رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با تاکید بر لزوم بازنگری شاخص‌ها در استخدام نیروهای بهداشت و درمان گفت: با استفاده از ظرفیت استان‌ها و به صورت پایلوت در دو سه استان، تخت به تخت و بیمارستان به بیمارستان در حال بررسی هستیم تا فهرست نیروهای مورد نیاز را استخراج کنند.

بررسی نیاز استخدامی بیمارستان‌ها در کشور/ تقدم بهداشت بر درمان در مجوزهای استخدام

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،میثم لطیفی در نشست با روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خوزستان که امروز (۱۳ آذرماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بومی‌گزینی یکی از این سیاست‌های دولت مردمی است. اگر می‌خواهیم عدالت در خدمت‌رسانی و به کارگیری نیرو داشته باشم، یکی از راهکارها بومی‌گزینی است.

وی افزود: البته گاهی اوقات در بومی‌گزینی‌ها استانداردهای تخصصی کاهش می‌یابد و دانشگاه‌ها باید در این زمینه کمک کنند تا سطح علمی افراد بومی آنقدر بالا باشد که رقابت خوبی داشته باشند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: برای افراد بومی، ۴۰ درصد امتیاز مازاد در نظر گرفته شده است و اگر بیش از این امتیاز در نظر بگیریم، ممکن است شرایط مد نظر به هم بخورد.

وی افزود: قبلا برآوردها به صورت کلی انجام و مجوزهای استخدام داده می‌شد که این برآوردها روش دقیقی نیست. به هر حال سخت هم نگرفتیم و بر اساس انضباط، کار را انجام می‌دهیم.

لطیفی با اشاره به اهمیت وزارتخانه‌های بهداشت و وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: کار در این زمینه را از وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت آغاز کرده‌ایم.

وی عنوان با اشاره به خدمات وزارت بهداشت از قبل از تولد تا پس از مرگ، عنوان کرد: اشکالی که وجود دارد، وجود بخش خصوصی و دولتی در وزارت بهداشت است که باید این موضوع تنظیم شود. اگر دولت متولی بهداشت و درمان است باید تا حد امکان خدمات ارزان با کیفیت و در دسترس ارائه دهد. همه می‌دانیم که گاهی اوقات یک تاخیر موجب وقوع اتفاقات غیر قابل جبران می‌شود.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی افزود: یکی دیگر سیاست‌ها، تقدم بهداشت بر درمان است که در مجوزهای استخدام به این موضوع توجه شده است. همچنین بیمارستان‌های تازه تاسیس با هزینه‌های زیاد داریم که باید راه‌اندازی شوند. اولویت بعدی، توجه بیشتر به فوریت‌های پزشکی برای کاهش مشکلات است.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری شاخص‌ها در استخدام نیروهای بهداشت و درمان گفت: با استفاده از ظرفیت استان‌ها و به صورت پایلوت در دو سه استان، تخت به تخت و بیمارستان به بیمارستان در حال بررسی هستیم تا فهرست نیروهای مورد نیاز را استخراج کنند.

لطیفی در خصوص طرح موضوع خروج نیروها از استان خوزستان و لزوم جلوگیری از خروج نیروها عنوان کرد: در قانون بودجه، اختیار جابه‌جایی نیروی درون استانی به استان داده شده است. البته باید تدبیر شود و نباید نارضایتی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: اگر نیروی غیربومی آمد و خواست جابه‌جا شود، حداقل در سال‌های اول که به صورت پیمانی است، می‌توان این اجازه را به نیرو نداد و اگر نخواهد بماند می‌توان قرارداد این نیرو را ابطال کرد. این فرد یک صندلی را اشغال کرده است و با کمک گرفتن از فشار فلان نماینده یا مسئول می‌خواهد برود و اگر زیر بار این فشار برویم باید تا آخر زیر بار فشار باشیم.

معاون رئیس جمهور گفت: اگر این نیرو می‌خواهد برود باید به او گفت که قرارداد وی دیگر تمدید نمی‌شود و حداقل تا پنج سال اول پیمانی به راحتی می‌توان از این اختیار استفاده کرد.

وی افزود: اگر نیرو شرایط خاصی دارد می‌توان اجازه خروج از استان را داد اما برای شرایط اختیاری، می‌توان از خروج نیرو جلوگیری کرد. در دو سه استان، مازاد معلم و در برخی استان‌ها کسری معلم داریم.

لطیفی با تاکید بر افزایش بهره‌وری در بخش سلامت، افزود: باید بر اساس وضعیت هر استان نیازها توزیع یا تقویت شوند؛ مثلا اگر در بیمارستانی باروری بالا است باید نیازهای مرتبط با این حوزه تقویت شوند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی عنوان کرد: در مجوز اخیری که به وزارت بهداشت داده شد و آزمون استخدامی برگزار شد، مجوز جذب بیش از یک هزار و ۴۰۰ نیرو در استان خوزستان داده شده است که امیدواریم این ظرفیت تکمیل شود. کارگروهی نیز تشکیل شده که هفته گذشته در خوزستان حضور پیدا کردند و گزارشی تهیه کردند تا در جذب‌های جدید به صورت ویژه در خوزستان جذب داشته باشیم و بخشی از ظرفیت خالی بخش‌های درمانی و بهداشتی و فوریت‌های پزشکی را تکمیل کنیم.

وی گفت: یکی از مباحث دیگر، مساله نگهداشت نیروها است که در این راستا در شورای حقوق و دستمزد مصوب شد که سقف کارانه پزشکی برای افرادی که در حال خدمت در مناطق محروم هستند، برداشته شود.

لطیفی عنوان کرد: طبیعتا باید در این زمینه برای بخش‌های دیگر هم تدبیر کرد اما اکنون مساله اصلی ما در مورد متخصصان است که جریان حوزه درمان را راهبری می‌کنند. البته به بخش بهداشت و پرستاری نیز توجه داریم و امیدواریم با توجه به تدابیر دولت و طرح مربوط به پرستاری، بخشی از این مساله جبران شود. بنا این است که ماندگاری نیروها در استان‌های دارای ماندگاری کم نیرو، بیشتر شود.

وی در مورد اینکه آیا از نیروها در بدو استخدام تعهد خدمت گرفته خواهد شد یا خیر؟ افزود: پیشنهاد گرفتن تعهد خدمت را دادیم اما در برخی مراجع قانونی این موضوع رد شد. بنابراین تا حد امکان باید از بومی‌گزینی استفاده شود و از سوی دیگر نیروها در بدو استخدام، پیمانی هستند و تا وقتی پیمانی هستند هر سال باید قرارداد آن‌ها تمدید شود و شرط قرارداد است که در این منطقه خدمت کنند نه اینکه در این منطقه جذب شوند و به جای دیگر بروند، بنابراین باید از این ظرفیت قانونی برای نیروهای پیمانی استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha