مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر در تشریح عملکرد این مجموعه در دو سال اخیر گفت: روند صعودی تولید دارو در سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر وارد سومین سال خود شد.

تولید کپسول ضداسترس در هلال احمر / رشد ۶۰ درصدی تولید دارو

به گزارش سلامت نیوز بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ علیرضا عسکری - مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی با اشاره به عملکرد این مجموعه گفت: مجموعه تدارکات پزشکی بازوی توانمند دولت، جمعیت هلال احمر و وزارت بهداشت به شمار می‌آید و در کنار تولید انواع داروها و تجهیزات مهم پزشکی، نقش مفیدی در تأمین و توزیع داروهای کمیاب و داروهای پرونده‌ای از طریق شرکت بازرگانی سها کیش، پخش سها هلال و داروخانه‌های هلال‌احمر در سراسر کشور دارد.

وی افزود: هدف ما کمک به سلامت همه انسان‌ها از طریق خودکفایی ملی در زمینه تولید مواد اولیه، دارو و تجهیزات پزشکی و راهبری فعالیت‌های مرتبط با امور دارویی و تجهیزات پزشکی در راستای رفع نیازهای درمانی کشور است.

عسکری ادامه داد: بر این اساس مأموریت مهمی‌که بر دوش ما نهاده شده، در وهله اول توسعه و بهبود نظام تهیه، تولید، تأمین و ارائه خدمات دارویی و تجهیزات پزشکی و در گام بعدی، خدمت‌رسانی ‌به موقع و تأمین اقلام درمانی مورد نیاز مردم در شرایط خاص و مناطق محروم است.

وی تصریح کرد: در گذشته شاهد بودیم که در بحران‌هایی همچون شیوع بیماری کرونا، کمبود داروهایی همچون آنتی بیوتیک مشکل ساز شد که با فعالیت شبانه روزی و تولید پنج برابری و همچنین توزیع مویرگی و گسترده آنتی بیوتیک ها در کشور و تامین و توزیع گسترده داروهای مخصوص دوران کرونا و آنتی بیوتیک توانستیم بخش قابل توجهی از نیاز جامعه را پوشش دهیم.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی توضیح داد: امروزه صنعت داروسازی در کشور به اندازه‌ای گسترش یافته که داروهای ایرانی از نظر کیفی مشابه داروهای خارجی هستند و در ساخت آنها کلیه استانداردهای بین‌المللی تولید نیز رعایت می‌شود. در واقع فرقی بین مصرف داروی خارجی و ایرانی نیست، چرا که دستورالعمل ساخت کلیه داروها به لحاظ علم شیمی یکسان است و پروسه تولید داروها به یک طریق است.

عسکری افزود: برای مثال در حال حاضر ما یکی از بهترین داروهای مُسکن را که بر درد اثر بسیار خوبی دارد و مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار گرفته، تولید می‌کنیم. البته برای اولین بار در ایران آن را وارد بازار کشور کردیم، برای دردهای شدید تجویز می‌شود و مورد توجه ویژه آنکولوژیست‌ها و متخصصان درد قرار گرفته، این در حالی است که می‌توانیم آن را توسعه داده و به شکل‌های دیگر غیر از خوراکی هم تولید کنیم.

تولید کپسول ضداسترس در هلال احمر

وی خاطرنشان کرد: کپسول ضد استرس و خواب‌آور Valnight نیز به سازمان غذا و دارو ارسال شده تا پس از مراحل تأیید وارد بازار کشور شود.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی ادامه داد: شرکت داروسازی سها با امکانات و تجهیزات مدرن در زمینه آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت و تحقیق و توسعه، تولید محصولات جدید و توسعه سبد محصولات را همواره یکی از اهداف خود دارد. این شرکت با اخذ پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل در تلاش است محصولات جدیدی در شاخه مکمل و فرآورده‌های طبیعی و سنتی را به سبد محصولات خود اضافه کند.

عسکری تاکید کرد: در حال حاضر ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان رو به رشد و اولویت هم بهره‌مندی از تولیدات داخلی است. با سه شرکت دانش‌بنیان هم عقد قرارداد صورت گرفته تا بتوانیم مواد اولیه‌ای را که تاکنون وارد می‌کردیم از طریق این شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور خودمان تهیه کنیم.

وی افزود: یکی از این مواد، فیلترهای مربوط به پودرهای بی‌کربنات است. این فیلترها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در مرحله اخذ تأییدیه‌های آزمایشگاهی بوده و در این زمینه بزودی خودکفا شده و نیاز بازار در داخل تأمین می‌شود. در خصوص محصولات دیگر نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری‌های حداکثری را داریم تا بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز تولید سرنگ و یا سبد دیالیز را از شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین کنیم.

بومی‌سازی و تولید دستگاه همودیالیز

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی با اشاره به این که این آمادگی را داریم تا با شرکت‌های متناسب داخلی از قبیل دانش‌بنیان‌ها همکاری کامل داشته باشیم، گفت: این ظرفیت وجود دارد تا از محصولات داخلی استفاده کنیم و تولید انبوه نیز داشته باشیم. بومی سازی و تولید دستگاه همودیالیز با همکاری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران نیز از مهمترین طرح های توسعه ای شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران در سال جاری است. امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک خط تولید دستگاه دیالیز را نیز داشته باشیم.

عسکری با اشاره به تولیدات هلال احمر تصریح کرد: شرکت داروسازی سها در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۱۸ میلیون عدد و در سال ۱۴۰۱، ۲۳۴ میلیون عدد دارو در اشکال قرص، کپسول و مایعات تولید داشته است. در هفت ماهه اول سال ۱۴۰۲ نیز ۱۵۱ میلیون عدد تولید شده که در مدت زمان مشابه سال ۱۴۰۱ این تولیدات ۹۵ میلیون عدد بوده است. این اعداد حکایت از رشد حدود ۶۰ درصدی تولید نسبت به سال قبل دارد. ظرفیت تولید قرص و کپسول از ۱۲۵ میلیون عدد در سال ۱۴۰۰ به ۲۵۰ میلیون عدد و ظرفیت تولید شربت و سوسپانسیون از ۹ میلیون به ۴۰ میلیون عدد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی افزود: در مواقع کمبود کشوری نیز خطوط تولیدی داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها، کتوتیفن، آزیترومایسین به صورت شبانه روزی فعال بوده تا بتوانیم بخشی از نیاز جامعه را پوشش دهیم.
مقدار کل تولید محصولات سبد دیالیز در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۷۳ درصد افزایش یافته است که بیشترین مقدار افزایش درخصوص سوزن فیستولا است که علت اصلی تولید کم در سال ۱۴۰۰ کمبود ماده اولیه سوزن برای تولید سوزن فیستولا شناسایی که در سال ۱۴۰۱ با تامین ماده اولیه محقق شد. همچنین تولیدات فوق در شش ماه اول ۱۴۰۲ نسبت به شش ماه اول ۱۴۰۱ به میزان ۲۳ درصد افزایش داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha