اگر تغییر بزرگی در اشتهای کودک شما رخ داده است، ارزش آن را دارد که با پزشک اطفال مشورت کنید تا مطمئن شوید مشکل جدی سلامت کودکتان را تهدید نمی کند.

چرا فرزندم همیشه گرسنه است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرنتز، فرزندپروری می تواند شامل کارهای تکراری باشد و این امر به ویژه در زمان صرف غذا صادق است. بسیاری احساس می کنند که در چرخه درست کردن یک وعده غذایی گیر کرده اند. کودکان ممکن است دوباره و دوباره گرسنه شوند.

اما بچه ها باید غذا بخورند. از سه وعده غذایی در روز تا میان وعده های متعدد، بچه ها به مقدار زیادی غذا (و سوخت) نیاز دارند تا با سطح فعالیت خود هماهنگ باشند تا به رشد آنها کمک کند. برای برخی از والدین، درخواست غذا بی پایان به نظر می رسد. یکی از نگرانی‌هایی که از والدین می‌شنوم این است که بچه‌هایشان همیشه گرسنه به نظر می‌رسند.

اگر تغییر بزرگی در اشتهای کودک شما رخ داده است، ارزش آن را دارد که با پزشک اطفال مشورت کنید تا مطمئن شوید همه چیز خوب پیش می رود یا خیر. به عنوان مثال، اگر کودک شما به طور ناگهانی اشتهای سیری ناپذیری پیدا کرد که برای او شدید به نظر می رسد یا به طور کلی اشتهای خود را از دست داده است، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که با پزشک کودک خود نگاه دقیق تری به فرزندتان داشته باشید.

وعده های غذایی و میان وعده های کودک شما سیر کننده نیستند

بسیاری از غذاهای رایج مثل کراکرهای ماهی‌شکل، تنقلات میوه‌ای و گرانولاهای قندی کالری دارند، اما سیرکننده نیستند. این امر برای غذاهای تهیه شده با آرد تصفیه شده، مانند نان سفید و شیرینی نیز صادق است. این بدان معنی است که حتی بلافاصله پس از خوردن آنها، ممکن است کودک شما همچنان گرسنه باشد. کودکانی که میوه و سبزیجاتی که مملو از فیبر و مایعات می باشد را نمی خورند، ممکن است کمتر از آن احساس رضایت کنند.

مطمئن شوید که وعده های غذایی شامل غذاهای سیر کننده مانند غلات کامل غنی از فیبر، پروتئین ها، میوه ها و سبزیجات باشد. به هر حال، فیبر نقش فوق العاده مهمی در تغذیه ایفا می کند. در مورد تنقلات هم همینطور. گاهی اوقات خوردن غذاهای کم کالری مانند چوب شور یا کراکر سفید اشکالی ندارد، اما اکثر تنقلات باید بیشتر شبیه "غذاهای مفید و سالم" باشند که حاوی مواد مغذی سیر کننده هستند.

در اینجا ده میان وعده وجود دارد که کودکان را سیر نگه می دارد:

  • برش های سیب با کره بادام زمینی
  • سبزیجات با هوموس
  • ماست یونانی با گرانولا و انواع توت ها
  • ذرت بو داده با مخمر مغذی و چاشنی ایتالیایی
  • چوب کرفس با کره بادام زمینی و کشمش
  • برش های پنیر و کراکر گندم کامل
  • اسموتی با ماست یونانی، مخلوط میوه و انواع توت ها و شیر
  • تورتیلا رول آپ با موز، کره بادام زمینی و مینی چیپس شکلات
  • تخم مرغ آب پز، پنیر و سبزیجات خرد شده
  • نان شیرینی کوچک با پنیر خامه ای

کودک شما غذایی که می خورد را دوست ندارد

بچه‌ها به دلیل واکنش‌های نامطلوب سرسختانه به برخی مواد غذایی مانند سبزیجات معروف هستند. اما خبر خوب این است که تحقیقات نشان داده است که کودکان به ویژه نوزادان و کودکان نوپا که به طور مکرر در معرض یک غذای جدید قرار می گیرند، احتمال بیشتری دارد که آن را بپذیرند. بنابراین، اگر کودک گرسنه شما از میان وعده های شیرین می خواهد که آنها را سیر نمی کند و شما به دنبال جایگزین سالم تری هستید، گزینه های پیش رو خود را امتحان کنید. به ارائه طعم‌های جدید مانند سبزیجات تازه و میوه‌های کامل همراه با چیزی که فرزندتان از آن لذت می‌برد ادامه دهید و ممکن است تعجب کنید که با گذشت زمان، آنها شروع به خوردن این میان وعده ها و غذاها خواهند کرد.

سلامت دندان کودک شما ممکن است تا حدی به میزان مواد غذایی شیرین مصرفی کودک شما نیز بستگی داشته باشد. به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، دندان ها دائماً در یک ماده چسبنده و پر از باکتری به نام پلاک پوشیده می شوند. وقتی غذاها را می خورید (به ویژه شکر) باکتری های موجود در آن تولید اسید را افزایش می دهند که مینای دندان را از بین می برد.

ارائه درخواست های بی وقفه برای تنقلات می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص زمانی که فرزندتان از خوردن تنقلات سالمی که به او می دهید امتناع می کند. با این حال، گاهی اوقات، یک سازش کوچک می تواند راه درازی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، اگر کودک شما فقط میان وعده های میوه ای پاستیلی می خواهد، سعی کنید به جای آن توت تازه یا میوه کامل ارائه دهید.

در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند:

  • دور از چشم، دور از ذهن: از خرید تنقلاتی که نمی خواهید فرزندتان بخورد دست بردارید. اگر در خانه نباشند، راحت تر نخوردن آن را قبول می کنند.
  • یک بشقاب از گزینه های کوچک: خوردن تنقلات را با قرار دادن تکه های میوه تازه به اندازه انگشت، کراکر، مکعب های پنیر، سبزیجات و ... در یک بشقاب سرگرم کننده کنید. فرزند شما گزینه های زیادی خواهد داشت و به طور همزمان مقداری سوخت غنی از مواد مغذی دریافت می کند.
  • زمان‌بندی میان‌وعده: برخی از بچه‌ها دوست دارند در تمام طول روز میان‌وعده بخورند، اما این می‌تواند برای اشتهای آنها در زمان صرف غذا مشکل‌ساز باشد. سعی کنید یک برنامه منظم از زمان‌های میان‌وعده ایجاد کنید که فرزندتان بتواند پیش‌بینی کند. حتی ممکن است کمک به کودکتان در برنامه ریزی میان وعده های هفته مفید باشد تا احساس کند بر آنچه در بشقابش می گذارید کنترل دارد.
  • کودک خود را به تهیه تنقلات دعوت کنید: زمان میان وعده را به یک ماجراجویی سرگرم کننده در آشپزخانه تبدیل کنید و به کودک خود در تهیه غذای خود کمک کنید. اگر فرزند شما در ساختن آن نقشی داشته باشد، احتمالاً احتمال بیشتری دارد که آنها را بخورد.

آنها در حال جهش رشد هستند

اشتهای کودکان سال به سال و حتی روز به روز در نوسان است. به عنوان مثال، کودکان نوپا و پیش دبستانی به خاطر خوردن بسیار کم در یک روز و مقدار زیادی غذا در روز دیگر بدنام هستند. وقتی بچه‌ها جهش رشد می‌کنند، اشتها ناگهانی افزایش می‌یابد که ممکن است غیرعادی به نظر برسد و حتی ارضای آن سخت است!

در طول جهش رشد، می توانید با افزودن مقدار زیادی پروتئین و کلسیم به رژیم غذایی کودک خود، از جمله میان وعده ها، به حمایت از استخوان های در حال رشد کودک خود کمک کنید. به گفته مؤسسه ملی آرتریت و بیماری‌های اسکلتی و عضلانی و پوست، استخوان‌ها بافت زنده‌ای هستند که برای کمک به رشد و سلامت به کلسیم و ویتامین D نیاز دارند و با شروع کردن بچه‌ها با عادات غذایی عالی در دوران کودکی، آنها می‌توانند به طور بالقوه از خطر ابتلا به بیماری های استخوانی جلوگیری کنند یا آن را کاهش دهند.

این افزایش اشتها را با غذای مغذی و رضایت بخش مدیریت کنید. مطمئن شوید که آشپزخانه شما دارای گزینه‌های سالم و آسانی مانند کره آجیل، پنیر، آووکادو و غلات کامل است تا بچه‌های گرسنه به جای چیپس یا شیرینی به سراغ غذاهای مغذی بروند.

همچنین، وعده‌های غذایی خود را با غذاهای غنی از ویتامین D و کلسیم برای کمک به رشد بدن و استخوان‌ها افزایش دهید.

کودک شما از سر کسالت غذا می خورد

غذا خوردن احساسی فقط برای بزرگسالان نیست. مریان جاکوبسن، نویسنده کتاب How to Raise A Mindful Eater می گوید: «گاهی اوقات برای یک بچه اصطلاح من گرسنه هستم» به این معنی است که من بی حوصله، ناراحت، عصبی یا فقط می خواهم غذا بخورم.

اما کودک شما ممکن است غذا را با آرامش نیز مرتبط کند. تحقیقات نشان می‌دهد که چگونه والدین و مراقبان از طریق رفتارهای غذایی، تنظیم هیجانی را مدل‌سازی می‌کنند، می‌تواند مستقیماً بر نحوه برخورد کودکان با غذا نیز تأثیر بگذارد. در حالی که "استرس خوردن" همیشه بد نیست، چه کسی عاشق خوردن غذاهای راحت مانند ماکارونی و پنیر پخته شده یا شیرینی های شکلاتی تازه پخته شده نیست؟

با کودک خود در مورد گرسنگی، سیری و اهمیت گوش دادن به شکم خود صحبت کنید. اگر معلوم شد که فرزند شما خیلی گرسنه نیست، ممکن است بخواهید از او بپرسید که واقعاً چه احساسی دارد و سعی کنید به او کمک کنید؛ خواه صحبت کردن در مورد مشکلی باشد یا پیدا کردن یک کتاب یا بازی اگر حوصله اش سر رفته باشد. وعده های غذایی برنامه ریزی شده و میان وعده ها نیز می تواند کمک کننده باشد. یاکوبسن می‌گوید: «داشتن وعده‌های غذایی منظم پشت میز به کودک کمک می‌کند تا غذا خوردن را به دلایل غیرغذایی یاد نگیرد».

چند مورد از این گزینه ها را امتحان کنید تا به فرزندتان کمک کنید زمانی که هیچ چیز خاصی برای انجام دادن ندارد، انتخاب های سالم تری داشته باشد:

  • یک مرکز بازی ایجاد کنید: یک سطل یا یک قفسه در یک قفسه کتاب بردارید و آن را با بازی‌ها و پازل‌های سرگرم‌کننده و متناسب با سن کودک تزیین کنید که فرزندتان هر زمان که بخواهد می‌تواند آنها را بیرون بیاورد.
  • یک کتاب را امتحان کنید: اگر کودک شما عاشق خواندن است (یا در حال یادگیری خواندن است و دوست دارد به کتاب های مصور نگاه کند!)، سعی کنید مکان های خلاقانه ای را برای او پیدا کنید تا با یک کتاب خوب جمع شود، مانند ساختن یک بالش بر روی مبل یا یک غار مطالعه زیر یک میز.
  • هنر و صنایع دستی: یک جعبه کفش یا سبد پر از مداد رنگی و نشانگرهای قابل شستشو، کتاب‌های رنگ‌آمیزی، خمیر بازی و سایر وسایل هنری را در دسترس داشته باشید. وقتی فرزندتان احساس بی حوصلگی کرد، او را به چالش بکشید تا چیز جالبی خلق کند.
  • جعبه لباس: لباس‌های قدیمی و سایر چیزهای سرگرم‌کننده مانند جواهرات، دستکش، کلاه و غیره را ذخیره کنید و آنها را در یک جعبه لباس نگه دارید تا به کودک خود یک گزینه فوق‌العاده سرگرم‌کننده برای درگیر شدن در بازی خلاقانه بدهید.
  • چند تاریخ بازی را برنامه ریزی کنید: اگر کودک شما به طور مرتب احساس بی حوصلگی می کند، در نظر داشته باشید که برای بازی با دوستانش برنامه ریزی کنید.

گرسنگی با تشنگی اشتباه گرفته می شود

این غیر معمول نیست که تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته شود. بچه ها اغلب آنقدر درگیر بازی می شوند که فراموش می کنند به نوشیدن مایعات در هوای گرم ادامه دهند. گرسنگی و تشنگی سیگنال‌های پیچیده‌ای هستند که توسط سیستم عصبی کنترل می‌شوند و توسط مغز شناسایی می‌شوند که ممکن است توضیح دهد که چرا گاهی اوقات برای بچه‌ها (و بزرگسالان نیز) آسان است که تشنگی را با گرسنگی اشتباه بگیرند.

یک بطری یا فنجان آب برای کودک خود داشته باشید که می تواند در طول روز دوباره پر شود. یک برنامه غذایی منظم و میان وعده ایجاد کنید و به آن پایبند باشید تا مطمئن شوید که کودک شما هر روز به اندازه کافی غذا می خورد. به این ترتیب، وقتی می گویند گرسنه هستند، می توانید عیب یابی کنید. به عنوان مثال، ممکن است ناهار کمی دیر آماده شده باشد، یا آن میان وعده سالم به درستی فراهم نشده است.

به فرزندان خود توضیح دهید که گاهی اوقات تشنگی می تواند مانند گرسنگی باشد. اگر آنها واقعا گرسنه هستند، سرو یک میان وعده سالم خوب است، اما این هوشمندانه است که تشنگی را نیز بررسی کنید. درست همانطور که یک برنامه غذایی برای خوردن ایجاد می کنید، داشتن دستورالعمل هایی برای میزان آب مصرفی کودک در طول روز مفید است.

آنچه آکادمی اطفال آمریکا (AAP) برای مصرف آب برای نوزادان، کودکان نوپا و بچه های بزرگتر پیشنهاد می کند:

مقدار مایعات (آب و شیر) سن
4 تا 8 اونس در روز 6 تا 12 ماه
4 فنجان در روز 1 تا 3 سال
5 فنجان در روز 4 تا 8 سال
7 تا 8 فنجان در روز 9 سال به بالا

خانواده شما با ناامنی غذایی مواجه است

ناامنی غذایی یک مشکل جهانی رو به رشد است که به شدت خانواده ها و جوامع را تحت تاثیر قرار می دهد.

از هر هفت کودک آمریکایی، یک کودک با چالش های ناامنی غذایی مواجه است، به همین دلیل است که AAP پزشکان را تشویق می کند تا خانواده ها را در مورد وضعیت اجتماعی-اقتصادی خود، از جمله نیازهای برآورده نشده، بررسی کنند.

نا امنی غذایی ممکن است مشکلات زیادی برای کودکان ایجاد کند اگر این شرایط ادامه دارد حتما به پزشک متخصص کودک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha