رئیس هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری استان اصفهان گفت: با تاکید بر اینکه حال حاضر معیشت پرستاران در مخاطره است و بسیاری از این افراد فاقد مسکن هستند و توانایی بازپرداخت وام با حقوق اندک خود را نیز ندارند.

سالانه ۱۰۰۰ پرستار از کشور خارج می‌شوند / معیشت پرستاران در مخاطره است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا فرقدانی در نشست خبری رئیس هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری اصفهان با اصحاب رسانه، درخصوص وضعیت جامعه پرستاران استان اصفهان، اظهار کرد: اکنون حدود ۱۳ هزار پرستار در مراکز دولتی و غیردولتی استان اصفهان فعالیت دارند که ۷۳ درصد پرستاران را بانوان و ۲۷ درصد را پرستار آقا تشکیل می‌دهد، اما ما با کمبود در این حوزه مواجه هستیم و باید جذب و پذیرش نیروها افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه قشر پرستار به نسبت سایر کارمندان از امکانات رفاهی و تفریحی خاصی برخوردار نیستند، افزود: با توجه به کمبود نیروی انسانی، یکی از مشکلات بزرگ جامعه پرستاری، شیفت‌های کاری زیاد و اضافه کاری‌های اجباری است که سبب وارد شدن خسارت‌هایی به این افراد می‌شود. سن متوسط پرستاران در استان اصفهان بالای ۴۲ سال است و نیروهای جوان به‌دلیل مشکلات به وجود آمده، کمتر به این کار روی می‌آورند.

رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری استان اصفهان، توضیح داد: قانون عادلانه و حکیمانه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵ سال و با فراز و نشیب‌های زیاد سرانجام در دولت سیزدهم اجرایی شد که درحال حاضر خواستار بازنگری این قانون اجرا شده هستیم، چرا که پس از یک ماه از اجرای آن میزان پرداختی‌ها به پرستان متناسب شرایط کاری آنها نیست.

وی با بیان اینکه اضافه کاری‌های زیاد سبب کاهش توان پرستاران می‌شود، خاطرنشان کرد: سالانه ۴۰۰ پرستار در استان اصفهان تحصیل می‌کنند، برخی از پرستاران اصفهان به‌طور میانگین در ماه ۸۰ تا ۱۰۰ ساعت اضافه کاری اجباری دارند که این میزان ساعت برای کادر درمان با حقوق حداقل و ساعتی ۲۵ هزار تومان منصفانه نیست. میزان جذب و پذیرش پرستار در برخی از بیمارستان‌ها مانند تامین اجتماعی کمتر است و از طرفی پرستاران در بخش خصوصی نیز با نبود امنیت شغلی مواجه هستند.

سالانه ۴۰۰ پرستار در استان اصفهان تحصیل می‌کنند، برخی از پرستاران اصفهان به‌طور میانگین در ماه ۸۰ تا ۱۰۰ ساعت اضافه کاری اجباری دارند که این میزان ساعت برای کادر درمان با حقوق حداقل و ساعتی ۲۵ هزار تومان منصفانه نیست.

فرقدانی خروج نیروهای پرستاری را یکی از تهدیدهای بزرگ جامعه سلامت کشور دانست و گفت: سالانه حدود هزار نیروی پرستار از کشور خارج می‌شوند که لازم است با سازماندهی و مدیریت نگهداشت نیرو این مسئله را برطرف کرد. حال حاضر معیشت پرستاران در مخاطره است و بسیاری از این افراد فاقد مسکن هستند و توانایی بازپرداخت وام با حقوق اندک خود را نیز ندارند.

وی با اشاره به دیگر مشکلات پرستاران، بیان کرد: در حوزه سلامت اولین اشتباه آخرین اشتباه است و نباید وقتی کشور کمبود نیروی پرستار دارد، پرستاران را تحت فشار کاری گذاشت. در حالی که پرستاران پایش سلامت بیماران را برعهده دارند، اما متاسفانه مالیات کسر از حقوق آنها به صورت پلکانی و تصاعدی کسر می‌شود که همین زمینه نارضایتی پرستاران را فراهم کرده است.

رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری استان اصفهان، با تاکید بر اینکه شغل پرستاری جزو مشاغل سخت است، اضافه کرد: باید پرستاران پیش از موعد بازنشسته شوند، در حالی که اخیرا موضوع افزایش سن بازنشستگی در برنامه توسعه هفتم از ۲۵ سال به ۳۰ سال مطرح شده که این امر برای شغل پرستاری کمی نگران کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha