افزایش سن بازنشستگی، موضوع مورد بحث این روزهای جامعه کارگری و تقریبا همه کسانی است که تنها چشم امیدشان به همین صندوق‌های بازنشستگی بعد از رسیدن به سن بازنشستگی بوده تا شاید با پر کردن سال‌ها، بتوانند آب باریکه و محل درآمدی داشته باشند

واکنش‌ها به مصوبه افزایش سن بازنشستگان: شورای نگهبان ورود کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، هرچند بازنشسته‌ها هم از مشکلات عدیده‌ای برخوردار هستند و تجمعاتی که گاه و بیگاه شکل می‌دهند دال بر این موضوع است.اما اعلام خبر افزایش سن بازنشستگی در مجلس، از هفته گذشته تا همین امروز واکنش‌های انتقادی تند و تیزی به دنبال داشته که هنوز هم ادامه دارد.

اخیرا بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور، افزایش سن بازنشستگی را خلاف منافع کارگران دانسته و خواسته که شورای نگهبان مصوبه را رد کند.کانون شوراهای استان تهران هم به شورای نگهبان نامه نوشته و گفته کارگران با افزایش سن بازنشستگی مخالفند!از طرفی کارشناسان با اشاره به ابهام مصوبه، می‌گویند که افزایش سن بازنشستگی مشکلات صندوق‌ها را حل نمی‌کند.در تند شدن مخالفت‌ها به افزایش سن بازنشستگان اشاره می‌کنیم به صحبت‌های محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورایعالی کار که تغییر سن بازنشستگان را غیر قانونی دانسته بود!

چه تضمینی وجود دارد کارگران اینقدر عمر کنند؟

کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در نامه‌ای به شورای نگهبان، خواستار عدم تایید مصوبه مجلس در مورد افزایش سن بازنشستگی شد. در این نامه به مشکلات افزایش سن و سابقه بازنشستگی اشاره شده و آمده است که کارگران در شرایط حاضر تحمل افزایش فشار بیشتر ندارند و نباید آنها را از آسایش بازنشستگی در کنار خانواده محروم ساخت.در این خصوص بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور، با بیان اینکه افزایش سن بازنشستگی خلاف منافع کارگران است، گفت: جامعه کارگری امید دارد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با حمایت از بیمه‌شدگان به‌خصوص جامعه کارگری، این مصوبه را رد کنند.

خبرگزاری کار ایران از زبان عباس شیری با انتقاد از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش سن بازنشستگی، ادامه داده است که «ما در جامعه کارگری انتظار نداشتیم نمایندگان مجلس، قانونی برخلاف منافع کارگران تصویب کنند، بلکه انتظار ما این بود که در این بازه زمانی، برای رفاه جامعه کارگری تلاش کنند تا این گروه از جامعه نیز در آسایش باشند.اما با تصویب این قانون، برای بیمه‌شدگان نگرانی‌هایی به وجود آمده است.»

بازرس ارشد کانون کارگران ساختمانی کشور پرسیده: چه تضمینی وجود دارد کارگران خصوصا در کارهایی با ماهیت سخت و زیان‌آور آنقدر عمر کنند که تا ۶۵ سالگی کار و تا ۳۵ سال بیمه‌پردازی کنند؟

او گفته: یکی از ضعف‌های این مصوبه این است که اگر ۳۵ سال بیمه پردازی کنند، آیا حقوق به اندازه ۳۵ روز پرداخت می‌شود یا خیر؟ ۶۵ درصد جامعه کارگری حداقل‌پرداز هستند و با توجه به اینکه میانگین دو سال آخر در برقراری حقوق بازنشستگی مدنظر گرفته می‌شود، حقوق کارگران با سی سال بیمه‌پردازی تفاوتی با حقوق سی و پنج سال بیمه‌پردازی نمی‌کند؛ این ضعف‌ها نیز باید در این قانون تصویب شده مجلس یازدهم برطرف شود.

این فعال کارگری با بیان اینکه نمایندگان مجلس وکلای مردم هستند و وکیل باید برای آسایش موکل خود تصمیم‌گیری کند، تاکید کرده: مصوبه افزایش سن بازنشستگی ضد منافع کارگران است. جامعه کارگری امید دارد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با حمایت از بیمه‌شدگان به‌خصوص جامعه کارگری، این مصوبه را تأیید نکنند.

ابهام دارد

برخی نمایندگان هنوز بر این باور هستند که این مصوبه و بندهای آن که پیشنهاد آن در دولت و بعد در کمیسیون تلفیق با یک فرمول خاص مطرح شده، هنوز ابهامات و نقاط خاکستری دارد. در این میان برخی فعالان صنفی و رسانه‌ای اما همچنان بحث احتمال افزایش سابقه بازنشستگی تا ۴۲ سال را مطرح و مابقی مباحث درباره سقف ۳۵ سال را فقط به مشاغل سخت و زیان‌آور نسبت می‌دهند که هنوز مشخص نیست تا چه میزان چنین ادعایی صحت دارد.

رسول فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل و عضو کمیسیون شورا در رابطه با مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: بحث بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور قانون خودش را دارد و مجلس برای تغییر آن قانون مصوبه‌ای نیاورده و هنوز کماکان به قوت خود باقی است. یعنی اینکه فردی با ۲۵ سال سابقه به دلیل کار در یک محیط با یک درجه مشخص از زیان‌آوری کار بازنشسته می‌شود، همچنان سر جای خود است و قرار نیست تغییری در این قانون داده شود.

حسن لطفی، نماینده مردم رزن و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اینکه «بنده به‌صورت حضوری به رئیس محترم مجلس یعنی آقای قالیباف توضیح دادم که این مصوبه و اساساً موضوع افزایش سن بازنشستگی ابهاماتی دارد.»، تاکید کرد: ما نمایندگانِ مخالف، امیدواریم شورای محترم نگهبان این مصوبه را رد کرده و برای اصلاح به مجلس بازگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha