جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 364433

عمل بینی یکی از رایج‌ترین عمل‌های جراحی زیبایی در ایران است. خیلی‌ها به خاطر ایرادات ظاهری در بینی یا مشکلات عملکردی؛ اقدام به جراحی آن می‌کنند.

هر آنچه که باید در مورد عمل بینی استخوانی بدانید

معمولا عمل بینی استخوانی نسبت به بینی گوشتی بسیار ساده‌تر است و نتیجه بهتری را در بر دارد. بینی‌های استخوانی به خاطر ساختار اسکلتی قوی‌تری که دارند؛ راحت‌تر ظاهر جدید بینی را می‌پذیرند و تغییر شکل می‌دهند. ازطرفی برگشت‌پذیری بینی استخوانی هم کمتر بوده و ظاهر جدید بینی دائمی است.

بینی استخوانی چیست؟

اگر هنوز نمی‌دانید که بینی استخوانی چه ویژگی‌هایی دارد؛ در این مقاله چند ویژگی کلی این نوع بینی را می‌خوانیم:

ساختار و شکل بینی استخوانی مانند یک هرم کوتاه است. بینی استخوانی برخلاف بینی گوشتی، یک پوست نازک دارد که انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. به همین خاطر است که جراحی بینی قدرت مانور بیشتری دارد و معمولا نتیجه جراحی روی تمام بینی‌های استخوانی در مقایسه با بینی‌های گوشتی بهتر است. یک جراح بینی خوب تمام ایرادات ظاهری بینی استخوانی مانند انحراف یا قوز را برطرف کرده و یک ظاهر مناسب و زیبا برای این بینی ایجاد می‌کند.

بینی‌هایی که ظاهر کج دارند یا بینی‌های عقابی جز بینی‌های استخوانی هستند. در جراحی این نوع بینی معمولا پل بینی جراحی می‌شود. نوع پوست و انعطاف‌پذیری پوست کمک زیادی به عمل می‌کند. چرا که باعث می‌شود که ظاهر بینی بهتر خودش را نشان بدهد. در جراحی بینی استخوانی لازم است که غضروف هم به این بینی اضافه شود. گاهی نیز بخشی از ساختار بینی جدا می‌شود.

هر آنچه که باید در مورد عمل بینی استخوانی بدانید

عمل بینی گوشتی بهتر است یا بینی استخوان؟

امروزه متدهای جدید پزشکی ترتیبی داده‌اند که جراحی تمام انواع بینی درنهایت نتیجه خوبی داشته باشد و جراحی و تغییر شکل بینی‌ در هر نوع که باشد؛ امکان‌پذیر است. اما تفاوت بینی‌ها با هم باعث می‌شوند که نتیجه جراحی کمی متفاوت باشد. مهم‌ترین موضوعی که ظاهر بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ ضخامت پوست بینی است. هرچه بینی پوست نازک‌تری داشته باشد؛ در نهایت ظاهر زیباتری هم خواهد داشت. چرا که تغییرات زیر بافت بینی جلوه بهتر و بیشتری خواهد داشت.

بینی‌های استخوانی پوست نازکی دارند و ظاهر و ساختار بینی را به خوبی نشان می‌دهند. درحالی که بینی گوشتی پوست ضخیمی دارد و این مورد امکان‌پذیر نیست. همچنین ساختار بینی و بافت بینی هم تاثیر زیادی در نتیجه نهایی عمل دارد. بینی استخوانی معمولا مقدار بافت استخوانی بیشتری دارد و تغییر شکل این نوع بینی عموما ساده‌تر است. درحالی‌که بینی گوشتی مقدار کمتری بافت اسکلتی داشته و در مقابل بافت گوشتی بیشتری دارد.

همین موضوع باعث می‌شود که تغییر شکل بینی سخت‌تر باشد. چرا که بینی گوشتی اسکلت قوی برای تغییر حالت و نگه داشتن ظاهر جدید بینی ندارد. هرچند در این نوع بینی می‌توان از تکنیک پیوند غضروف استفاده کرد؛ اما به‌هرحال جراحی بینی گوشتی محدودیت بیشتری دارد. برای مثال در جراحی بینی استخوانی دست جراح باز است و می‌تواند هر نوع شکل از بینی طبیعی تا بینی عروسکی را روی آن اجرا کند. درحالی‌که در بینی گوشتی تنها عمل بینی طبیعی نتیجه خوبی درپی دارد.

هر آنچه که باید در مورد عمل بینی استخوانی بدانید

شیوه انجام عمل جراحی بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی برخلاف عمل بینی گوشتی، با هدف رفع و اصلاح ایرادهای ظاهری بینی؛ مانند قوز بینی، شکل بد استخوان بینی و کاهش ارتفاع و بلندی بینی انجام می‌شود. بافت استخوانی این بینی در مقایسه با بینی گوشتی کمتر است. به همین دلیل است که جراحی این بینی راحت‌تر است. جراحی بینی استخوانی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود.

استئوتومی بینی هدف اصلی جراحی است. چرا که وضعیت قرارگرفتن استخوان‌ها روی هم را تغییر داده و به صاف شدن بینی و رفع برآمدگی‌های داخلی یا خارجی آن کمک می‌کند. همچنین از طریق تغییرات استئوتومی پزشک می‌تواند بینی را به شکل دلخواهی که فرد مدنظر دارد، تغییر دهد. از همین‌رو عمل بینی استخوانی طبیعی، عروسکی یا بینی فانتزی امکان‌پذیر است. البته عمل بینی استخوانی مردانه و عمل بینی استخوانی زنانه با هم متفاوت هستند.

کاربردهای جراحی بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی معمولا باهدف رفع ایرادات ظاهری و همچنین عملکردی بینی انجام می‌شود.

  • رفع انحرافات بینی و استخوان بینی
  • رفع شکستگی و قوز روی بینی
  • رفع پولیپ یا گرفتگی بینی
  • کم کردن حجم و سایز بینی
  • بهبود عدم تقارن و بهبود شکل بینی

هر آنچه که باید در مورد عمل بینی استخوانی بدانید

چند توصیه برای بعد از عمل بینی استخوانی

بعد از انجام عمل جراحی بینی استخوانی باید تا رسیدن به نتیجه مطلوب چند نکته را مدنظر قرار دهید:

  • تا جایی که می‌توانید؛ سرتان را پایین نگه ندارید. بهتر است حتی موقع خواب به جای یک بالش از چند بالش استفاده کنید تا سرتان بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد.
  • برای 48 ساعت بعد از جراحی برای کاهش درد و تورم و کبودی از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از احتمال خونریزی از خم شدن، بلند کردن وسایل سنگین و انجام کارهای سنگین اجتناب کنید.
  • بعد از جراحی بینی‌تان را از آسیب و ضربه محافظت کنید.
  • دو ماه بعد از جراحی پوست بینی حساس خواهد بود. در این مدت از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید، حرارت و سرمای مستقیم پرهیز کنید.
  • تا یک هفته بعد از عمل نباید با بینی‌تان نفس بکشید.
  • بعد از جراحی مراقب پانسمان بینی باشید و در صورت شل شدن، به پزشک مراجه کنید.
  • بینی را دستکاری نکنید. چرا که احتمال بروز عفونت، خونریزی و تغیر شکل آن وجود دارد.
  • زخم‌های درون بینی یا اطراف بینی را با هیدروژن پراکسید یا آب‌اکسیژنه شستشو دهید.
  • اگر در پروسه جراحی از نخ جذبی استفاده شده است؛ روزی 4 بار آن را با هیدروژن پراکسید شستشو دهید. همچنین آکوافوور یا وازلین هم برای نرم کردن و مرطوب کردن بخیه‌ها کاربرد دارد.

برگشت‌پذیری بینی استخوانی

برگشت‌پذیری و بازگشت برآمدگی و قوز بینی بعد از جراحی بینی استخوانی نادر و غیرممکن است. به جز در مواردی که بر اثر یک ضربه شدید، بینی دچار شکستگی در ساختمان غضروفی خود باشد. اگر بینی شما بعد از عمل دچار ضربه و آسیب شد؛ باید خیلی زود به جراح مراجعه کنید.

سخن آخر

جراحی بینی استخوانی معمولا ساده‌تر از جراحی بینی گوشتی است و نتیجه بهتری هم در بر دارد. این نوع بینی به لطف وجود مقدار بیشتری بافت اسکلتی؛ ظاهر جدید بینی بهتر حفظ می‌شود و به عبارتی برگشت‌پذیری در بینی استخوانی بسیار نادر است. از طرفی همین اسکلت‌بندی قوی سبب می‌شود که تغییر شکل بینی استخوانی راحت‌تر انجام شده و عمل بینی استخوانی، ساده‌تر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha