به دنبال انتشار خبر امضای تفاهم نامه "طرح طبیعت گردی آشوراده" بین "سازمان حفاظت محیط زیست" و "سرمایه گذار" نه چندان خوشنام بخش خصوصی و نگرانی دوست داران محیط زیست ایران در مورد ماهیت طرح و پیامدهای اجرای آن در اکوسیستم ارزشمند و شکننده منطقه، "کمیته مشورتی میانکاله" با صدور نامه ای خطاب به معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، درخواست کرد تا پیش از هر گونه اقدام اجرایی، جهت بررسی کارشناسی توسط تیم تخصصی، طرح در اختیار این کمیته قرار گیرد.

 "طرح طبیعت گردی آشوراده" پیش از اجرا در اختیار کمیته مشورتی قرار گیرد/ نگرانی از سرمایه گذار نه چندان خوشنام

به گزارش سلامت نیوز "کمیته مشورتی میانکاله" که متشکل از استادان دانشگاه، کارشناسان و کنشگران محیط زیست است با صدور نامه ای خطاب به دکتر حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن معرفی نماینده ای برای بررسی "طرح طبیعت گردی آشوراده"، از او درخواست کرد تا پیش ازهر گونه رسمیت بخشی و اقدام اجرایی در خصوص طرح مذکور، جهت بررسی کارشناسی توسط تیم تخصصی، طرح را در اختیار کمیته قرار دهند تا از خرد جمعی و شفافیت و هم افزایی روزافزون نهادهای اجرایی و علمی و مدنی، زمینه مناسب برای حفاظت کارآمد توأم با بهره وری خردمندانه از طبیعت در معرض تهدید منطقه و کشور فراهم گشود.

متن کامل این نامه سرگشاده در ادامه آمده است.

جناب آقای دکتر حسن اکبری
معاونت محترم محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست

با سلام و احترام



از زمان انتشار خبر امضای تفاهم نامه "طرح طبیعت گردی آشوراده" بین "سازمان حفاظت محیط زیست" و "سرمایه گذار" نه چندان خوشنام بخش خصوصی، موجی از نگرانی در بین دوست داران محیط زیست ایران در مورد ماهیت طرح، و پیامدهای اجرای آن در اکوسیستم ارزشمند و شکننده آشوراده ایجاد شده است.

کمیته مشورتی میانکاله متشکل از استادان دانشگاه، کارشناسان و کنشگران محیط زیست بارها بر این نکته تأکید نموده که خواستار اجرایی شدن الگوی جدید حفاظت در پناهگاه حیات وحش میانکاله است که در آن مشارکت جامعه محلی در مدیریت و حفاظت منطقه و بهره وری خردمندانه و پایدار آنان از منابع این زیستگاه ارزشمند حائز اهمیت ملی و بین المللی به رسمیت شناخته شده باشد. از این رو اکوتوریسم جامعه محور را به عنوان یکی از شیوه های مناسب برای عملیاتی شدن چنین الگویی می داند.

با عنایت به ابهامات و ایرادات جدی مطرح شده در مورد "طرح طبیعت گردی آشوراده"، "کمیته مشورتی میانکاله" از جنابعالی به عنوان یکی از مدیران پیشرو حامی حفاظت مشارکتی درخواست می نماید قبل ازهر گونه رسمیت بخشی و اقدام در خصوص طرح مذکور، دستور فرمایید این طرح، جهت بررسی کارشناسی توسط تیم تخصصی در اختیار کمیته قرار گیرد . به این منظور آقای حر منصوری به عنوان نماینده کمیته به حضور معرفی می شوند.

امید می رود با استفاده از خرد جمعی و شفافیت و هم افزایی روزافزون نهادهای اجرایی و علمی و مدنی، زمینه مناسب برای حفاظت کارآمد توأم با بهره وری خردمندانه از طبیعت در معرض تهدید کشور فراهم گردد.

کمیته مشورتی میانکاله

۱۹ آذر ماه 1402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha