مواد و مشاور محیط‌زیست و خانه سالم، می‌گوید لباس‌های کاملا نو ممکن است آماده پوشیدن به نظر برسند، اما آن‌هایی که از مواد مصنوعی ساخته‌شده‌اند «امکان دارد آلوده به VOCهای مضر [ترکیبات آلی فرار] ناشی از رنگ‌آمیزی، فرمالدئید، و مواد شیمیایی مربوط به پارچه باشند.»

او افزود: «پارچه‌ها آلودگی را از فرایند تولید، انبارداری، حمل‌ونقل، و فروشگاه‌هایی که در آن به نمایش گذاشته می‌شوند نیز دریافت می‌کنند. شستن قبل از پوشیدن بسیاری از این آلودگی‌ها را کاهش می‌دهد و از بین می‌برد.»

به گفته نلسون، یکی دیگر از دلایل شستن لباس‌های نو وجود باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا، عطرها، یا محصولات بهداشت شخصی زیان‌آور است که ممکن است پس‌ از اینکه دیگران لباس‌ را در فروشگاه امتحان کردند، روی لباس‌ باقی بمانند.

نلسون می‌گوید: «رایحه‌ها، عطرها، مواد شوینده لباس‌شویی، لوسیون‌ها، و مواد دیگر ممکن است خطر زیادی برای سلامت ما داشته باشند. عطرها اغلب ترکیب‌هایی پیچیده از مواد شیمیایی گوناگون‌اند که بسیاری از آن‌ها ممکن است غدد درون‌ریز را مختل کنند و برای چشم و پوست و ریه‌ها تحریک‌کننده باشند.»

«علاوه بر این، برخی از فروشگاه‌ها از شمع، عطر، یا رایحه‌های دیگری استفاده می‌کنند که حتی اگر کسی لباس را امتحان نکرده باشد، می‌تواند روی پارچه اثر بگذارد.»

نلسون اضافه می‌کند که خبر خوب این است که «وقتی لباس‌های جدیدتان را قبل از پوشیدن کاملا می‌شویید، این مواد شیمیایی را حذف می‌کنید. این گام پیشگیرانه به جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک و اثر منفی بالقوه بر سلامت، که ممکن است از قرار گرفتن در معرض این مواد ایجاد شود، کمک می‌کند.»

کارشناسان توجه به چند نکته ساده را هنگام شستن لباس‌های جدید توصیه می‌کنند.

اجناس سازگارتر با پوستتان بخرید.

به‌جای ترکیبات مصنوعی مانند نایلون و پلی استر، الیاف طبیعی را انتخاب کنید.

لباس‌های نو را تکان دهید و هوادهی کنید.

اگر لباس‌هایی که تازگی خریده‌اید بوی تند و تیزی دارند، آن‌ها را در هوای آزاد پهن کنید تا هوای خانه‌تان آلوده نشود.

دستورالعمل‌های شست‌وشوی لباس را رعایت کنید.

هنگام شستن لباس‌های نو، رعایت دستورالعمل‌های روی برچسب مراقبت لباس بسیار مهم است، زیرا این بهترین راه برای مراقبت از لباس است.

شستن با آب سرد و استفاده از چرخه ملایم ماشین لباس‌شویی راهی عالی برای کمک به حفظ یکپارچگی لباس است.

از شوینده‌های مرغوب استفاده کنید. استفاده از شوینده مرغوب به حذف آلاینده‌های روی پارچه‌ کمک می‌کند. هر مارکی که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که برچسب آن را برای فهرست مواد سازنده و آلرژن‌های احتمالی بررسی کنید.

افزودنی‌های غیرسمّی لباس‌ها را تمیزتر می‌کنند.

آیا می‌دانستید که ودکای ساده را می‌توان روی لباس‌های نو اسپری کرد تا به از بین بردن باکتری‌ها و خنثی کردن بو کمک کند؟ مخلوط ودکا با جوش شیرین و سرکه سفید مقطر برای از بین بردن بو نیز موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha